Az immár Kína egyik Különleges Közigazgatási Területét képező Hong Kong saját kis légiflottával rendelkezik, mely Government Flying Service néven látja el meglehetősen összetett feladatait. A hong kongi-i spotter túrám alkalmával három különböző repülőeszközüket is sikerült lencsevégre kapnom, ezek a felvételek adták a cikk apropóját. A képekre kattintva a felvételek nagyobb felbontásban is letölthetők.
|
Már a brit gyarmati idők utolsó évtizedében felmerült, hogy a viszonylag nagy önállóságot élvező Hong Kong létrehozza saját, összetett feladatkörű, többféle típusból álló repülőeszköz flottáját. Mivel az anyagi lehetőségek megfelelőek voltak, az elhatározást azonnal tettek is követték. A rendőrségi, beteg és sérült szállító, tengeri kutató-mentő, vagy éppen tűzoltó funkciók légi úton történő ellátása speciális típusokat igényel, így ennek megfelelően igen vegyes állományt szereztek be 1993-tól kezdődően. Kezdetben a flotta 15 darab merev és forgószárnyas repülőeszközből állt, ezek közül a legmodernebbnek a Sikorsky S-70A Black Hawk közepes szállító-helikopterek kutató-mentő, míg az ugyancsak Sikorsky gyártmányú S-76-osok elsősorban VIP szállítási és rendőrségi feladatkörben szolgáltak 2002-ig. Mellettük T67 Firefly légcsavaros kiképző gépek és két darab Beechcraft Super King Air tengerészeti járőrgép alkotta a „városállam” légi szolgálatát. A gépparkot folyamatosan modernizálják, így a fentebb felsorolt típusok mindegyikét viszonylag rövid időn belül lecserélték korszerűbb, illetve nagyobb teljesítményű konstrukciókra. A T67-eseket a hazánkban is jól ismert cseh gyártó, a Moravan Zlin 242-esei váltották, míg a Super King Air-ek helyett szintén két példányban British Aerospace Jetstream 41-eseket vásároltak. Érdekes módon a Black Hawk-okat sem tartották meg, hanem az európai kooperációban épülő AS 332L2 Super Puma típust választották ki.
|
Ugyancsak az európai helikoptergyártó terméke az EC 155 B1 típus, melyből ötöt vásároltak, jelenleg azonban már csak négy van rendszerben, mivel az egyik példány egy balesetben még 2003-ban megsemmisült. Elsősorban beteg és sérült szállításra, kormányzati személyek utaztatására, valamint rövid hatótávolságú kutató-mentő feladatok megoldására vetik be őket
|