Az elmúlt évtizedekben, de különösen az 1991-es Öböl-háború óta szemtanúi lehetünk a katonai légi szállítás szerepének folyamatos felértékelődésének. A légierők nagy része ugyanakkor meglehetősen elavult gépparkkal és kapacitás hiánnyal rendelkezik ezen a téren. Ezt a tényt felismerve vágott bele a polgári gépek piacán sikert sikerre halmozó Airbus konzorcium egy ízig-vérig katonai teherszállító fejlesztésébe. A projekt azonban műszaki és finanszírozási gondok miatt rendkívüli módon elhúzódott, így csak napjainkra készült el az a gép, melynek már hosszú ideje szolgálnia kellene a fejlesztő országok légierőit. |
![]() |
Az első felszállásán 2009. december 11-én ugyan nem lehettem ott a spanyolországi Sevilla-ban, az angliai Farnborough-ban 2010 nyarán azonban sikerült lencsevégre kapnom az immár Grizzly névre hallgató A400M második prototípusát |
Régóta szükség volna rá de még mindig csak tesztelik, valamint lényegesen többe kerül, mint gondolták. Ezek a negatívumok kétségtelenül jellemzik az Airbus katonai szállítórepülőgép programját, a lényeg azonban mégis talán az, hogy a projekt megvalósult, a típus létezik és repül, a megrendelők pedig minden bizonnyal "lenyelik a békát" egyszerűen azért, mert erre a gépre van szükségük. Jelenleg már négy prototípus vesz részt a tesztprogramban, az ötödik pedig végszerelés alatt áll a Sevilla-ban létesített gyártósoron. |
![]() |
Az A400M nagyobb és messzebbre tud elrepülni, mint a C-130 Hercules, ugyanakkor olcsóbb, mint a C-17 Globemaster III, sokoldalú és innovatív. De ami legalább ilyen fontos, európai, így aztán a fejlesztése és a gyártása az "öreg kontinensen" teremtett munkahelyeket. Manapság a katonai szempontok érvényesülése mellett ez is lényeges! |
A legfrissebb hírek szerint megkezdődtek a típus légi utántöltési tesztjei is a Royal Air Force egyik ősrégi Vickers VC10-es tankerének segytségével. Egy másik példány ugyanakkor a svédországi Kirunában vesz részt az extrém hideg időjárási teszteken. Tavaly decemberben lépte át a prototípus flotta az első 1000 repült órát. |
![]() |
Jól megfigyelhető a rakodást megkönnyítő hatalmas hátsó tehertér ajtó. A 45 méter hosszú gép akár 37 tonna terhet vagy 116 felfegyverzett katonát képes szállítani tágas rakterében |
Az amerikai Popular Science magazin szerint 2010-ben a repülés világában az A400M megjelenése volt az egyik legnagyobb újdonság. Bár nem dolgozom a fent nevezett lapnak, a megállapításukat a saját szemszögömből nézve mégis megerősítem, számomra is ez a gép volt ugyanis az egyik legnagyobb újdonság 2010-ben :) |
![]() |
A farnborouh-i dinamikus bemutató alapján megállapítható, hogy nem csekély méretei ellenére a Grizzly tényleg nagyon rövid távon tud fel- és leszállni, a levegőben pedig látványosan manőverezik. Ezek persze mind alapvető elvárások voltak a típussal szemben |
![]() |
A fejlesztés során a legtöbb probléma a hajtóművekkel és a speciális légcsavarokkal volt |
![]() |
A dinamikus bemutató után leszálláshoz készülődik a robosztus szállítógép. A típusból eddig a fejlesztésben leginkább érdekelt franciák és németek rendeltek a legtöbbet, szám szerint 50, illetve 40 darabot. Ezek váltják majd fel a kiöregedő C-160-asokat mindkét légierőben. Számos további megrendelő is csatlakozott már a programhoz és ahogy beindul a sorozatgyártás várhatóan újabb és újabb jelentkezők is lesznek a típusra |
Az Airbus A400M mérete és képességei, illetve ára miatt sem valószínű, hogy valaha is megjelenik a Magyar Légierőben, a világ számos országában azonban sikeres lehet. Ugyan jelentős késésben van és nem olcsó (közel 140 millió euróba kerül darabja...) de mindenképpen "réskitöltő" típus. Egy biztos, a következő években sokat láthatjuk majd a különböző repülőnapokon, hiszen marketing okokból mindenhová vinni fogják, ahol csak esély mutatkozik az eladására. Zárásként íme két, nagyobb felbontású felvétel az Airbus A400M-ről a www.spotter.hu weboldalról: |
![]() |