![]() | |
A Magyar Légierő 20-as oldalszámot viselő, 19015091-es gyártási számú MiG-23UB típusú repülőgépe a "Rettegett Iván" becenevet kapta, utalva származására. A gép becenevét állítólag a műszakiak fel is festették az orr rész bal oldalára, de a feliratot végül felsőbb utasításra utólag eltávolították | |
A HM Hadtörténeti Intézet és Múzeum Keceli Haditechnikai Parkjában számos különlegesség között egy igazi "kakukktojás" is megtalálható, nevezetesen a Magyar Légierő egyik MiG-23UB Flogger kétüléses harci gépe. Már a gép festésén is látható, hogy nem a korabeli standard magyar kamuflázst viseli, de ez még önmagában nem is jelentene túl nagy érdekességet, ellenben a származása már annál inkább. Ez a gép ugyanis a Szovjet Légierő állományába tartozott és csak utólag került a pápai Sámán századhoz, mivel a kiképzéshez szükség volt a lezuhant kétüléses példány pótlására.. | |
![]() | |
Ahogy kopik a festés egyre inkább láthatóvá válik a hevenyésze lemázolt vörös csillag az ék alakú magyar felségjel alatt. Az üzemeltetési feliratok eredetiek, ciril betükkel orosz nyelven, ezek eleve nem is kerültek átfestésre | |
Az 1981-ben gyártott, tehát a mi gépeinknél fiatalabb példány eredetileg a 72-es oldalszámot viselte és a Kiskunlacházán állomásozó 14. "Leningrádi" Zsdanovról elnevezett szovjet gárda vadászezred állományába tartozott. Eddig úgy tudtam, hogy Sármellékről került az ottani 5. gárda ezredtől a Flogger Pápára, de Vándor Károly történész, a téma szakavatott kutatója információi és fotó dokumentációi alapján valószínűbb a lacházi eredet. A 72-es oldalszámú UB-n repült Hacskovszkij, a későbbi Russzkije Vityazi pilóta is. Ő, mint fiatal hadnagy-főhadnagy 1989-ig Sármelléken repült, de aztán 91-ig Lacházán. Ott repült ezen a gépen is. | |
![]() | Ezen a felvételen jól látható, hogy némi barna festékkel rámázoltak a szovjet oldalszámra, majd pedig felfestették a magyar jelölést. "Rettegett Iván" egyébként a 16-os oldalszámú, 1990-ben lezuhant UB pótlására érkezett 1991-ben. 1979-ben eredetileg 15 darab (12 együléses MF és 3 kétüléses UB) MiG-23-ast rendszeresített az akkori Néphadsereg, ezek számozása 01-től 16-ig terjedt, 13-as ugyanis nem volt. A 16-os pótlására beszerzett szovjet gépet azonban nem a logikusnak tűnő 17-esre számozták, mivel az ugyancsak Pápán települő MiG-21-esek között volt már 17-es, 18-as és 19-es is. |
A 20-as oldalszámú gép a dokumentációk szerint 3304 fel és leszállás során összesen 1688 órát és 14 percet repült. Utolsó felszállására 1996. október elsején került sor. | |
Mivel a Spotter Blogon csak a saját készítésű fotóimat publikálom, ezért kizárólag a Kecelen készült képekkel illusztráltam a cikket. Az üzemelő magyar MiG-23-asokról azonban számos archív felvétel található az Interneten. Az alábbi két oldalt mindenképpen megtekintésre ajánlom: Simon Sándor Róbert - Volt egyszer egy MiG-23 Flogger század >>> Papp Levente - Magyar MiG-23-as gépek álcázó festése >>> | |
![]() | |
![]() |
Gerilgfx 2014.07.23. 15:00:30