Amerikai túra I.-rész
Az emberek általában nem szeretnek túl sokat várakozni a repülőterek termináljaiban, nyűgösek az elvesztegetett idő miatt, nehezen találják fel magukat. A spotter azonban másképp látja mindezt, főleg, ha lehetősége nyílik a fotózásra is. „Szerencsére” amerikai barátaink a globális terrorizmus ellen vívott végeláthatatlan harcuk során sikeresen megnövelték a várakozási időket, hiszen macerás dolog a rengeteg ellenőrzést mind végigfuttatni. Legalábbis ezt tapasztaltam 2009 márciusában a los angelesi repülőtér egyik termináljában várakozva, így bőven jutott időm a szerencsére tisztára suvickolt üvegen keresztül megörökíteni néhány különleges nagyvasat. |
A szakmai körökben leginkább csak LAX néven emlegetett óriási légikikötő a metropolis dél-nyugati részén található, közvetlenül a Csendes-óceán partja mellett. A világ hetedik legforgalmasabb nemzetközi repülőtereként évente közel 60 millió utast szolgál ki. A 9 terminálról nem kevesebb, mint 87 belföldi és 69 külföldi desztináció érhető el. A múlt század 20-as évei óta zajlik repülőforgalom a folyamatos volumennövekedés miatt egyre nagyobb alapterületű komplexumban.
A világ minden tájáról érkeznek ide repülőgépek, így egészen egzotikus légitársaságok utasszállítóit is lencsevégre kaphatjuk. A felvételen az Air Tahiti egyik gépe látható, amit például Európában vélhetően nem gyakran láthatunk a repülőterek környékén |
A fotózásra mintegy három óra állt rendelkezésemre a terminál üvegén keresztül. Nyilván egy teraszról, vagy más nyitott helyről szerencsésebb lett volna, de így is sikerült néhány értékelhető felvételt készíteni. A biztonsági őrök nem különösebben izgatták magukat a fotósok matt, több, a beszállásra várakozó utas is ezzel foglalatoskodott. Az egyik gépkocsi bérbeadással foglalkozó, a repülőtér közvetlen közelében található telephelyről is igen jó rálátás nyílt a leszálló gépekre, azonban a rossz fényviszonyok miatt én onnan már nem tudtam érdemben fotózni.
Az orosz Aeroflot légitársaság Airbus A330-asa |
A képek elkészítéséhez legtöbbször elegendő volt a fix 50-es, 1.4 fényerejű optika, vagy a 20/1.8 használata, a 100-300/4-es telét ritkán kellett feltenni a vázra. Az optika és a céltárgy közötti üveg, illetve a speciális fényviszonyok miatt az expozíció korrekciót is használtam, illetve a becsillanások elkerülése érdekében cirkuláris polárszűrőt is alkalmaztam.
Az ausztrál Qantas egyik Boeing 747 Jumbo-ja gurulás közben. A LAX-on igen gyakori vendégek a piros kenguruval díszített svancú gépek, az utóbbi időben már a légitársaság új, Airbus A380-asa is előfordul errefelé |
Az EVA Air Boeing B777-ese a Swiss A340-es kabinjából fényképezve |
Az American Airlines gépei dominálnak |
A londoni Heathrow után tehát sikerült eljutni ismét egy igen jelentős forgalmú légikikötőbe és ha csak egy villámlátogatás adta kereteken belül is, de volt alkalmam fotózni. Az amerikai túra következő állomásáról szóló bejegyzésben a las vegasi McCarran repülőtér környékén észlelt gépmozgásokat mutatom majd be.
A Swiss A340-esének vezérsíkja és a LAX jellegzetes irányítótornya. Sajnos ezen a felvételen minden igyekezetem ellenére becsillant az üveg... |