Ha csak spotter szemmel nézzük a dolgot, akkor a cseh Aero Vodochody repülőgépgyár ideiglenesen ámde tartósan Kecskeméten állomásozó kétüléses L-159-ese mindenképpen pozitív fejlemény, ha azonban arra gondolok, hogy miért van itt az ALCA, akkor már kevésbé. Az esztétikus festésű BÉRELT kiképző-gyakorló gép ugyanis olyan képesség pótlását próbálja jobb híján egymaga ellátni, mely minden önmagát légierőnek nevező fegyvernemben alapvető SAJÁT erőből megoldott feladat lenne… |
Úgy tűnik a Magyar Légierőben valamiért mostoha sorsra jutnak a sugárhajtású katonai kiképző és gyakorló repülőgépek. Anno ugyanis az L-29 Delfin flotta is váltótípus nélkül tűnt el hirtelen a szolnoki bázisról, most pedig félő, hogy az egykori NDK felszámolt repülőcsapatainak örökségéből származó L-39 Albatrosok is hasonlóan nagy űrt hagynak maguk után. Az Aero Vodochody eme sikertípusából az 1990-es években szolgálatba állított 20 példányból ugyanis már csak néhány darab van repülőképes állapotban, ezek naptári üzemideje is kifut hamarosan, így kicsiny, századnyi erőt képviselő légierőnk ez év végére gyakorlatilag nagysebességű kiképző és gyakorló gépek nélkül marad…
Az L-29 Delfin típusból mindössze két példány maradt az országban. Az egyik Szolnokon, míg a másik Kecelen csodálható meg. A jó műszaki állapotban lévő repülőgépeket az 1980-as évek elején kótyavetyélte el az akkori honvédelmi vezetés, így a légierő több mint egy évtizedig nem is rendelkezett sugárhajtóműves kiképző és gyakorló repülőgépekkel |
Az ex-NDK-s L-39-esek másfél évtizednyi szolgálat után tűnnek el a légierőből. A gépek egy része már nincs is az országban, azokat visszavásárolta a gyártó cég, érdekes módon nekik megéri őket felújítani és értékesíteni. Ezzel szemben a Magyar Légierő számára valamiért ismét nem fontos a típus által biztosított képesség megtartása vagy pótlása… |
Felszállás előtt a pályán gurul az egyik átfestett L-39ZO Albatros |
A Lion Effort 2009 hadgyakorlaton még repült ez a példány |
Repülésre váró MiG-29-esek sora mögött gurul a zónában a feladatról visszatérő Albatros. Hamarosan mindkét típus már csak az emlékeinkben él majd |
A Szolnoki Repülőmúzeumban még eredeti festéssel látható az egykori NDK egykori légierejének egykori L-39-ese. A felségjel csalóka, ezt a példányt nem állította rendszerbe a Magyar Légierő |
Egy fecske nem csinál nyarat… Az eleve kétüléses L-159B, illetve az átépített L-159T1 típusú repülőgépek kiválóan kiegészíthetnék a 14 gépes JAS-39 Gripen flottát, azonban egyelőre nem történt érdemi lépés az olcsón beszerezhető korszerű gépek megvásárlására |
Jó lenne azt hinni, hogy hamarosan az egyedül itt árválkodó L-159-es mellé több másik is érkezik, egyelőre ennek azonban semmi jele. Addig is marad az egyébként igen szép, esztétikus festésével a szürke harci gépek közül látványosan kilógó cseh tulajdonú gép fotózása. Hogy a sok kesergés után valami spotterkedés is legyen ebben a bejegyzésben - ha már erről szól a blog - íme egy galéria a kecskeméti bázis környékén elcsípett L-159 ALCA-ról.