Mielőtt a blog Kedves Olvasói telefont és klaviatúrát ragadnának annak érdekében, hogy kiszedjék belőlem, hol van ez a csodálatosan értékes rekettyés, elárulom, nem kell túlzottan messzire menni érte. A fent nevezett elméleti összeg realizálása azonban sajnos már lehetetlen, hiszen az 1993-ban az orosz államadósság terhére beszerzett 28 darabból álló MiG-29 Fulcrum flotta értéke mára gyakorlatilag lenullázódott, a géppark egy kisebbik része (három példány) balesetekben semmisült meg, az állomány döntő hányada pedig a kecskeméti katonai repülőtér Jurassic Parknak nevezett részén rohad a szabad ég alatt. Róluk szól ez a történet, mely rendhagyó módon kommentezhető is. |
A Spotter Blogger a jövőben a civil kontroll (ami a világ számos, fejlett országában kiválóan működik) egy sajátos formájáról fog több részletben beszámolni ezen a felületen, fotóarchívumának mélyéről előásott, sok esetben még a „filmes világban” analóg technikával készült felvételekkel állítva emléket az értelmetlenül eltékozolt Fulcrum flottának.
Mivel szinte az összes példányról rendelkezem saját készítésű fotóval, bemutatom őket oldalszámok szerint szépen sorban üzemelés közben is, majd pedig éles kontrasztként a jelenlegi állapotukat a rekettyésben (elnézést, ideiglenes tárolóhelyen…). A sorozat első elemeként elindítottam egy folyamatosan bővülő galériát, mely a kecskeméti Jurassic Park bizarr állapotait dokumentálja, ide kattintva megtekinthető.
Teszem mindezt azért, hogy felhívjam a figyelmet arra, hogy háború és harc nélkül veszítettünk el egy ezrednyi repülőgépet, és teszem annak reményében, hogy a Gripen flottával mindez nem történik majd meg.
Mielőtt bárki hadititkok kifecsegésével vádolna meg, íme a mindenki számára szabadon elérhető Google Earth – igaz egyelőre csak kis felbontású – műholdfelvétele a fent nevezett géptemetőről. Pirossal bejelöltem a „kutyanyelveken” sorakozó MiG-29-eseket, melyeket a repülőteret övező, közterületnek számító útról is kiválóan megfigyelhet bárki |
Az első példának a 16-os oldalszámú példányt választottam. Ezen a 2006-ban készült felvételen a gép még ereje teljében látható. Az üzemidő hosszabbításon átesett, NATO szürke festést kapott Fulcrum készültségből szállt fel, a repülésről visszatérve éles R-73-as rakétákkal a szárnyai alatt közelít a bázishoz |
Ugyanaz a gép napjainkban. Az egykori büszke vasmadár, mely most már leállítva, mindenféle takaró és védő elem nélkül szó szerint rohad a szabadban, mintegy emlékművet állítva az elmúlt évtizedek magyar valóságának. Ez az emlékmű azonban túlságosan is sokba került… Nem kívánok befolyásolni senkit, mindenki szabadon eldöntheti, hogy mindez természetes dolog, vagy inkább nemtörődömség és hanyagság esete áll fenn! |
A mindössze 16 éve szolgáló duplasvancú „nagyvasak” utolsó mohikánjai (oldalszámaik alapján mintegy 3-4 példány) még napjainkban is fenntartja az üzemelés látszatát, ezt a vergődést azonban már leginkább csak végjátéknak lehet nevezni... Ezt jól bizonyítja a tavalyi amerikai-magyar hadgyakorlat is, ahol utánégető nélkül szálltak harcba az F-15-ösök ellen, vagy a közelmúltban lezajlott Lion Effort 2009, amikor maximum két, de leginkább csak egy (általában a 27-es oldalszámú kétüléses) emelkedett a magasba. Igaz, ez utóbbi esemény a Gripenekről szólt elsősorban, de ez nem változtat a tényen, hogy alig van már üzemképes MiG-29-ese a légierőnek, miközben például Lengyelországban vígan üzemelnek...
A sorozat következő részében az első, balesetben megsemmisült magyar felségjelet viselő MiG-29-esről, a 17-es oldalszámú együlésesről lesz látható néhány érdekes felvétel.
Kapcsolódó galéria:
http://indafoto.hu/dynax_7/jurassic_park_kecskemet
Kapcsolódó bejegyzés:
http://spotter.blog.hu/2009/07/15/volt_egyszer_egy_mig_29_es_ezred
Allesmor Obranna 2009.10.29. 17:40:57
A fedezékek (1997 márciusa, illetve 2000 augusztusa óta) a mai napig üresen állnak. Annyit építettek belőlük még a nyolcvanas években, hogy abba az akkori pápai ezred gépállományát el lehetett helyezni.
Mivel kecskeméten természetesen 16 év nem vol elég arra, hogy fedezékeket építsenek, vagy arra, hogy fedetté tegyék a földsánccal körülvett állóhelyeket, netán arra, hogy a Gripenek számára épült méregdrága hangárokba átmenetileg elhelyezzék a 29-eseket, legalább Pápára átvihették volna őket.
Mert arra nyilvánvalóan lett volna kifogás, hogy civilekkel őríztessék őket Tökölön, vagy Sármelléken, netán Debrecenben (azaz azokon a bázisokon, ahol ma is van élet).
Pápa pár év kivételével mint bázisrepülőtér üzemelt, ergo kifogásnak eléggé nehéz helyet találni.
Ez netto hűtlenkezelés.
molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2009.10.30. 13:24:05
radial 2009.11.01. 23:03:26
Gondolom, még mindig 14 db 29-es áll hadrendben, papíron. Ebből üzemképes 2-3, vagy tévedek? 3 ilyet tudnak emelni a szerbek is, csak nem 25-ből válogathatnak, hanem 4-ből. Ennyivel jobbak? Igen! Ennyire más a hozzáállás az összes szomszédnál.
Most jól jönnének az 1 Eurós német gépek is, csak hát egy Euróból nem volt mit zsebre játszani, így nem kellett, csak a munka meg a nyűg maradt volna.
molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2009.11.02. 17:45:11
kocer (törölt) 2009.11.02. 22:08:04
Bokszos 2009.11.23. 18:52:51
2000-ben a búcsúzó 16db Mig-21-es leszállás után ott rohadt el a betonon.... (+ ami nem repült, illetve az itt tárolt kivont gépek Mig-23, Szu-22....
Iszonyat pazarlás.
molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2010.02.01. 11:03:51
vastagbor.blog.hu/2010/02/01/a_mig_29_flotta#comment-form