![]() |
Ígéretemhez híven, az áthaladós képeim publikálása kapcsán – nyilván sokak bánatára - ismét egy felettünk is rendszeresen előforduló arab légitársaság bemutatása következik. Mint arról már az Emirates és az Etihad kapcsán volt szó, az Öböl partján nyomorgó, szoláriumozott arcú barátaink nem aprózzák el, ha már egyszer nekiállnak légitársaságot építeni a semmiből, akkor komolyan kinyitják a bukszát, és elképesztő összegekkel támogatják meg a projektet. Így van ez a Qatar Airways esetében is, mely a többiekhez hasonlóan igen komoly flottát birtokol, hogy a meseszerű megrendelés állományukról már ne is beszéljünk. |
A bejegyzés megírása előtt folytatott anyaggyűjtés során érdekes dologra lettem figyelmes. Mindegyik általam eddig vizsgált céghez hasonlóan a katariak is vásárolnak ugyan hébe-hóba Boeing gépeket (jellemzően a kiváló 777-es típus különböző alváltozatait), de alapvetően az Airbus típusai alkotják a flotta gerincét. Vélhetően főleg politikai okokból lehet mindez, hiszen ne feledjük, a látszólagos partneri viszony ellenére az arab világban az USA a népszerűségi listán nem feltétlenül szerepel az első helyen és akkor még finoman fogalmaztam. Ráadásul a mai világban barátból könnyen lehet ellenség (lásd anno Irán esetét), így aztán dollár milliárdokat ölni olyan vasmadarakba, melyekhez például egy embargó bevezetése után még anyacsavart sem lehet majd beszerezni, hát legalábbis necces… Európával kapcsolatban vélhetően kisebb az aggály, hiszen az öreg kontinens hangadó nagyhatalmai kevésbé hajlamosak mindenféle listákat és szlogeneket gyártani és azokat komolyan venni, viszont szeretik a pénzt, de nagyon. Ergo könnyebb tőlük bármit (fegyvert, technológiát, alkatrészt, akármit) megvenni és később is egyszerűbb beszerezni a szükséges holmikat a zavartalan üzemeltetéshez. Így aztán jó érzékkel az Airbus marketingesei rá is repültek a dinamikusan fejlődő piacra, eladtak gyorsan párszáz kisebb-nagyobb repülőgépet a környékbeli olajmonarchiáknak. Ez persze nem baj, sőt még jó is, hiszen a produktum önmagában is versenyképes, high tech színvonal meg minden, az európai repülőiparnak pedig igazán kedvez a történet.
![]() |
Airbus A340-600 Kecskemét felett. Nem állítom, hogy ez a legjobb áthaladós fotóm, számomra azonban mégis fontos, hiszen egyelőre kevés képem van a hazánk felett korzózó Qatar Airways gépekről. Lőttem ugyan már párat, de általában nem sikerültek túl jól, így törlődtek az archívumból. Érdekesség, hogy ennek a példánynak a hasán nem virít a látványos, bordó színű Qatar felirat |
Nos, ennyi kis politikai jellegű kitérő után kanyarodjunk vissza a témához, lássuk mit is tudunk katari barátainkról. A dohai központú légi fuvarozásban érdekelt, gittegyletnek a legnagyobb rosszindulattal sem nevezhető céget 1993-ban alapították az uralkodócsalád tagjai. Jelenleg fele részben állami, fele részben pedig magán befektetői tulajdonban van. A Skytrax által kiadott légitársaság minősítési lista szerint a Qatar Airways azon kevesek egyike, mely kiérdemelte a legmagasabb, ötcsillagos fokozatot. Ezzel lekörözik a környékbeli vetélytársakat is, ugyanis az Etihad és az Emirates is „csak” négycsillagos lett a mindenre kiterjedő vizsgálatot követően.
Amennyiben a jelenlegi flottát vesszük górcső alá, akkor látható, hogy meglehetősen változatos, sokoldalú gépparkkal rendelkeznek. Míg a Boeing mindössze 8 gép (2 darab 777-200LR és 6 darab 777-300ER) eladását könyvelhette el, addig az Airbusokból 60 példányra került fel a cég emblémája. Az Airbus lista a Qatar Airways hivatalos honlapja szerint a következő:
3 darab A300-600 szállítógép
1 darab A319CJ
2 darab A319LR
11 darab A320-200
8 darab A321-200
18 darab A330-200
13 darab A330-300
4 darab A340-600
![]() |
Egy, a Qatar Airways színeit viselő Airbus A330-200 is lencsevégre akadt Kecskemét légterében. Erről a gépről szerencsére már nem hiányzik a hovatartozást hirdető felirat sem |
A tervek szerint azonban nem állnak meg ezen a szinten, növekedni és fejlődni akarnak, ezért grandiózus megrendeléseket adtak le a legújabb típusokra is. Itt már kiegyensúlyozottabb a kép, hiszen a 80 darab – egyelőre csak rajzasztalon létező - Airbus A350-es mellé 60 darab – jelenleg felszállásképtelen - Boeing 787-est is vásárolnak majd. A népszerű 777-es flotta is bővül 29 példánnyal, ugyanakkor beszerzésre kerül 8 darab A321-es és 5 darab A380-as óriásgép is. Ahogy számolgattam, lazán elvernek új gépekre úgy 30 milliárd dollárt, ami testvérek közt is olyan 6000 milliárd forint körül van.
A fentiek fényében bátran kijelenthető, hogy a viszonylag fiatalnak számító légitársaság jelene és jövője is egyaránt biztató, vélhetően egyre több célállomásra repülnek majd, így talán felettünk is egyre gyakrabban átrepülnek, nagy-nagy örömömre.