2012. július 10-én kedden kevéssel helyi idő szerint 19h után a felszállást követően vészhelyzetet jelentett, majd kényszerleszállást hajtott végre a kecskeméti katonai repülőtéren a Magyar Légierő 36-os oldalszámú együléses JAS-39C Gripen típusú harci repülőgépe. A gyakorlórepülésre induló svéd gyártmányú vadász-bombázón csak egy, a törzs alatt felfüggesztett üzemanyag póttartály volt, fegyverzetet nem hordozott. A Spotter Blogger a pálya végéról fotózta végig a rendkívüli eseményt, a felvételeket ezúton osztom meg a blog Olvasóival. |
![]() |
Itt még látszólag minden rendben volt, a 36-os oldalszámú Gripen a felszállást követően lendületesen emelkedett. Röviddel ezt követően azonban a pilóta rádión jelentette a toronynak, hogy vészhelyzet miatt megszakítja feladatát és azonnali kényszerleszállást kíván végrehajtani |
![]() |
Leszállást követően immár a biztosítást végző tűzoltó járművek kíséretében gurul a pályán a vészhelyzetbe került Gripen. Közben a torony megkérdezte az egyik, korábban felszállt, de ekkor még a repülőtér felett fordulózó másik gép pilótáját, hogy a kialakult helyzetre való tekintettel megszakítja a tervezett feladatot, vagy lerepüli azt. Ez utóbbit választotta... |
![]() |
A pálya legvégén lévő gurulóütra fordult rá a harci repülőgép. Közben a torony rádióforgalmazása alapján a helyszínen lévő spotterek egyöntetűen arra a következtetésre jutottak, hogy nem gyakorlatról, hanem valódi vészhelyzetről van szó... |
![]() |
Ezt erősítette meg, hogy gurulóúton megállt a Gripen, majd a tűzoltók is körbevették a gépet. A hajtómű ekkor még járt |
![]() |
A pilóta elhagyja a gépet, miközben az egyik műszaki katona még dolgozik a gépen |
![]() |
Újabb tűzoltóautó érkezik, a pilóta pedig a technikai biztosítástvégző katonákkal beszélget |
![]() |
Később - az immár leállított hajtóművű - JAS-39-est egy teherautó segítségével elvontatták |
Egyéb információk hiányában száz százalékig nem mernék rá megesküdni, hogy nem egy megtévesztésig élethű gyakorlatot, hanem egy valóban éles vészhelyzetet örökítettem ma meg Kecskeméten, a körülmények azonban arra engednek következtetni, hogy a 36-os oldalszámú JAS-39 Gripen tényleg kényszerből szakította meg feladatát és tért vissza a bázisra. Mindenesetre a pilóta, a múzaki szakemberek és a tűzoltók is példás gyorsasággal és összehangoltan oldották meg feladatukat, biztosítva a milliárdos értékű technikai eszköz megóvását. FRISSÍTÉS: a hozzám kerülő úton eljutott, nem hivatalos és nem belsős (!) információk szerint a navigációs rendszer hibája okozta a problémát. Mindenesetre ezúton is gratulálok a pilótának, a műszakiaknak és a tűzoltó csapatnak is, profi munka volt a biztosítás! |