Zlin-242L

Címkék

1000/10 (1) 1000mm (1) 100 300 (2) 352 sog (1) 380 (1) 70 300 (1) 747 (1) a (1) a100 (1) a300 (2) A318 (1) a319 (1) a320 (3) a330 (14) a330f (1) a340 (14) A340 (1) a350 (2) a380 (20) a400m (1) a6edf (1) a6edj (1) aardwark (2) abudhabi (2) aero (1) aeroflot (1) aerovodochody (1) airasia (1) airasiax (1) airberlin (1) airbus (19) airlines (1) airrace (1) airreg (1) airshow (1) airways (1) air berlin (1) air cargo germany (2) air china (2) Air France (1) air france (1) air india (3) air seychelles (1) alaska airlines (1) albatros (4) alca (2) alitalia (1) államadósság (1) állvány (1) alpha (1) american (1) american airlines (2) an12 (1) an124 (2) an26 (2) an30 (1) an30 clank (1) android (1) angeles (1) Antonov (1) antonov (2) antonov an2 (1) an 26 (1) An 26 (1) an 32 (1) arch (1) astraeus airlines (1) áthaladó (15) áthaladózás (2) austrian airlines (2) ausztrál (1) autófókusz (1) awacs (1) b (1) b17 (1) b737 (6) b747 (22) b747f (1) b757 (4) b767 (2) b777 (22) b777f (1) b787 (1) bangladesh airlines (1) battle of britain (2) bécs (2) belorusz (1) beoing (1) besenyei (1) blende (2) bmi baby (1) bo105 (1) boeing (15) bolgár légierő (1) bombardier (1) bonhomme (1) breitling (1) british (1) british airways (2) british airways world cargo (1) brooklands (1) búcsú (1) budaörs (1) budapest (1) c17 (1) candid (1) cargo (1) cargolux (3) cathay pacific (1) CDG (1) chambliss (1) china airlines (4) china southern cargo (1) Címkék (2) combat sent (1) combat shadow (1) concorde (1) constellation (1) continental (2) contrail (45) contrailspotter (1) crop (1) crystal cargo (1) curl (1) dc8 (1) delfin (2) dhl (1) diavoli rossi (1) dover (1) dreamliner (1) dslr (1) dubai (2) dubai air wing (2) dubaj (1) duxford (1) dynax (1) dynax5 (1) dynax5d (1) dynax7 (1) edge540 (1) eglin (1) egyptair (1) egyptair express (1) éjszakai repülés (1) el al (1) emb170 (1) embraer (1) emirates (30) etihad (4) eva air (2) f111 (1) f16 (3) f22 (2) f5 (2) f70 (1) f84f (1) facebook (1) fairfor (1) fairford (3) farnborough (6) fedex (1) fehéregyensúly (1) felhőzet (1) felipe massa (1) fényképezőgép (1) fénymérés (1) fény árnyék (1) ferihegy (7) fighting falcon (2) finn (1) fishbed (1) fitter (1) flanker (2) flightradar24 (2) flying fortress (1) fokker (2) fókusz (1) formula 1 (1) frogfoot (1) fulcrum (12) futam (1) giornata azzura (2) global supply systems (1) globemaster (1) goldenblog 2011 (1) goldtimer (1) google maps (1) goulian (1) grand canyon west airport (1) gripen (8) grizzly (1) grönland (1) gyakorló (1) hadgyakorlat (1) halhc (1) halix (1) hangulat (1) háttér (1) hawaii (1) heathrow (9) herpa (1) hip (1) hold (1) HOP (1) horvát (1) huaf (1) hungaroring (1) hurricane (2) il 76 (1) india (1) jade cargo (2) jak52 (1) jas39 (3) jas 39 (2) jet2.com (1) jet airways (3) jumbo (4) jurassic park (1) Kalitta (1) kalitta (1) kármán tódor (1) kecskemét (13) kent (2) kenya airways (1) kerozin (1) készültség (1) kiképző (1) kína (1) kingfisher (2) klm (1) kondenz (1) konicaminolta (1) konverter (1) korean air (1) korean air cargo (3) kuwait airways (3) l1011 (1) l159 (1) l29 (2) l39 (1) LANcargo (1) lasvegas (1) las vegas (1) lauda (1) lax (1) légierő (4) le bourget (2) liberty belle (1) lima (1) lioneffort (1) liszunov li2 (1) litening (2) li 2 (1) load diffuser (3) lockheed (2) london (3) los (1) lufthansa (4) lufthansa technic (1) luxair (1) l 159 (1) l 39 (3) magyar (1) magyar légierő (5) malév (7) manston (2) mártély (1) Martinair (1) MASkargo (1) maszovlet (1) maverick (1) mc130h combat talon ii (1) mc130p (1) mccarran (1) mentőhelikopter (1) mi17 (1) mi8 (1) mig23 (1) mig29 (6) mig29m2 (2) mig 21 (1) mig 29 (3) mildenhall (1) minolta (3) minyó (1) mitchell (1) mi 17 (1) monarch (1) monarch airlines (1) mto (36) műholdkép (1) múzeum (2) mxs (1) napfelkelte (1) naplemente (1) nato (1) nellis (4) nemzeti gárda (1) néphadsereg (1) nevada (1) new zealand (1) nigel lamb (1) northwest (1) nyitott égbolt (1) ohio (1) okostelefon (1) oman (1) omanair (1) oman air (1) oneworld (1) open skies (2) origo (1) orosz (1) orosz légierő (1) ötcsillagos (1) pakistan international airlines (1) pan am (1) pára (1) Párizs (1) patrouille suisse (1) photoshop cs3 (1) pia (3) pöstyén (1) poznan (1) prowler (1) puma (1) qantas (2) qatar (5) qatar airways (3) qatar airways cargo (1) qatar amiri flight (1) raaf (2) rácz (1) raf (2) raiders (1) raptor (2) rc135u (1) redbull (1) redflag (1) red flag (1) repülőnap (2) repülőtér (1) retro (1) rettegett iván (1) riat (3) rivolto (3) rnzaf (1) royal air force (1) royal brunei airlines (2) ruslan (2) r 73 (1) s7fcs (1) saab j29 (1) schwechat (6) sentry (2) siaf2012 (1) sidewinder (1) sigma (3) silk way (1) singapore airlines (4) singapore airlines cargo (1) skyteam (1) skytrax (1) sliac (2) sony (2) sony a700 (1) southern air transport (1) southwest airlines (2) spitfire (2) spotter (5) srilankan (1) sri lankan (1) staralliance (1) strip (1) sun express (1) superjet 100 (1) super jumbo (1) svéd (1) swiss (2) szállítógép (1) szálloda (1) századik bejegyzés (1) szlovákia (1) szovjet (2) szu22 (1) szu25 (1) szu27 (2) Szuhoj (1) szuhoj (2) szúnyogirtás (1) Szu 35 (1) tajvan (1) tamron (2) tanker (1) tarom (1) távcső (1) teleobjektív (2) temze (2) terasz (1) terminál (1) teve (1) thai airways (1) thunderbirds (2) thunderbolt (1) tiger (1) Tököl (1) tornado (1) török csillagok (1) transaero (1) travelodge (1) triple seven (1) tristar (1) tu144 (1) tudomany (1) tükörobjektív (2) tükörreflexes (1) tunnan (1) tupoljev (1) turkish airlines (3) turkish stars (1) tu 134 (1) tu 154 (1) typhoon (2) uae (1) ub blokk (1) uia (1) ukrán (1) ukrán légierő (1) united airlines (1) ups (2) usaf (2) us airways (1) valle (1) varazsd (1) versenygép (1) vészhelyzet (1) viharmadarak (1) virgin atlantic (3) vodochody (1) volga dnepr airlines (1) vpp (1) vulcan (1) vulkáni hamu (1) xl airways (1) záridő (1) zenit (1) zsolt (1) zsukovszkij (1) Címkefelhő

