Zlin-242L

Címkék

1000/10 (1) 1000mm (1) 100 300 (2) 352 sog (1) 380 (1) 70 300 (1) 747 (1) a (1) a100 (1) a300 (2) A318 (1) a319 (1) a320 (3) a330 (14) a330f (1) A340 (1) a340 (14) a350 (2) a380 (20) a400m (1) a6edf (1) a6edj (1) aardwark (2) abudhabi (2) aero (1) aeroflot (1) aerovodochody (1) airasia (1) airasiax (1) airberlin (1) airbus (19) airlines (1) airrace (1) airreg (1) airshow (1) airways (1) air berlin (1) air cargo germany (2) air china (2) air france (1) Air France (1) air india (3) air seychelles (1) alaska airlines (1) albatros (4) alca (2) alitalia (1) államadósság (1) állvány (1) alpha (1) american (1) american airlines (2) an12 (1) an124 (2) an26 (2) an30 (1) an30 clank (1) android (1) angeles (1) antonov (2) Antonov (1) antonov an2 (1) An 26 (1) an 26 (1) an 32 (1) arch (1) astraeus airlines (1) áthaladó (15) áthaladózás (2) austrian airlines (2) ausztrál (1) autófókusz (1) awacs (1) b (1) b17 (1) b737 (6) b747 (22) b747f (1) b757 (4) b767 (2) b777 (22) b777f (1) b787 (1) bangladesh airlines (1) battle of britain (2) bécs (2) belorusz (1) beoing (1) besenyei (1) blende (2) bmi baby (1) bo105 (1) boeing (15) bolgár légierő (1) bombardier (1) bonhomme (1) breitling (1) british (1) british airways (2) british airways world cargo (1) brooklands (1) búcsú (1) budaörs (1) budapest (1) c17 (1) candid (1) cargo (1) cargolux (3) cathay pacific (1) CDG (1) chambliss (1) china airlines (4) china southern cargo (1) Címkék (2) combat sent (1) combat shadow (1) concorde (1) constellation (1) continental (2) contrail (45) contrailspotter (1) crop (1) crystal cargo (1) curl (1) dc8 (1) delfin (2) dhl (1) diavoli rossi (1) dover (1) dreamliner (1) dslr (1) dubai (2) dubai air wing (2) dubaj (1) duxford (1) dynax (1) dynax5 (1) dynax5d (1) dynax7 (1) edge540 (1) eglin (1) egyptair (1) egyptair express (1) éjszakai repülés (1) el al (1) emb170 (1) embraer (1) emirates (30) etihad (4) eva air (2) f111 (1) f16 (3) f22 (2) f5 (2) f70 (1) f84f (1) facebook (1) fairfor (1) fairford (3) farnborough (6) fedex (1) fehéregyensúly (1) felhőzet (1) felipe massa (1) fényképezőgép (1) fénymérés (1) fény árnyék (1) ferihegy (7) fighting falcon (2) finn (1) fishbed (1) fitter (1) flanker (2) flightradar24 (2) flying fortress (1) fokker (2) fókusz (1) formula 1 (1) frogfoot (1) fulcrum (12) futam (1) giornata azzura (2) global supply systems (1) globemaster (1) goldenblog 2011 (1) goldtimer (1) google maps (1) goulian (1) grand canyon west airport (1) gripen (8) grizzly (1) grönland (1) gyakorló (1) hadgyakorlat (1) halhc (1) halix (1) hangulat (1) háttér (1) hawaii (1) heathrow (9) herpa (1) hip (1) hold (1) HOP (1) horvát (1) huaf (1) hungaroring (1) hurricane (2) il 76 (1) india (1) jade cargo (2) jak52 (1) jas39 (3) jas 39 (2) jet2.com (1) jet airways (3) jumbo (4) jurassic park (1) kalitta (1) Kalitta (1) kármán tódor (1) kecskemét (13) kent (2) kenya airways (1) kerozin (1) készültség (1) kiképző (1) kína (1) kingfisher (2) klm (1) kondenz (1) konicaminolta (1) konverter (1) korean air (1) korean air cargo (3) kuwait airways (3) l1011 (1) l159 (1) l29 (2) l39 (1) LANcargo (1) lasvegas (1) las vegas (1) lauda (1) lax (1) légierő (4) le bourget (2) liberty belle (1) lima (1) lioneffort (1) liszunov li2 (1) litening (2) li 2 (1) load diffuser (3) lockheed (2) london (3) los (1) lufthansa (4) lufthansa technic (1) luxair (1) l 159 (1) l 39 (3) magyar (1) magyar légierő (5) malév (7) manston (2) mártély (1) Martinair (1) MASkargo (1) maszovlet (1) maverick (1) mc130h combat talon ii (1) mc130p (1) mccarran (1) mentőhelikopter (1) mi17 (1) mi8 (1) mig23 (1) mig29 (6) mig29m2 (2) mig 21 (1) mig 29 (3) mildenhall (1) minolta (3) minyó (1) mitchell (1) mi 17 (1) monarch (1) monarch airlines (1) mto (36) műholdkép (1) múzeum (2) mxs (1) napfelkelte (1) naplemente (1) nato (1) nellis (4) nemzeti gárda (1) néphadsereg (1) nevada (1) new zealand (1) nigel lamb (1) northwest (1) nyitott égbolt (1) ohio (1) okostelefon (1) oman (1) omanair (1) oman air (1) oneworld (1) open skies (2) origo (1) orosz (1) orosz légierő (1) ötcsillagos (1) pakistan international airlines (1) pan am (1) pára (1) Párizs (1) patrouille suisse (1) photoshop cs3 (1) pia (3) pöstyén (1) poznan (1) prowler (1) puma (1) qantas (2) qatar (5) qatar airways (3) qatar airways cargo (1) qatar amiri flight (1) raaf (2) rácz (1) raf (2) raiders (1) raptor (2) rc135u (1) redbull (1) redflag (1) red flag (1) repülőnap (2) repülőtér (1) retro (1) rettegett iván (1) riat (3) rivolto (3) rnzaf (1) royal air force (1) royal brunei airlines (2) ruslan (2) r 73 (1) s7fcs (1) saab j29 (1) schwechat (6) sentry (2) siaf2012 (1) sidewinder (1) sigma (3) silk way (1) singapore airlines (4) singapore airlines cargo (1) skyteam (1) skytrax (1) sliac (2) sony (2) sony a700 (1) southern air transport (1) southwest airlines (2) spitfire (2) spotter (5) srilankan (1) sri lankan (1) staralliance (1) strip (1) sun express (1) superjet 100 (1) super jumbo (1) svéd (1) swiss (2) szállítógép (1) szálloda (1) századik bejegyzés (1) szlovákia (1) szovjet (2) szu22 (1) szu25 (1) szu27 (2) szuhoj (2) Szuhoj (1) szúnyogirtás (1) Szu 35 (1) tajvan (1) tamron (2) tanker (1) tarom (1) távcső (1) teleobjektív (2) temze (2) terasz (1) terminál (1) teve (1) thai airways (1) thunderbirds (2) thunderbolt (1) tiger (1) Tököl (1) tornado (1) török csillagok (1) transaero (1) travelodge (1) triple seven (1) tristar (1) tu144 (1) tudomany (1) tükörobjektív (2) tükörreflexes (1) tunnan (1) tupoljev (1) turkish airlines (3) turkish stars (1) tu 134 (1) tu 154 (1) typhoon (2) uae (1) ub blokk (1) uia (1) ukrán (1) ukrán légierő (1) united airlines (1) ups (2) usaf (2) us airways (1) valle (1) varazsd (1) versenygép (1) vészhelyzet (1) viharmadarak (1) virgin atlantic (3) vodochody (1) volga dnepr airlines (1) vpp (1) vulcan (1) vulkáni hamu (1) xl airways (1) záridő (1) zenit (1) zsolt (1) zsukovszkij (1) Címkefelhő

