A nyilvánvaló hiányosságai ellenére sikeres konstrukciónak tekinthető MiG-29-es típus szerteágazó családfával rendelkezik, ráadásul a prototípusok folyamatos fejlesztése, átépítése és átnevezése következtében kaotikus a nevezéktan is. Az alap verzióknak tekinthetó és nagy példányszámban készült 9.12 és 9.13 gyártmányok mellett elképesztő mennyiségű egyéb verzió is napvilágot látott, melyek aztán vagy eljutottak a sorozatgyártásig, vagy nem. Jelenleg az indiai illetve orosz megrendelésre készülő haditengerészeti verziók kapnak prioritást az egykor szebb napokat is megélt konstruktőri iroda produktumai közül, de van még azért remény, hogy a kétségtelenül előremutató fejlesztési irányt képviselő modernizált változatok is gyártósorra kerülnek egyszer. A szlovákiai Sliac-on az egyik ilyen variánst, a többfeladatú, kétüléses MiG-29M2-t kaptam lencsevégre. |
|
Szemből is jól látszik, hogy elhagyták az előrenyúló szárnyrészen elhelyezett kiegészítő levegő beomlőnyílásokat, az un. kopoltyúkat |
Az 1990-es évek eleje óta jól megfigyelhető, hogy a MiG-29 alváltozatok mind az Orosz Légierőben, mind a külföldi megrendelők körében teret vesztettek a jóval nagyobb méretű és teljesítményű különféle Szu-27 variánsokkal szemben. Exportsikereket alig értek el és a hazai, Fulcrumokat használó alakulatok száma is folyamatosan csökken. A tendencia véleményem szerint már nem megfordítható de ennek ellenére lenne helye a kisebb méretű és olcsóbban üzeneltethető, modern avionikai rendszerekkel felszerelt, többfeladatú, újgenerációs MiG-29-eseknek a Szuhojok mellett. Jó példa erre az Algéria által át nem vett MiG-29Szmt-k szolgálatba állítása az Orosz Légierőben ami nyilván egy szükségszerűségből adódott, de mégis jól használható fiatal gépeket eredményezett, segítve a megújulási folyamatot. |
|
Az orrfutóról hiányzik a kő és sár felverődést gátló burkolat. Érdekesség, hogy anno a MiG-23-asok egy részéről is leszerelték utólag ezt az úgy látszik feleslegesnek ítélt alkatrészt. További érdekesség, hogy a kabintető fix része nincs speciális bevonattal ellátva, míg a nyíló felület igen |
Egyes hírek szerint a MiG-29M2-nek van több elkészült prototípusa is, sőt állítólag szír felségjeles de gyári példányt is láttak már. Tény, hogy a szírek érdeklődtek a típus iránt, mitöbb valamiféle vásárlási szándékot is bejelentettek, azonban a jelenlegi polgárháborús helyzet és a rezsim eddigi fizetésképtelensége is erősen megkérdőjelezi az üzlet megvalósulását. Mindenesetre másfelé is próbálják eladni a portékát, így nem véletlen, hogy ezen a hétvégén a szláv testvériség eszméje és a jól megfontolt üzleti érdekeknek köszönhetően Szlovákiában és Szerbiában is bemutatták a típust. |
|
Modernizált RD-33-as hajtóművek dolgoznak az M2-ben, így a típus korábbi verzióira oly jelelmző füstölés is mérséklődött, bár egy kevés azért még maradt. A sárkányszerkezetben kialakított további üzemanyagtartályoknak köszönhetően megnövekedett a gép hatótávolsága is, illetve új besugárzásjelző rendszert kapott |
|
A két hajtómű közötti rész is módosult. Ezen a felvételen jól megfigyelhető a szárny összetett mechanizációja, illetve, hogy szárnyanként már négy fegyvertartó konzolnak alakítottak ki felfüggesztési pontot |
|
Mintha a szárny formája is változott volna, a felülete nekem legalábbis nagyobbnak tűnik |
|
Rendkívül elegáns vonalvezetése van a sokak által a MiG-29KUB és a MiG-35 hibridjének tekintett MiG-29M2-nek. A kétüléses kialakítás előnyös a többfeladatú típusoknál, hiszen a pilóták megoszthatják egymás között a feladatokat |
|
Fékernyő nélkül száll le a gép, miközben a LERX alsó részéből egy Krüger-lap nyílik le. A svancon az új orosz felségjel látható. Csak marketing fogás vagy vajon tényleg kap majd belőle az Orosz Légierő is? Egy biztos, a haditengerészetnél a kiörgedő Szu-33-asokat a MiG-29K váltja hamarosan az Admiral Kuznyecov fedélzetén |
|
Hatalmas méretűek a kétrészes, réselt fékszárnyak |
Hogy mi lesz a MiG-29M2 sorsa még erősen kérdéses, az azonban biztos, hogy a tervezőknek sikerült egy olyan típusváltozatot megalkotni, mely jórészt kiküszöbölte az elődök hiányosságait (egyfeladatúság, kevés hatótávolság, elavult elektronika, alacsony fegyverterhelés, hajtómű füstölés) a világ azonban nagyot változott, az Orosz Légierő és a hagyományosan orosz fegyvereket vásárló országok inkább Szuhoj típusokat vásárolnak, míg az olyan kis országok légierői, mint Szerbia, Szlovákia vagy akár Bulgária egyrészt fizetésképtelenek, másrészt a nyugat felé elkötelezettek. Potenciális piac lehet néhány arab és afrikai ország illetve a szovjet utódállamok némelyike, illetve talán az Orosz Légierő jelenleg MiG-29-essel repülő alakulatait is átfegyverzik majd valamelyik modernebb alváltozatra. |
|
|
Allesmor Obranna 2012.09.02. 12:43:59
A szárny tényleg nagyobb, ez már a legelső 9.31-es MiG-29K-nál is igy volt, ezt kapta meg az indiaiak számára újrafejleszett K és KUB vagyis az új 9.41 és 9.47 is.
