![]() |
A hazai polgári repülés egyik üde színfoltja a méltán népszerű Liszunov Li-2 "Teve". Az egykori Szovjetunióban gyártott kétmotoros veterán jelentősége azonban lényegesen nagyobb, mint a legtöbb felújított oldtimer masináé, hiszen ez a vasmadár szinte bárki számára elérhetővé teszi az égi "időutazást", továbbá külföldön is méltó módon képviseli a magyar repülést, a repülő és műszaki embereket. Néhány fotó segítségével most felidézem a Kármán Tódorról elnevezett Li-2-es elmúlt években végbement "színeváltozásait", hogyan lett egy kis kitérő után a csúnyácska hernyóból meseszép pillangó. A bejegyzésnek továbbá az is aktualítást ad, hogy a típus idén ünnepli hazai pályafutásának 60-ik évfordulóját. |
A HA-LIX lajtromjelű Li-2T 1949-ben épült a taskenti 84-es számú repülőgépgyárban. A Magyar Néphadsereg részére még ezév szeptember 10-én átadták, első állomáshelye Budaörs volt. A főleg ejtőernyősök és terhek szállítására szolgáló, 209-es lajstromszámot viselő "Tevét" 1958-ban áthelyezték a MALÉV állományába, ahol 8 éven át utasszállító és kijelölt kormánygép szerepkörben falta a kilométereket. A korszerűbb típusok (IL-14, IL-18, An-24) megjelenésével azonban itt is feleslegessé vált, ezért visszaadták a Néphadseregnek ahol újabb 10 évet töltött aktív szolgálatban. 1974-ben aztán úgy tűnt végleg elérkezett a békés nyugdíjas kor, a repülőgép ugyanis a szolnoki múzeumba került, ahol 23 éven át kiállítási tárgyként szolgálta a magyar aviatikát.
![]() |
A gép feltámasztása 1997-ben kezdődött meg, majd hosszú munkát követően 2001. szeptember 21-én emelkedhetett újra a magasba. "Második életét" javarészt a Goldtimer Alapítvány elhivatott szakembereinek köszönheti. Ezen a felvételen még a "gyári" ruhájában, gyakorlatilag festetlenül látható a Li-2-es |
![]() |
Hazánkban összesen 31 darab Li-2-es szolgált az idők folyamán. A híres magyar származású tudósról elnevezett repülőgép jelenleg a világon az egyetlen repülőképes példány ebből a típusból. A gép gyári száma 18433209 |
![]() |
A Sunflower felirattal ellátott "reklámgép" a budaörsi repülőtéren. Véleményem szerint ez a festés nem illett a típushoz, ráadásul értelme sem volt túl sok, mert tudtommal a fent nevezett cég nem épített különösebben nagy turisztikai hátteret a Li-2-es köré... |
![]() |
Szerencsére a "bazári" külsőt később felváltotta a korhű MALÉV-es színezés, mely nem csak esztétikus, hanem hasznos is, hiszen reklámot jelent az időközben elkótyavetyélt nemzeti (?) légitársaságnak. A felvétel a kecskeméti repülőnapon készült 2008-ban |
![]() |
Egyik kedvenc fotóm a Li-2-esről. A tavalyi augusztus 20-i Red Bull Air Race előtt kapott lehetőséget a típus a Duna feletti áthúzásra. Ezen a felvételen látszik leginkább a repülőgép szép formája, melyet nagyon feldob a díszítés |
![]() |
Ez már egy idei fotó. Az augusztus 20-i rendezvénysorozat egyik - számomra legalábbis - fontos eseménye volt a Li-2-es és egy rokon DC-3-as közös áthúzása, felidézve a "régi szép időket" |
A HA-LIX lajtromjelű Li-2-esről az alábbi linken olvashatnak bővebben: http://www.goldtimer.hu/li2.html |
![]() |