Manapság az európai repülőnapok többségén sajnos már alig találkozhatunk az egykori keleti blokkból származó repülőgéptípusokkal, idén azonban Szlovákiában ismét randevút adtak egymásnak a lengyel Szuhojok és a szlovák illetve orosz MiG-ek, kiegészítve olyan érdekességekkel, mint az An-12 vagy a Mil helikoptercsalád tagjai, hogy a cseh és lengyel típusokról már ne is beszéljünk. A Spotter Blogger a sliaci SIAF 2012 airshowt megelőző csütörtöki érkező- és a pénteki gyakorló napon vett részt. |
|
Csütörtökön a szerbiai Batajnicáról érkezett vissza Sliacra a rendkívül elegáns kétüléses MiG-29M2 Fulcrum, mely a SIAF 2012 airshow egyik legkülönlegesebb vendége volt. Az alapváltozatnál lényegesen fejlettebb típus jó eséllyel pályázik néhány hagyományosan oroszbarát közel-keleti és afrikai ország légierejének megrendelésére, de igazság szerint az Orosz Légierőben is lenne helye a potens vadász-bombázónak |
|
A pénteki gyakorló napon felszálláshoz gurul ki az egyik legújabb Fulcrum alváltozat. A típusról egy külön blog bejegyzésben további képeket is publikálok majd |
|
A közép-európai térségben egyedül a lengyelek tartják még szolgálatban a Szu-22M4 Fitter felderítő és csapásmérő repülőgépeket. A változtatható szárny-nyilazású típus három példánya szállt le 2012. augusztus 30-án a tavaly felújított sliaci betonra |
|
Érkezéskor még üzemanyag póttartály is volt a gépek szárnyai alatt |
|
Felszállási engedélyre vár a két lengyel Szuhoj a betonon. Fülsiketítő hangorkán kíséretében, forszázs használatával, párban szálltak fel a "nagyvasak" |
|
A pénteki gyakorlás során zömmel alacsonyan, szoros kötelékben, szűken fordulóztak a bázis felett a Szu-22-esek |
|
Impozáns harci gép a fegyverfelfüggesztési pontokkal gazdagon felszerelt Fitter. A Magyar Légierő egykori Szu-22M3-as csapásmérői, melyek akár négy tonna fegyverzetet is képesek voltak hordozni ma már a múzeumokban és a pápai Jurassic Parkban rozsdásodnak |
|
A tekintélyes fegyvermennyiséggel, alacsony magasságon és nagy sebességgel támadni képes Szu-22-esek napjainkban is komoly harcértéket képviselnek, nem véletlenül maradtak a jóval korszerűbb MiG-29-esek és F-16-osok mellett is szolgálatban Lengyelországban |
|
A MiG-29M2 Fulcrum harci repülőgép prototípusát kísérő Antonov An-12-es szállítógép szintén kuriózumnak számít mifelénk. A törzsön felfestett jelvény azt mutatja, hogy az öreg négymotoros a MiG-eket gyártó konzorcium szolgálatában áll |
|
Leszálláshoz siklik be az "orosz Hercules" |
|
Forszázst kapcsol a házigazdák légierejének egyik MiG-29AS harci gépe. A szlovák spotterektől beszerzett információk alapján északi szomszédunk is komoly kihívásokkal küzd a honvédelem területén, általában ugyanis mindössze 3-4 Fulcrum üzemképes egyidejűleg a 12 gépes flottából és a gyakorló repülések száma is meglehetősen alacsony... |
|
Párban gurulnak leszállás után a gyakorló légiharcot vívó szlovák MiG-29-esek, a háttérben pedig az orosz An-12-es látható. A zónában mindössze három helyi Fulcrum volt látható, a készültségi gépekkel együtt tehát feltehetően maximum öt üzemképes példánnyal rendelkeztek a repülőnap idején |
|
A II. Világháború idején lezajlott "szlovák nemzeti felkelés" évfordulós ünnepségei kapcsán látványos díszfestést kapott az egyik L-39 Albatros is. A frissen átfestett gép pénteken repült át a trencsényi repülőtérről Sliac-ra |
|
Mivel mi gazdag ország vagyunk, ezért már réges régen kidobtuk L-410-es könnyű szállító gépeinket, a szlovákok azonban még üzemben tartják a hasznos kis kétmotorost... |
|
Ahogy a lengyelek is a sokoldalú PZL M28 Bryza gépeiket |
|
Leszálláshoz készülődik a Team Orlyk kötelék egyik PZL-130-as gépe. Mint az a képek alapján is megállapítható, igen erőteljes volt a lengyel részvétel a sliaci repülőnapon |
|
Kutató-mentő szerepkörben alkalmazott szlovák Mi-17-es. Helikopterek terén északi szomszédaink jobban állnak mint mi, de például a szállítógépeket tekintve hasonlóan siralmas a helyzet mint nálunk |
|
És ha már az egykori keleti blokk gépeiről szól ez a bejegyzés, akkor ne feledkezzünk meg az egykori Szovjetunióban gyártott de magyar lajstromban lévő Liszunov Li-2-esről sem, mely ráadásul az utolsó hazai, MALÉV színeket viselő utasszállító gép |
A repülőnap többi résztvevőjéről egy másik blog bejegyzésben emlékezem majd meg, illetve ígéretemhez híven a MiG-29M2-ről is publikálok majd még néhány felvételt. |
|
|