![]() | |
![]() | Miközben az új spotter site-ra válogatom és töltögetem fel a képeimet, elgondolkodtam azon, hogy micsoda különleges érzés lehet elsőként lefotózni valami olyat, amit mások még csak nem is láttak addig. Például az első F-35-ös prototípust anno, vagy a Dreamlinert, esetleg a legújabb sztárt, az orosz Szuhoj T-50-est (PAK-FA). Persze ez igen nehéz dolog, sőt szinte lehetetlen egy magamfajtának, de a reményről azért nem mondok le! Maradjunk azonban a realitások talaján, egyelőre számomra az is nagy élmény, ha egy vadonatúj típus első nyilvános európai premierjén jelen lehetek. Eddig több ilyen esemény is volt az életemben, melyek közül a két legjelentősebbet most képek segítségével is felidézem. |
2005-ben a repülés világában kétségtelenül minden az A380-asról szólt. Ebben az esztendőben mutatkozott be ugyanis végre valahára az európai repülőgépipar eme monumentális alkotása, mely véleményem szerint a polgári szekcióban - a legendás Concorde mellett – minden idők egyik legnagyobb dobásának számít. Legalábbis ami az öreg kontinenst illeti. Nos ebben az esztendőben sikerült eljutnom Párizsba, a Le Bourget repülőtéren megrendezett szakkiállításra, mely ráadásul otthont adott az Airbus A380-as első hivatalos és nyilvános bemutatkozásának is. A prototípus ugyanis már korábban – egész pontosan 2005. április 27-én – elvégezte első felszállását, a nagyközönség számára azonban Le Bourget-ben volt a premierje. | |
![]() | |
Egy másik legenda, a Lockheed Super Constellation hasa alatt elnézve pillantottam meg először az óriást. A méltóságteljesen guruló gépet fotózva a szívem a torkomban dobogott, még így utólag felidézve is magával ragadó az érzés. Ezekért a pillanatokért érdemes utazni, pénzt, időt és energiát áldozni! | |
![]() | |
Döbbenetes méretek és meglepő mozgékonyság. Talán ez a két dolog maradt meg az első, általam látott A380-as repülésből | |
![]() | |
Azóta már Farnborough-ban is láttam bemutatózni a nagyvasat, de persze a párizsi élmény felülmúlhatatlan! | |
Farnboroughnál maradva ehhez a repülőtérhez kötődik a másik „nagy első”, méghozzá az F-22 Raptor. 2008 év elején röppent fel a hír, hogy a RIAT-on és az azt követő héten megrendezésre kerülő farnboroughi szakkiállításon egyaránt bemutatkozik az USAF üdvöskéje. Nem vagyok egy amerikai repülőipari fan, de ezt nekem is látnom kellett, így a barátaimmal közösen tervezett spotter túra időbeosztását úgy állítottuk össze, hogy mindenképen lencsevégre kaphassuk az Európában debütáló Raptort. Mint ismeretes, a 2008-as RIAT-ot szó szerint elmosta az eső, így ott nem láthattuk az áhított madarat, sőt Lakenheath-ben is hiába vártuk. Holland spotterektől származó – utólag falsnak bizonyult - információk alapján ugyanis ezen a bázison állomásozott volna az F-22-es különítmény az európai turné alatt, ehelyett viszont Fairfordban szálltak le… | |
![]() | |
Utólag már mindegy is, hiszen Farnborough-ban végre tényleg megjelent és lerepülte káprázatos programját a várva várt ötödik generációs szupervadász. Ezen a felvételen éppen nyitott fegyvertérrel fordulózik a borongós időben | |
![]() | |
Látványos páraleválások a dinamikus bemutató közben. Hozta amit vártam! | |
Olyan pillanatok voltak ezek, melyeket soha nem felejtek el. Először meglátni élőben azt, amit az Interneten vagy valamelyik szaklap hasábjain már oly sokszor megnéztem, elmondhatatlan élmény. A képek sokat segítenek abban, hogy újra és újra átélhessem, maga a pillanat azonban megismételhetetlen. Ráadásul a mai világban nagyon kevés igazán új konstrukció lát napvilágot, így nem is gyakran adatik meg, hogy hasonló premierek részese lehessek. A következő pár évben remélhetőleg ilyen lesz a PAK-FA bemutatkozása valamelyik nagy repülőnapon, illetve a B787 Dreamliner vagy az Airbus A350XWB megjelenése a közforgalmi repülésben. Mindenesetre megpróbálok majd az első sorban helyet foglalni, mikor felgördül a függöny! | |
![]() |