A kétüléses, dupla vezérsíkos orosz gyártmányú harci gép messze kimagaslott az indítási zónában várakozó többi katonai repülőgép közül a szomorkás időjárású szombat délelőttön, a 2009-es Radom Airshow első közönségnapján. Több felvételt is készítettem a zónában békésen parkoló gyönyörű vasmadárról, sőt az otthon maradt barátaimmal is váltottam néhány sms-t, büszkén és boldogan, hiszen nem gyakran adatik meg, hogy ilyen különlegességeket fotózzon a magamfajta spotter. A közeledő esőfelhők azonban lassan baljós sötétséget varázsoltak a radomi repülőtérre, mintha csak előrevetítenék a másnapi tragédiát. A heves égi áldás aztán el is mosta a rendezvényt, aznap a belorusz Szu-27-es is csak a gurulóútig jutott, felszállni már nem engedték, a többi géphez hasonlóan a földön kellett maradnia.
Másnap viszont ragyogó napsütés és kéklő ég fogadta a százezres tömeget, mely jókedvűen várta a szenzációsnak ígérkező airshow kezdetét. A szóló bemutatót tartó gépek közül a legnagyobb látványosságnak kétségtelenül a kétüléses Szu-27-es ígérkezett. Sokan tudják rólam, hogy a szovjet/orosz gépek dobogtatják meg igazán a szívemet, ezek közül is a Flanker család tagjai számomra a legkedvesebbek. Nagyon vártam tehát az ikonként tisztelt gép bemutatóját, az pedig, hogy ezúttal nem orosz vagy ukrán, hanem belorusz felségjel díszítette a svancot, különös pikantériát adott az eseménynek.
![]() |
A világ talán legszebb harci repülőgépe |
Kicsiny, de összetartó spotter csapatunk egy rövid ideig a bázison fotózott, hiszen előtte nap kimaradt néhány, távolabb kiállított gép, például a belorusz IL-76-os, mely a Szu-24-est és a Flankert kísérte el a rendezvényre. Ezt követően a elhagytuk a bázist és a felszállópálya végén, már a repülőtér kerítésén kívülről figyeltük az eseményeket, innen ugyanis ideális fényviszonyok közepette fotózhattunk nagy gyújtótávolságú teleobjektívjeink segítségével. Röviddel 13 óra után hosszas kigurulást és várakozást követően kezdte meg utolsó, végzetes repülését a belorusz harci gép, fedélzetén két nagy tapasztalatú pilótával. A makulátlan festésű, impozáns méretű Szuhoj pilótafülkéjében a Belorusz Légierő nyugati hadműveleti-harcászati parancsnokságának parancsnokhelyettese, Alexander Morfickij ezredes és a 61. vadászrepülő bázis parancsnokhelyettese, Alexander Zsuravlevics ezredes foglalt helyet. Vasárnap, ebédidő után volt egy kicsivel, normál esetben ilyenkor állnak fel a családok otthonaikban az asztaltól, hogy az elfogyasztott finom ételek után egy kicsit pihenjenek, kávézzanak, vagy egyszerűen csak beszélgessenek, egymással törődjenek. Valószínűleg a két belorusz pilóta is ezt tette volna, ha éppen nem Lengyelországba szólítja őket a kötelesség. Ez a vasárnap kora délután azonban máshogy alakult, örökre megváltoztatva sok ember életét…
A rövid gurulás után az utánégetős AL-31 típusú hajtóművek bődületes erejét kihasználva meredeken emelkedett majd balra kifordult a hatalmas Flanker. A gép azonnal intenzív manőverezésbe kezdett, függőleges és vízszintes figurákat is végrehajtott, azonban a második perc táján szemmel láthatóan megtört a lendület. A háthelyzetben lévő vadászt először talpra állította a pilóta, majd azt követően két, jobboldali irányban megkezdett lassú palástorsó után egyre fogyó sebességgel és magassággal balra süllyedt a Szu-27-es. Ekkor már koordinálatlannak tűnt a mozgása, nyoma sem volt a kezdeti dinamizmusnak, sőt a hajtóművek dübörgését sem lehettet hallani. Egyértelmű volt, hogy komoly baj lehet, a másodperceken belül bekövetkező szörnyű tragédia azonban talán még elkerülhetőnek tűnt. Tolóerő hiányában azonban a gépet a süllyedésből már nem tudták kivenni a pilóták, a tehetetlenül vergődő 23 tonnás vasmadár egy facsoport mögött a földnek ütközött és felrobbant. A gép tartályaiban lévő néhány tonnányi kerozin (a maximális 10 tonna helyett a bemutatóra feltehetőleg 2-3 tonna üzemanyaggal szállt fel a Szuhoj) hírtelen fellobbanó narancsvörös lángba borította a csúszó roncsot, majd csak a sűrű fekete füst gomolygását lehetett látni. A pilóták ekkor már minden bizonnyal halottak voltak, ugyanis meg sem kísérelték a katapultálást, az utolsó pillanatig küzdöttek, hogy levegőben tartsák a harci gépet, vagy legalább kivezessék a lakott területek fölül.
![]() |
A svancon már az úl belorusz nemzeti színekből álló felségjel volt, a szárnyakon azonban meghagyták a vörös csillagot |
A sokkoló, pillanatok alatt lejátszódó eseménysort követően szinte azonnal felharsanó szirénák vijjogása józanított ki minket, majd felszállt a kutató-mentő helikopter is. Hosszasan rótta a köröket a roncsok felett, menteni azonban már nem volt kit és mit.
Nem akarom boncolgatni az okokat, a balesethez vezető utat, ennek a bejegyzésnek nem ez a célja, hanem az emlékezés. Emlékezés két pilótára, két hús-vér, érző EMBERRE, akik azért jöttek, hogy minket szórakoztassanak, képviseljék hazájukat, dicsőséget szerezzenek fegyvernemüknek. Egy olyan géppel repültek, mely csodálatot vív ki szinte mindenkiből. Ez a csapat, ember és gép párosa nagy dobásra készült, örökké emlékezetes produkcióra. A sors azonban nem így akarta, az örömből bánat, a dicsőségből tragédia lett. Az azonban biztos, hogy aki ott volt, elfelejteni sohasem fogja azokat a másodperceket, amikor a süllyedő gép már láthatóan a végzete felé tartott.
Én azonban inkább úgy szeretnék emlékezni, ahogy még előtte láttam őket együtt. Büszke, szép vasmadarat látok a képzeletbeli rivaldafényben, két vidáman integető pilótával a fedélzetén. Felszállási engedélyre várnak, hogy az égbe rugaszkodva elkápráztassanak mindenkit. Nyugodjatok békében!
Ajánlott linkek:
Nagy Krisztián szubjektív beszámolója >>>
A Szu-27-es balesete filmen >>>
Ui.: a bejegyzésbe szándékosan nem tettem bele a zuhanó gépről és a tűzgombről készült képeimet, nem azokra szeretnék emlékezni... Ha valaki mégis kíváncsi rájuk, a galériára kattintva megteheti.