Bár hajlamosak lehetünk azt hinni, hogy a Frecce Tricolori születésnapi airshowja kizárólag a kötelékekről szól, valójában ezen a rendezvényen az Olasz Légierő, azaz az Aeronautica Militare színe-java is bemutatkozott Rivoltóban. Tíz fotó, tíz típus és egy gyors áttekintés a mediterrán térség legmeghatározóbb légierejéről. |
|
Fáklyával emelkedik a "vasaló". A robosztus Panavia Tornado nem tartozik a kedvenceim közé, de be kell ismernem, idén Rivoltóban nagyon látványos programmal lepett meg A variaszárnyú Tornado egyik fejlesztője és alkalmazója Olaszország. Mindegyik változatot rendszeresítették, a csapásmérő IDS-t, az elektronikai zavaró ECR-t és az elfogó-vadász ADV-t is, ez utóbbi azonban nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket. A légierő gerincét napjainkban is ezek a nagy harcértékű, még a hidegháborús elvek alapján megalkotott gépek alkotják. |
|
Szárnyvégi Sidewinderekkel késrepülés közben az egyik AMX. Jól megfigyelhető a fix légiutántöltő csonk is A közös - olasz-brazil - fejlesztésű AMX felderítő és könnyű csapásmérő gépekből napjainkban 4 századnyi áll hadrendben az Aeronautica Militare alakulatainál. Az olaszok számára eredetileg legyártott jóval több mint 100 példányból 66 darabot korszerűsítettek az elmúlt években, ezek például képesek lézerbombákat is bevetni. A Typhoon-ok és a megmaradó Tornado csapásmérők mellett várhatóan még hosszú ideig fontos szerepet kapnak ezek a hangsebesség alatti, de a szárazföldi célpontok ellen kiválóan bevethető, olcsó üzemeltetésű harci gépek. |
|
Erős és nagyon korszerű, ugyanakkor drága és talán kicsit néha túlzás is bizonyos feladatokra a Typhoon. A Tornado-k és az AMX-ek mellett légifölény feladatkörben azonban az öreg kontinens legpotensebb típusát tisztelhetjük benne Már a jelen és nem csak a jövő az Eurofighter Typhoon az Olasz Légierőben, hiszen az elhúzódó fejlesztési szakasz után immár folyamatos a gépek gyártása és leszállítása az alakulatoknak. jelenleg már több mint 50 példány áll hadrendben, ezekkel váltják ki a lízingelt F-16-osokat és a Tornado-k egy részét is. |
|
MB.339CD a mérges kismadár. Az aprócska kisgép még légiutántöltési képességgel is rendelkezik! Az Aeronautica Militare alapvető sugárhajtású típusa a hazai gyártású MB339. Kiképzésre és egyes változatai csapásmérésre is használhatóak. Speciálisan átalakított MB.339PAN verzióját használja a Frecce Tricolori bemutatókötelék. Hazai viszonylatban irreálisnak tűnik, de nem kevesebb, mint 78 példány áll szolgálatban még napjainkban is. |
|
A jövő: Alenia-Aermacchi M-346 Master Az M-346-os egy harci-kiképző-gyakorló, azaz igazi univerzális könnyű katonai gép, az olasz repülőipar remeke. Egyelőre 15 példányra van megrendelés, de nem tartom lehetetlennek, hogy ez a kiváló típus fogja majd leváltani az összes MB339-est és egyszer talán még az AMX-eket is. Harcértékét tekintve messze felülmúlja konkurenseit, az egyhajtóműves Hawk-ot és az L-159 ALCA-t is. A kiváló aerodinamikai kialakítású gépre jellemző, hogy utánégető nélküli hajtóművei ellenére képes átlépni a hangsebességet, azaz szupercirkáló képességgel rendelkezik. Csak halkan jegyzem meg, hogy ideális kiegészítője lenne az amúgy kiváló, de a Magyar Légierőben mindössze 14 példányban rendszeresített JAS-39C/D Gripen típusnak... |
|
Vágyálom a levegőben. A Magyar Légierő kiöregedő An-26-osai helyett a legjobb választás a C-27J Spartan lenne Siker a légierőnek, siker a repülőiparnak. Az Alenia C-27J Spartan korunk talán legjobb közepes szállítógépe a kéthajtóműves kategóriában. Természetesen az Olasz Légierő is szolgálatba állította 12 példányban, de számos másik ország is megrendelte. A környékünkön is hódít, például a románok és a bolgárok is ezt a típust választották, de várhatóan a többiek is beállnak majd a sorba. Kérdés nálunk hogyan döntenek majd a dilettáns "szakpolitikusok"... |
|
AV-8B+ Harrier II. a statikus soron. Nagyon sajnáltam, hogy ez a típus nem szerepelt a dinamikus bemutatón, igazi kuriózum lett volna a Giuseppe Garibaldiról érkezett harci gép produkciója Európában nem futott be túl nagy karriert a Harrier, a briteken kívül csak a spanyolok és az olaszok állították szolgálatba. 1994-től összesen 18 példány érkezett, 16 együléses és két kétüléses. Sajnos repülőnapokon ritkán láthatjuk őket, ezért is fájó, hogy még a hazai közönség előtt sem repültek... |
|
Egy elegáns Boeing-767-200-as érkezik a rivoltói bázisra. Ezen a gépen képezik a leendő KC-767A tanker személyzeteket Az Olasz Légierő összesen négy darab, a B767-200ER utasszállító gép alapjaira épült KC-767A légiutántöltő repülőgépet rendelt még 2002-ben. A gépek átadása elhúzódott, az eddig leszállított példányok a Pratica de Mare támaszponton állomásoznak. Mivel harci gépeik gyakorlatilag mind utántölthetőek a levegőben, ezért a saját tankerek beszerzése logikus lépés volt, jelentősen növeli ugyanis a légierő harcértékét és önállóságát. |
|
Vietnámi hangulat, ahogy a legendás Bell UH-1 Huey Agusta-Bell AB212 típusjelű klónja elcsattogott a fejünk felett Az Olasz Légierő, a Haditengerészet és a Hadsereg is számos forgószárnyast tart rendszerben a létező legkülönfélébb feladatkörökben. A hazai gyártású típusok mellett amerikai és európai típusok is állományban vannak. Már saját magam is unom az összehasonlításokat, de könyörgöm itthon mikor ébrednek már rá a katonai helikopterek alkalmazásának fontosságára? Utolsó órában vagyunk, a Honvédség maradék forgószárnyasai is dögrováson vannak, sürgős felújításokra és új gépek vásárlására volna szükség!!! |
|
MD 500 Defender |
|
A NATO déli szárnyának erős bástyája Olaszország, és bár őket is érintik a gazdasági megszorítások, légierejük nem csak papíron létezik. |
|
|
KGyST · http://repules.tumblr.com 2010.09.20. 19:42:15
Nagyon kerestem rajta az utántöltőberendezést, de nem leltem.
Dynax 7 · http://spotter.blog.hu 2010.09.20. 21:18:06
KGyST · http://repules.tumblr.com 2010.09.20. 23:44:29
Egyébként amikor bejövetelen volt, A319-nek néztem, kifutáskor 737-nek, csak amikor szálltak ki a katonák belőle, akkor lett gyanús, hogy annak egy kicsit nagy :) A 319 megjött később, de nem a Berlusconit hozta, hanem egy szakállas szivart.