Felhasználási feltételek

A blogban található teljes tartalom (fotók és szöveg) a szerző szellemi tulajdona. A szerző előzetes írásos hozzájárulása nélkül tilos a blog egészének vagy részeinek bármilyen jellegű feldolgozása, újraközlése, értékesítése, továbbadása, kereskedelmi célra történő hasznosítása. Kivételt képeznek azon gyűjtőportálok, ahol nem közlik a teljes írást, csak annak első néhány sorát, a folytatásért a blogra kattint a felhasználó.

Lencsevégen a Grizzly - Airbus A400M

2011.02.26. 19:33 :: Dynax 7

Az elmúlt évtizedekben, de különösen az 1991-es Öböl-háború óta szemtanúi lehetünk a katonai légi szállítás szerepének folyamatos felértékelődésének. A légierők nagy része ugyanakkor meglehetősen elavult gépparkkal és kapacitás hiánnyal rendelkezik ezen a téren. Ezt a tényt felismerve vágott bele a polgári gépek piacán sikert sikerre halmozó Airbus konzorcium egy ízig-vérig katonai teherszállító fejlesztésébe. A projekt azonban műszaki és finanszírozási gondok miatt rendkívüli módon elhúzódott, így csak napjainkra készült el az a gép, melynek már hosszú ideje szolgálnia kellene a fejlesztő országok légierőit.

Az első felszállásán 2009. december 11-én ugyan nem lehettem ott a spanyolországi Sevilla-ban, az angliai Farnborough-ban 2010 nyarán azonban sikerült lencsevégre kapnom az immár Grizzly névre hallgató A400M második prototípusát

Régóta szükség volna rá de még mindig csak tesztelik, valamint lényegesen többe kerül, mint gondolták. Ezek a negatívumok kétségtelenül jellemzik az Airbus katonai szállítórepülőgép programját, a lényeg azonban mégis talán az, hogy a projekt megvalósult, a típus létezik és repül, a megrendelők pedig minden bizonnyal "lenyelik a békát" egyszerűen azért, mert erre a gépre van szükségük. Jelenleg már négy prototípus vesz részt a tesztprogramban, az ötödik pedig végszerelés alatt áll a Sevilla-ban létesített gyártósoron.

 Az A400M nagyobb és messzebbre tud elrepülni, mint a C-130 Hercules, ugyanakkor olcsóbb, mint a C-17 Globemaster III, sokoldalú és innovatív. De ami legalább ilyen fontos, európai, így aztán a fejlesztése és a gyártása az "öreg kontinensen" teremtett munkahelyeket. Manapság a katonai szempontok érvényesülése mellett ez is lényeges!

A legfrissebb hírek szerint megkezdődtek a típus  légi utántöltési tesztjei is a Royal Air Force egyik ősrégi Vickers VC10-es tankerének segytségével. Egy másik példány ugyanakkor a svédországi Kirunában vesz részt az extrém hideg időjárási teszteken. Tavaly decemberben lépte át a prototípus flotta az első 1000 repült órát.

Jól megfigyelhető a rakodást megkönnyítő hatalmas hátsó tehertér ajtó. A 45 méter hosszú gép akár 37 tonna terhet vagy 116 felfegyverzett katonát képes szállítani tágas rakterében

Az amerikai Popular Science magazin szerint 2010-ben a repülés világában az A400M megjelenése volt az egyik legnagyobb újdonság. Bár nem dolgozom a fent nevezett lapnak, a megállapításukat a saját szemszögömből nézve mégis megerősítem, számomra is ez a gép volt ugyanis az egyik legnagyobb újdonság 2010-ben :)

A farnborouh-i dinamikus bemutató alapján megállapítható, hogy nem csekély méretei ellenére a Grizzly tényleg nagyon rövid távon tud fel- és leszállni, a levegőben pedig látványosan manőverezik. Ezek persze mind alapvető elvárások voltak a típussal szemben

A fejlesztés során a legtöbb probléma a hajtóművekkel és a speciális légcsavarokkal volt

A dinamikus bemutató után leszálláshoz készülődik a robosztus szállítógép. A típusból eddig a fejlesztésben leginkább érdekelt franciák és németek rendeltek a legtöbbet, szám szerint 50, illetve 40 darabot. Ezek váltják majd fel a kiöregedő C-160-asokat mindkét légierőben. Számos további megrendelő is csatlakozott már a programhoz és ahogy beindul a sorozatgyártás várhatóan újabb és újabb jelentkezők is lesznek a típusra

Az Airbus A400M mérete és képességei, illetve ára miatt sem valószínű, hogy valaha is megjelenik a Magyar Légierőben, a világ számos országában azonban sikeres lehet. Ugyan jelentős késésben van és nem olcsó (közel 140 millió euróba kerül darabja...) de mindenképpen "réskitöltő" típus. Egy biztos, a következő években sokat láthatjuk majd a különböző repülőnapokon, hiszen marketing okokból mindenhová vinni fogják, ahol csak esély mutatkozik az eladására.

Zárásként íme két, nagyobb felbontású felvétel az Airbus A400M-ről a www.spotter.hu weboldalról:

http://www.spotter.hu/FotoAblak.aspx?ID=4800

http://www.spotter.hu/FotoAblak.aspx?ID=4591

 

Szólj hozzá!

Címkék: airbus farnborough grizzly a400m

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása