2010. december 3-án ismét egy legendás "hidegháborús" típus búcsúzott el örökre. A katonai repülés egyik utolsó "nagy mohikánja" a General Dynamics F-111 Aardwark (Földimalac) a jövőben már csak múzeumokban lesz megtekinthető, hiszen az Ausztrál Királyi Légierő (RAAF) is kivonta a szolgálatból ezt a különleges típust. Az F-111-esek utolsó üzemképes, kengurus felségjelzésű példányaiból néhányat 2009-ben a nevadai Nellis légibázison kaptam lencsevégre. Ezekből a felvételekből válogattam búcsúzóul néhányat. |
![]() |
Hátranyilazott szárnyakkal, nagy sebességgel húz át a 144-es számot viselő F-111-es. A RAAF 37 évnyi szolgálat után válik meg a kiöregedett bombázó utolsó még üzemképes példányaitól. A típus kivette a részét a vietnámi háborúból is, de az USAF egységei aktívan használták a Líbia és Irak elleni hadműveletekben is |
Az elmúlt két évtizedben a hidegháborús szembenállás megszűnését követően számos katonai repülőgéptípus került és kerül kivonásra. Ezek mindegyikéről persze nem emlékezhetek meg, a jelentősebbekről - pláne ha személyes élményem is fűződik hozzájuk - azonban mégis szót kívánok ejteni. Az Ausztrál Királyi Légierő ezekben a napokban vonja ki a szolgálatból F-111 Aardwark típusú csapásmérő és felderítő gépeit, melyek 37 évnyi szolgálat után tűnnek el végleg a kontinensnyi ország és egyben a világ egéről is. Ezt a különleges repülőgépet ugyanis már a fejlesztő ország, azaz az Egyesült Államok sem tartja hadrendben. Az első személyes találkozásom az F-111-es típussal az angliai Duxfordban található legendás múzeumban volt. Az Amerikai Hangárnak nevezett lenyűgöző épület egyik legértékesebb darabja ez a 67-0120 gyári számú F-111E. A második találkozásra szintén a "Ködös Albionban" került sor, nevezetesen a RAF cosford-i múzeumában. A harmadik, legérdekesebbnek bizonyult randevú pedig a már említett helyszínen, a nevadai Nellis légitámaszponton következett be. |
![]() |
Leszálláshoz készülődik az egyik kenguru felségjeles Aardwark a Nellis légitámaszpont közvetlen közelében. 2009-ben szerepeltek utoljára a Red Flag hadgyakorlaton az ausztrál F-111-esek |
Ausztrália már 1963-ban megrendelte a General Dynamics cégtől az F-111C csapásmérőket, azonban a fejlesztés és a gyártás, valamint a szolgálatba állítás is nagyon elhúzódott, így végül csak egy évtizeddel később állhattak szolgálataba ezek a robosztus, de meglehetősen bonyolult harci gépek. Az első lépcsőben megvásárolt F-111C bombázók mellé RF-111C felderítők is érkeztek, majd az 1990-es évek elején az amerikaiak által kivont F-111G gépekből is rendszeresítettek néhányat. |
![]() |
Ezen a felvételen jól megfigyelhető a bonyolult szárny mechanizáció |
![]() |
A 6. század állományába tartozó ausztrál F-111-esek az Amberley bázison állomásoztak. Felváltásukra szintén amerikai típust, nevezetesen az F/A-18E/F Super Hornet vadász-bombázót választották |
Az alábbi linkre kattintva megtudhatjuk, hol és melyik, az utókor számára megőrzött F-111-est csodálhatjuk meg: http://www.f-111.net/museums/index.htm Egy nagyobb felbontású fotó a 113-as oldalszámú ausztrál F-111-esről: http://www.spotter.hu/FotoAblak.aspx?ID=1403 |
![]() |
molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2010.12.09. 11:55:24
htka.hu/2010/04/11/general-dynamics-f-111-aardvark-avagy-a-rettegett-foldimalac/
Hátha nem olvasta valaki, akit érdekel a típus.
Dynax 7 · http://spotter.blog.hu 2010.12.11. 16:40:49