A világ számos repülőterén találkozhatunk különféle, többé-kevésbé korhű állapotban megőrzött veterán repülőeszközökkel, melyek rég letűnt idők "élő tanúi". A fotósok kedvelt témái ezek a legendás gépek, a vizuális megörökítésük mellett azonban érdekes lehet az életútjuknak is utána nézni. Így tettem én is, miután a 2008-ban készült duxfordi képeim rendezgetése közben ráakadtam pár darab P-51 Mustang felvételre. Ezek közül most a "Ferocious Frankie" azaz Vérengző, vagy Kegyetlen Frankie becenevet viselő példányról publikálok néhány fotót és egy kis leírást. |
![]() |
Levegőben az Old Flying Machine Company büszkesége |
Bár a gép jelenleg a 413704 számot viseli a függőleges vezérsíkján, valójában ez a North American P-51D-25-NA Mustang a 44-73149 sorozatszámmal került le a szalagról valamikor 1944 legvégén, Kaliforniában. 1945 februárjában már Nagy-Britanniában, az amerikai 8-ik légi hadsereg kötelékében állt hadrendbe, egyes források szerint a 357. Fighter Group állományába került. A háború azonban hamarosan véget ért, így a szinte vadonatúj harci gép 11 hónapig leállítva, Newarkban várta sorsa jobbra fordulását. 1946-ban aztán eladták a Kanadai Királyi Légierőnek, mely egy Alberta államban található alakulatához sorozta be az immár 9568-as lajstromjelet viselő Mustangot. 1957-ben viszont magánszemélyek birtokába került (ekkoriban már a sugárhajtású típusok kiszorították a légcsavaros vadászokat az első vonalból, így a kanadai légierő olcsón megszabadult az elavult technikától), majd 1962-ben ismét gazdát cserélt. Érdekesség, hogy ekkor még mindig csak 511 repült óra volt a gép naplójában, ami 18 éves korát nézve nagyon kevésnek számít. Ezután még több alkalommal gazdát cserélt, majd 1980-ban végre kikötött a veterán gépek "paradicsomában", a duxfordi repülőtéren. 1981-ben a legendás, egykori Red Arrows pilótával, Ray Hanna-val a fedélzetén Biggin Hillben repült először nyilvános bemutatót. |
![]() |
Hogy tovább fokozódjon a kavarodás, a gép hivatalos lajstromjele G-BTCD |
A gép a repülőnapokon kívül számos ismert mozifilmben is szerepelt, ilyenkor természetesen az adott sztorinak megfelelő festéssel és jelölésekkel látták el. Először 1987-ben kapott szerepet a "Nap Birodalma" címú filmen, majd az 1989-ben forgatott klasszikus alkotásban, a "Memphis Belle" nevű moziban a B-17-eseket kísérő "Candyman" becenevű példányt "játszotta el". 1998-ban aztán ismét vászonra került, ezúttal a Ryan közlegény megmentése" című, Steven Spielberg által rendezett filmben láthatták milliók. 1999-ben aztán jelenlegi tulajdonosához, az Old Flying Machine Company nevű céghez került a Mustang tulajdonjoga. |
![]() |
A tisztánlátás kedvéért tehát: a képen látható North American P-51D-25-NA típusú, 44-73149 sorozatszámú és 122-39608 gyári számú gép jelenlegi lajstromjele G-BTCD. Festési mintája alapján ugyanakkor Wallace E. Hopkins őrnagy egykor a 361s-ik Fighter Group, 374-ik Fighter Squadron alakulatában szolgált Ferocious Frankie nevű gépét ábrázolja |
A gép a jelenlegi festését és jelöléseit 2002-ben kapta. Az eredeti, 44-13704 sorozatszámú Mustang egyébként a Georgia államban található Robins légitámaszpont múzeumában van kiállítva. |
Egy "filmszínész" P-51D Mustang életútja
2013.12.27. 22:26 :: Dynax 7
Szólj hozzá!
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Nincsenek hozzászólások.