Felhasználási feltételek

A blogban található teljes tartalom (fotók és szöveg) a szerző szellemi tulajdona. A szerző előzetes írásos hozzájárulása nélkül tilos a blog egészének vagy részeinek bármilyen jellegű feldolgozása, újraközlése, értékesítése, továbbadása, kereskedelmi célra történő hasznosítása. Kivételt képeznek azon gyűjtőportálok, ahol nem közlik a teljes írást, csak annak első néhány sorát, a folytatásért a blogra kattint a felhasználó.

Repülőnap Horvátországban - Varazsd 2009

2009.07.13. 11:03 :: Dynax 7

 

Időpont: 2009. július 11. szombat 

Helyszín: Varazsd, Horvátország


Számomra az idei - egyébként sem túl vaskos - repülőnapi szezon talán leggyengébbnek ígérkező külföldi, ugyanakkor itthonról autóval is egy nap alatt oda-vissza megjárható eseményének ígérkezett a Varazsd Airshow. A piknik hangulatú rendezvény ugyanakkkor meglepően színvonalasra sikeredett, sőt végül egy eddig általam még soha nem fotózott különleges nagyvas, az An-32 is lencsevégre akadt.

 

Mivel az előzetesen kiadott program szerint a rendezvény érdemi része ebéd után kezdődik (mediterrán feeling) cseppet sem kapkodtunk az indulással, ebéd előtt még Nagykanizsán kávéztunk. A magyar határtól mindössze fél órányi távolságra fekvő kisváros könnyen megközelíthető az autópályáról, ugyanakkor semmilyen tábla vagy felirat nem segít a repülőtér megtalálásában. Szerencsére az egyik helyi benzinkút kocsimosójának kezelője perfekt angol, így útba igazított minket. A parkolásra kijelölt hely közel volt a bejárathoz, a 15 kuna leszurkolása után máris az apró légikikötőben találtuk magunkat. A földön sorakozó repülőeszközök gyors szemrevételezése után kiderült, hogy a felhozatal ugyan meg sem közelíti a komolyabb nemzetközi repülőnapokét, azonban érdekességek bőven akadnak.

Örömmel fedeztem fel a Magyar Légierő egyedi festésű Mi-24-esét, a horvát Mi-171-est, valamint a francia Alpha Jet-et és a szerb G-2 Galebet. Ugyancsak a betonon sorakoztak (igaz a nézőktől elzárt területen) a Horvát Légierő bemutatókötelékének Pilatus gépei, valamint néhány műrepülőgép.  Az igazán különleges látványosságnak azonban mégsem ezek, hanem a Zágrábból érkező MiG-21 Fishbed és a nagyon várt An-32-es szállítógép ígérkezett. 

Fűnyírás Peter Podlunsek módra. A hazánkban is jól ismert muraszombati pilóta esztétikus festésű Extra 300L típusú gépével látványos bemutatót tartott, bár a produkció némileg elmaradt a Besenyei Pétertől és Veres Zoltántól megszokott színvonaltól 

 

A 13h-kor kezdődő kisgépes bemutatók egyik kétségtelenül legfurcsább résztvevője egy leginkább Burt Routan extrém kinézetű repülőeszközeire hasonlító kisgép volt. A hegyes orrú, méretes kacsaszárnnyal ellátott tolólégcsavaros, hófehérre festett masina meglepően dinamikusan manőverezett, szűk fordulókkal tarkított programja osztatlan sikert aratott a nézők között.

A konstrukció egyik érdekessége, hogy csak az orrfutója behúzható

 

Említést érdemel még a horvátok Krila Oluje nevű, Pilatus PC-9-es gépekkel repülő formációja. Több alkalommal - például a tavalyi kecskeméti repülőnapon, vagy legutóbb Pöstyénben - már láttam ezt a csapatot, produkciójuk egyre pontosabb és kifinomultabb. Bár sokan inkább a jetek kötelékrepülését kedvelik, számomra ez a légcsavaros gépekkel felszerelt horvát csapat is nagyon szimpatikus. A Krila Oluje jó példa arra, hogy kevesebb költségvetésből is lehet látványos, a nemzeti büszkeséget tápláló, külföldön hatékony országmarketinget megvalósító katonai műrepülő köteléket fenntartani.

