![]() | A hazai spotter társadalmat sajnos nem kényeztetik el a Ferihegyre járó légitársaságok, ugyanis igen gyér a nagygépes forgalom. Főleg a kisebb Airbus és Boeing típusok uralják Budapest nemzetközi repülőterét, így aztán a néha beeső heavy-ket nagy érdeklődés övezi. A Cargolux viszont évek óta kilóg a sorból, hiszen hetente többször is megfordulnak teherszállító 747-esei nálunk. Nem véletlen tehát, hogy már szinte kultusza van a spotterek körében ezeknek az impozáns négyhajtóműveseknek. |
![]() | |
A földetérés pillanata Ferihegyen. Az égi igáslóként üzemelő cargo gépek általában kevésbé tiszták és csillogóak, mint utasszállító társaik. Boeing 747-esek egyébként 1985. július 15-e óta járnak Budapestre, az első itt landoló Jumbo a Lufthansa flottájába tartozott | |
Az 1970-ben Luxair néven megalapított Cargolux gépei jelenleg hetente ötször közlekednek hazánk fővárosa és Hong Kong között. A Budapest Airport egyik közleménye szerint a Ferihegyen évente kezelt mintegy 70000 tonna légi áruból 19000 (!) tonnát a luxemburgi székhelyű cég Boeing 747-400F gépei szállítanak. Más cégek - például az El Al Cargo, vagy az Air Bridge Cargo - 747-esei is megfordulnak időnként hazánkban, sőt nyaranta a japán JAL is ezekkel a legendás nagyvasakkal szokta üzemeltetni charter járatát. | |
![]() | |
A Cargolux 747-eseit a magaslégtérben is lencsevégre kaphatjuk, hiszen gyakran áthaladnak hazánk felett. 2010. október 30-án is erre járt egy példány, konkrétan az LX-NCV lajstromjelű 747-400-as. A felvétel ezúttal is az 1000 mm-es MTO-val készült, a záridő 1/640, az ISO 320 míg az expo korrekció +1 volt. A fotó nagyobb felbontásban is letölthető az alábbi linkről: http://www.spotter.hu/FotoAblak.aspx?ID=4092 | |
![]() | |
Háttérben a jellegzetes ferihegyi irányítótorony, a gurulóúton pedig a Cargolux 747-ese várakozik, hogy egy felszálló gép után keresztezhesse a pályát és állóhelyére gurulhasson | |
A Cargolux cég jelenleg 14 gépből álló flottát üzemeltet. Régebben voltak B747-100-as és -200-as alváltozatú teherszállítóik is, napjainkban azonban már csak a -400-as verziót üzemeltetik. Érdekesség, hogy a cég megrendelte a Boeing legújabb Jumbo modifikációját, a 747-8F változatot is, melynek első üzemeltetője lesz.. A 13 darab új, a korszerű 747-es már a takarékos GEnx-2B hajtóművekkel lesz felszerelve, sőt új színezést is kapnak. Talán Ferihegyen is hamarosan találkozhatunk majd az első példánnyal, mely már el is készült a Boeing everetti üzemében. | |
![]() | |
A hajtóművek leállását követően szinte azonnal körbeveszik a hatalmas gépet a rakodáshoz használt járművek és egyéb eszközök | |
Szerencsére úgy tűnik, hogy a gazdasági válság lassan véget ér és a nemzetközi repülőtereken is megélénkül a forgalom. Ennek egyik jele a Cargolux és más cégek (pl. FedEx) nagy teherszállító gépeinek gyakoribb megjelenése, illetve olyan légitársaságok (pl. Qatar Airways vagy az American Airlines) budapesti járatnyitásai, melyek eddig nem közlekedtek Ferihegyre. Az újak megjelenése mellett azonban vélhetően megmarad a régiek, így a Cargolux 747-eseinek a kultusza is, spotter körökben legalábbis biztosan. | |
![]() |
Leadfoot 2010.10.31. 15:02:57
Dynax 7 · http://spotter.blog.hu 2010.10.31. 16:00:35
HA-LOG 2010.11.01. 14:50:03
boeing.mediaroom.com/index.php?s=13&item=1136
És azthiszem hogy libamájat is szálít a gép:)
Dynax 7 · http://spotter.blog.hu 2010.11.01. 15:57:27
Dynax 7 · http://spotter.blog.hu 2010.11.01. 15:59:05
HA-LOG 2010.11.06. 15:17:04
Viszont a csirkehúsra nem is gondoltam végülis az akad arrafelé :)