Az idei RIAT-on az egyik legkülönlegesebb repülőgép a távoli, egzotikus szigetország légierejének egyik Boeing 757-200-asa volt. A típus katonai alkalmazása ugyanis nem jellemző, Új-Zéland adottságait figyelembe véve azonban nem meglepő, hogy éppen erre a kéthajtóművesre esett a választásuk. A megbízható, olcsón üzemeltethető és jól bevált utasszállító ugyanis kiválóan megfelel a tengerentúli bevetésekre, legyen szó humanitárius segély szállításáról vagy katonák gyors áttelepítéséről. |
 |
Az Új-Zélandi Királyi Légierő (Royal New Zealand Air Force - RNZAF) 40. százada mindössze két B757-200-ast üzemeltet, szerepük azonban mégis igen jelentős |
 |
A nyitott futókkal áthúzó, messziről érkezett gép maximális hatótávolsága 7400 kilométer, hasznos terhelése pedig 22,4 tonna. A különböző légitársaságok színeiben gyakran látható a típus, katonai alkalmazása azonban nem jellemző, Új-Zéland légierején kívül csak az amerikaiak alkalmazzák C-32B jelzéssel, illetve Mexikó, Argentína és Szaúd-Arábia, ez utóbbiak leginkább VIP szállításra illetve repülő kórházként |
A B757-esek 2003-ban a régi B727-eseket váltották fel a szigetország légierejében. Azóta számos egyedi módosítást végeztek rajtuk, hogy megfeleljenek a katonai szállítási igényeknek, például plusz, nagyméretű tehertér ajtókat építettek be, valamint a belső terüket könnyen átalakíthatóvá tették. Alkalmasak VIP szállítások lebonyolítására is, valamint fegyveres katonák nagy távolságra történő eljuttatására egyaránt. Módosították a gépek kommunikációs és navigációs rendszereit is, hiszen a hosszú, nyílt vízfelületek feletti repülések során tájékozódási pontok nélkül kell repülniük a pilótáknak. A nagyobb biztonság érdekében némileg még a Rolls Royce hajtóműveket is átalakították. |
 |
Sajnos erősen felhős volt az idő Fairfordban a B757-es dinamikus bemutatója idején, a gép különlegessége azonban feledtette az egyébként bosszantó fénytelenséget |
 |
Az Új-Zélandi Királyi Légierő hivatalos honlapja szerint a két repülőgép eddig összesen 221 millió amerikai dollárjába került az adófizetőknek. Van ahol fontos az átláthatóság és a korrekt tájékoztatás... |
A B757-eseket a 40. század üzemelteti, mely az aucklandi Whenuapai repülőtéren állomásozik. Ehhez az alakulathoz tartozik még öt darab C-130 Hercules is. Az 1943-ban létrehozott 40. század számos missziót teljesített Iraktól Afganisztánon át Boszniáig, de gépei eljutottak Afrika különböző államaiba is, hiszen Új-Zéland hadereje adja az ENSZ békefenntartó erőinek egy jelentős részét. |
 |
Tcat 2010.09.05. 16:35:39
Mindenesetre azt hiszem a legextrémebb használói a típusnak a kivik. Tippem szerint Boeingék nem gondolták, hogy megy ilyen vas majd az Antarktiszra is :)
immortalis · http://immortalis.blog.hu/ 2010.09.06. 06:55:10
Dynax 7 · http://spotter.blog.hu 2010.09.06. 07:59:54
immortalis · http://immortalis.blog.hu/ 2010.12.17. 18:31:40