Ami új a szárnyon, az a jókora réselt fékszárny, amit meg is jegyeztél. A cél az eredeti MiG-29-eseknél sajnos túlságosan nagy leszállósebesség mérséklése. A futómű a K/KUB gépeké, ennek előnye, hogy erősebbek, jobb az energiaelnyelésük és ami mégfontosabb, hosszabb a futószáruk, ezáltal leszálláskor mégtovább növelhető az állásszög és csökkenthető a leszállósebesség.
A hajtómű füstje a képeden nem prbléma, ez még a Raptoron is megvan, ez a minimálfáklya, ez minden hajtóművön sárgásbarna füsttel jár, de a korábbi, nem utánégetős üzemmódokon a hajtómű füstölése szinte eltűnt. Még egy dolog, akármilyen jó is egy hajtómű, a szemből/hátulról készített fotókon jobban szembeötlik a koromképződés.
Ez a hajtómű amúgy valószínű megint egy RD-33MK, azaz a Morszkaja Osza, vagyis a Tengeri Darázs, amit az új K/KUB gépekhez fejlesztett ki a szentpétervári Klimov. Újdonságnak hat, hogy a kisnyomású forgórész első fokozata elé egy változtatható szögű terelőlapátsort tettek, de ez valójában már az 1992-ben Farnborough-ban bemutatott 9.15-ös, (156-os, a későbbi OVT sárkány) MiG-29M RD-33K jelű hajtóművén is így volt, csak most sikerült a szériákra is beépíteni. A levegőátfutás ennél az MK modellnél a K-hoz hasonlóan 77-ről felmet 82 kg/sec-re, a tolóerő pedig 9000kp fékpadon. Az élettartam az, amiben nagy ugrást igérnek és a füstölés az, amiben nagy eredményt értek el.
Ami igazi újdonság, az nem besugárzásjelző,
hanem rakéta közeledésjelző, azaz az MAWS, vagy MWS, Missile Approach Warning System, vagy Missile Warning System.
Látható és infra tartományban szkenneli a gép körüli 360 fokos teret és az inditásra jellemző jelenségre válaszul aktiválja az elterelő rendszert. Ez most szinte "divat" az új orosz gépeken, hiszen az új Szu-35Sz gépeken is megjelent.
A két hajtómű közötti "hódfarok" ami az eredeti MiG-29M-en (9.15) jött be, minden modellen egy kicsit más, így ezen is.
Talán ez utóbbié hasonlit a legjobban a régi klasszikokéra.
Végül a megnevezés.
Ez a MiG-29M2, ez nem új jelölés, a Szu-35-ösöhöz hasonlóan, itt is ismétli a történelem önmagát.
Volt a 9.15-ös MiG-29M, melyből épült öt prototípus.
151-156-ig.
Majd jött az indiai tender 2001-ben, amire az egyik együléses MiG-29M-et (154) átalakították kétülésessé, ez lett a MiG-29MMRCA.
Majd átnevezték MiG-29M2-nek mondván, hogy kétüléses
ezt igy láttuk 2005-ben a MAKSz-on.
Ezután átnevezték MiG-35-nek, majd jöttek a széria MiG-29K/KUB-k (9.41 és 9.44) és ez egyik gépet 9.67-es jelzéssel átalakították horognélkülivé,
fix szárnyúvá, ez lett a MiG-35D. Az indok, ha már eladták az indiaiaknak a tengerész MiG-29K/KUB gépeket, miért ne nevezhetnének a tenderre egy sárkányszerkezetileg inkább ezekre hasonlító szárazföldi verzióval? A gyártást is hamarabb be tudnák indítani, az üzemeltető félnek is jobb lett volna a rendszerazonosság.
Eközben az alap MiG-35-öst is átnevezték MiG-35D-nek, indok, új lett a radar. Közben az indiai tendert az oroszok elbukták.
Eygszer csak, tavaly december végén kezdtek feltűnni képek a russianplanes.net-en, hogy Zsukovszkijban új gép kezdte meg próbarepüléseit, 741-es oldalszámmal,
ami külsőre megint egy MiG-29KUB, csak se horog,
se felhajtható szárny, se tankolócső (eddig minden 9.13-as utáni 29-es verzión volt ilyen, vagy olyan légiutántöltési lehetőség, valószínű a front részre szerelt MAWS miatt nincs az orrban hely).
Mindenki úgy tudta, hogy ez már a szíreknek készült gép, sőt valaki látni vélt a neten olyan képet, ahol a felségjelet is ráfestették, de ezt nyilván hamar leszedték, mivel a politikai közbeszólt.
Most tehát itt turnézik ez az új MiG-29M2, új célországokkal, meglátjuk mi lesz belőle.
block50 2012.09.02. 13:57:39
Kulso_54 2012.09.04. 20:14:03
A Mig-29 K/KUB okon is megtalálható a MAWS?
Reppa 2012.09.04. 22:49:48
Reppa 2012.09.04. 22:57:27