A helyi Winnair légitársaság Cessna Citation típusú utasszállító jetje már-már a vadászgépeket megszégyenítően fordulózott és alacsony áthúzásokkal szórakoztatta a közönséget.

A forgószárnyasok is kaptak bemutatkozási lehetőséget, a Szlovén Légierő terepszínű, katonai Jet Rangere és egy gyönyörű állapotban lévő hófehér AB-212-es repülése után azonban hiába vártuk a magyar Mi-24-est, az csak a program hivatalos zárása után emelkedett egy pár percre a levegőbe... Sajnos a horvát Mi-171-es bemutatója is elmaradt, pedig arra nagyon kíváncsi lettem volna. Nem maradt el viszont a szerb díszfestésű G-2 Galeb produkciója, sőt a színpompás gyakorlógép a nap folyamán kétszer is a levegőbe emelkedett. Az L-29-re hasonlító, azzal összemérhető teljesítményű jugoszláv gyártmányú gépről óhatatlanul eszembe jutottak a mi Delfinjeink, melyeket már az 1980-as évek elején kivontak a rendszerből. Hiába no, mi gazdag ország vagyunk...

Leszállás nélkül, "menetből" csapott komoly hangorkánt a békés varazsdi repülőtér fölé a Kecskemétről érkező JAS-39 Gripen. Jó érzés volt látni és hallani, hogy az erőteljes, dinamikus, bár kissé magasan végrehajtott bemutató után a zömmel helyiekből álló közönség megtapsolta az ék alakú felségjelet viselő vasmadarat. Ennél nagyobb tetszést már csak a Zágrábból érkező MiG-21-es váltott ki.

Bár a piros-fehér kockás kétüléses demo gépet vártuk, a terepszínű együléses harci Fishbednek én jobban örültem, hiszen nem túl gyakori vendég a különböző repülőnapokon

 

A 19h előtt nem sokkal érkező, fáklyával manőverező deltaszárnyú vadász szintén szép emlékeket ébresztett a jelenlévő magyar spotterekben, miközben elgondolkodtunk azon, hogy hazánkban már a váltótípus, a MiG-29-es is a szemétdombra jutott...

Szándékosan a végére hagytam - noha időrendben a 21-es előtt repült - a kétmotoros An-32-est, ez a gép ugyanis eddig hiányzott az életemből, így leginkább ez keltette fel az érdeklődésemet. A szárnyak felett elhelyezett hajtóműveiről könnyen felismerhető kétmotoros szállítógép ugyancsak ritka madár mifelénk, Európában ugyanis csak az ukránok és a horvátok repülik, ugyanakkor jelentős számban áll szolgálatban Indiában, sőt Iránban is.   

A Zágráb melletti Pleso bázison állomásozó szürke színű An-32B Cline infracsapdákat szórva alacsonyan repülve közelítette meg a bemutatóra kijelölt légteret. A főleg áthúzásokból álló programja során jól megfigyelhető volt, hogy a mi An-26-osainknál fürgébben manőverezik ez a különleges hajtóműelrendezésű Antonov

 

A horvát MiG-21-es repülése után a mindössze párezer fős tömeg a parkoló felé vette az irányt. A magyar Mi-24-es felszállását és bemutatónak jóindulattal sem nevezhető pár perces repülését már innen tekintettük meg.

A rendezvényről összességében elmondható, hogy kellemes hangulatú, szerény felhozatalú, mégis különlegességeket is tartogató családias repülőnap volt, melyet vélhetően minimális költségből hoztak ki a szervezők. A nagy, rendkívüli apparátust és költségvetést igénylő, százezres tömegeket vonzó, ugyanakkor ritka események mellett talán szerencsés lenne, ha itthon is szerveznének évente hasonló bemutatókat, ahol a polgári kisgépek mellett a katonai repülőszközök is bemutatkozhatnak.

Varazsd 2009 Galéria

komment

Címkék: horvát gripen légierő mig 21 jas 39 varazsd an 32 fishbed

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása