A Lockheed legendás típusa akkoriban született, mikor a polgári repülés terén talán leggyorsabban változott minden. A II. Világháborút követően a légi közlekedés ugyanis rohamléptekkel fejlődött, a gyárak ontották az újabbnál újabb típusokat, majd az 1950-es évek derekán beköszöntött az iparágat forradalmasító jet korszak. Ebben az időszakban a nagy, dugattyúmotoros utasszállító gépek már elérték a fejlődésük csúcspontját. A képzeletbeli dobogó legfelső fokára pedig felállt a Super Constellation, mely szépségével és előremutató technikai megoldásaival napjainkig tartó tiszteletet vívott ki magának. | |
![]() | |
A svájci Breitling cég szponzorálásának köszönhetően korhű állapotban felújított Super Connie-t vontatnak starthoz a párizsi Le Bourget repülőtéren 2005-ben. Ekkoriban még analóg fényképezőgéppel, színes negatív filmre fotóztam, majd az előhívást és a nagyítást követően scanneltem | |
A különféle repülőgép enciklopédiákban, a szaklapok hasábjain és az Interneten már nagyon sokszor találkoztam ezzel a gyönyörű, repülő műalkotással, azonban egészen 2004-ig kellett várnom arra, hogy élőben, a maga valójában is megpillanthassam. A csodálat és a tisztelet azóta is tart és bízom benne, hogy lesz még alkalom akár a közös szárnyalásra is. | |
![]() | |
A dugattyúmotoros korszak egyik utolsó igazán nagy sztárja volt a Super Constellation. Áramvonalas, kecses törzsének és a négy darab erős motornak köszönhetően akár 600 km/h sebességet is elérhettek ezek az elegáns utasszállítók | |
A Lockheed 1943 és 1958 között gyártotta a Connie különféle alváltozatait. Eleinte katonai célokra, majd pedig a polgári cégek számára készültek ezek az utas és teherszállításra egyaránt alkalmas gépek. Az alap Constellation törzsének meghosszabbításával és a motorok erősebbre cserélésével 1950-ben jött létre az immár 92 utas befogadására is alkalmas Super Constellation. Összesen több, mint 800 darab készült a különféle polgári és katonai alváltozatokból, melyek közül múzeumokban és repülőnapokon is találkozhatunk még néhánnyal. A Breitling gépével például 2011-ben is számos eseményen találkozhatunk >>> | |
![]() | |
Ez a felvétel viszont 2004-ben készült a berlini Schönefeld repülőtéren az ILA szakkiállításon. Az alapanyag Fuji diafilm volt | |
Bár azt nem mondhatom el magamról, hogy gyűjtöm az igényes és ennek megfelelően meglehetősen drága fém repülőgép modelleket, de egyet-egyet azért beszerzek néha. A Super Connie volt az első ilyen modellem, és ha már a típusról írok bejegyzést, akkor úgy gondoltam nem teljesen tájidegen ha beteszek pár képet erről az aprócska csodáról is. | |
![]() | |
A német Lufthansa 1955 és 1967 között üzemeltette hosszú távú járatain a Lockhedd Super Constellation típust. A Herpa által kiadott gyönyörűen kidolgozott 1/200-as méretarányú fém modell ennek a korszaknak és típusnak állít emléket. A géphez illő elegáns dobozban kapjuk kézhez a modellt, melyben jól védetten, habszivacsba ágyazva helyezkedik el a Super Connie | |
![]() | |
Egy vitrin vagy akár egy iroda dísze is lehet ez az élethű modell. A saját példányomat a fotózás idejére egy fa keretbe ágyazott rozsdamentes fém lapra helyeztem. A Lufthansa Technic németországi üzemében a közelmúltban felújítottak egy L1649A Super Star típusjelzésű példányt, mely a Lufthansa nosztalgia flottájában kap szerepet | |
![]() | |
Közelről jól megfigyelhető a modell aprólékos és szép kidolgozása. A festés és a feliratok is a Herpa-tól megszokott magas minőségi szintet képviselik. Mindenkinek ajánlani tudom, aki kedveli ezt a típust és szívesen látna egy értékálló modellt az asztalán. A gép hazánkban is beszerezhető, méghozzá a http://www.repulogepmodell.hu/ webáruházban | |
A Lockheed eme dugattyúmotoros csúcsgépe egy olyan korszak sztárja volt, amikor még ünnep és különleges alkalom volt a repülés. Az átlagember számára ekkoriban nyíltak meg az égi országutak, a filmsztárok és a politikusok, üzletemberek mellett már az egyszerűbb polgárok is jegyet válthattak a légitársaságok menetrend szerinti járataira. Igazi hőskor volt ez, színes plakátokon és levelezőlapokon reklámozták a légi utazási lehetőségeket, sorra nyíltak a jegyértékesítő irodák, bővült a cégek útvonalhálózata és a célállomások listája. Ami manapság nekünk már szinte természetes, az akkoriban vált ismertté. Ebben a világban a Connie a maga modernségével és eleganciájával egy igazi kuriózum volt. | |
Néhány, a típushoz kapcsolódó érdekes információ: - A Connie-t választotta elnöki különgépnek Dwight D. Eisenhower amerikai elnök - 1944. április 17-én Howard Hughes 532,5 km/h átlagsebességet elérve repült Kaliforniából Washingtonba. A gépen tartózkodott Orwille Wright is, a világ első motoros repülésének egyik végrehajtója - A US Navy még 1982-ben is használta az EC-121 típusjelzésű katonai feladatkörű Constellationokat
| ![]() |
![]() |