A júniusi, hollandiai spotter túra anyagának feldolgozását folyamatosan végzem, ezúttal a volkeli Open Dagen 2013 repülőnapon készült, oldtimer gépeket bemutató felvételeket osztom meg a blog látogatóival. Külön érdekesség, hogy mindegyik, most bemutatásra kerülő veterán gépmadár ezüstösen csillogó külsővel rendelkezik. |
A legendás, elliptikus szárnyú, csodaszép Spitfire ezúttal holland felségjelekkel A CBAF.IX.1732 gyártási számú példány 1944-ben épült Castle Bromwich-ban és eddigi életútja során többféle lajstromjelet is viselt (PH-OUQ, MK732 és jelenleg 3W-17). A holland légierőben egészen 1951-ig rendszerben állt, majd meglehetősen hányatott évtizedeket követően 1993-ban emelkedhetett újra a levegőbe. Az egykoron 'Baby Bea V' becenevet is viselő gép látványos bemutatója a Holland Királyi Légierő megalakulásának 100-ik évfordulóján méltó módon idézte meg a múltat. |
Gloster Meteor T7 WA591 FMK-Q (G-BWMF) A brit repülőgépipar első sugárhajtású harci gépeként a Meteor mindenképpen történelmi jelentőséggel bír. Azonban az elsőség mellett a pályafutása is eredményesen alakult, nem véletlen tehát, hogy a múzeumokban kiállítottak mellett igyekeztek ebből a típusból is megőrizni repülőképes állapotú példányokat. Bár legjelentősebb alkalmazója természetesen a Brit Királyi Légierő volt, számos más ország légiereje is hadrendbe állította a Meteor különféle változatait, érdekesség, hogy Dél-Amaerikában egészen az 1980-as évekig használták is őket katonai célokra. |
Avro 652A Anson C.21 (G-VROE/WD413) Békésnek látszó külseje ellenére a brit Avro Anson is veszélyes katonai feladatokat teljesített a II. Világháborúban. Leginkább a Partvédelmi Parancsnokság irányítása alá tartozó repülőszázadokat szerelték fel ezzel a kétmotoros, nagy hatótávolságú típussal, hogy a levegőből tudják ellenőrizni a hajózási útvonalakat, illetve a német tengeralattjárók, kisebb hadihajók ellen csapásmérőként is számítottak rájuk. |
De Havilland DH 89A Dragon Rapide (TX310) Talán meglepő, de ez a kétfedelű típus már egy 80 (!) éves konstrukció. Rövid fel- és leszállási jellemzői miatt ideális volt a kis szigeteken és eldugott, Isten háta mögötti aprócska repülőterekről való üzemelésre. A háború alatt viszont katonai szerepkörben is feltűntek ezek a kis utasszállító gépek, majd pedig főleg sétarepüléseket bonyolítottak le velük. Emlékeim szerint a duxfordi Flying Legends Airshow-n még napjainkban is be lehet rá fizetni egy körre. |
SAAB AJS-37 Viggen G52 (s/n 37098, civil lajstromjele SE-DXN) Fura dolog, de ma már a SAAB Viggen is oldtimer kategóriába tartozik, hiszen a korát megelőző típus sincs már hadrendben. A sajátos kialakítású, brutális erejű harci gép csak a Svéd Légierőben szolgált, pedig teljesítménye alapján akár komoly export sikereket is arathatott volna. Örömteli, hogy a képen szereplő, 1977-ben épült példányt repülőképes állapotban őrizték meg, így legalább az airshowkon megcsodálhatjuk ezt az egyedi harci gépet. |
Öreg, de nem vén legendák
2013.10.11. 15:50 :: Dynax 7
Szólj hozzá!
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Nincsenek hozzászólások.