Zlin-242L

Címkék

1000/10 (1) 1000mm (1) 100 300 (2) 352 sog (1) 380 (1) 70 300 (1) 747 (1) a (1) a100 (1) a300 (2) A318 (1) a319 (1) a320 (3) a330 (14) a330f (1) a340 (14) A340 (1) a350 (2) a380 (20) a400m (1) a6edf (1) a6edj (1) aardwark (2) abudhabi (2) aero (1) aeroflot (1) aerovodochody (1) airasia (1) airasiax (1) airberlin (1) airbus (19) airlines (1) airrace (1) airreg (1) airshow (1) airways (1) air berlin (1) air cargo germany (2) air china (2) air france (1) Air France (1) air india (3) air seychelles (1) alaska airlines (1) albatros (4) alca (2) alitalia (1) államadósság (1) állvány (1) alpha (1) american (1) american airlines (2) an12 (1) an124 (2) an26 (2) an30 (1) an30 clank (1) android (1) angeles (1) antonov (2) Antonov (1) antonov an2 (1) An 26 (1) an 26 (1) an 32 (1) arch (1) astraeus airlines (1) áthaladó (15) áthaladózás (2) austrian airlines (2) ausztrál (1) autófókusz (1) awacs (1) b (1) b17 (1) b737 (6) b747 (22) b747f (1) b757 (4) b767 (2) b777 (22) b777f (1) b787 (1) bangladesh airlines (1) battle of britain (2) bécs (2) belorusz (1) beoing (1) besenyei (1) blende (2) bmi baby (1) bo105 (1) boeing (15) bolgár légierő (1) bombardier (1) bonhomme (1) breitling (1) british (1) british airways (2) british airways world cargo (1) brooklands (1) búcsú (1) budaörs (1) budapest (1) c17 (1) candid (1) cargo (1) cargolux (3) cathay pacific (1) CDG (1) chambliss (1) china airlines (4) china southern cargo (1) Címkék (2) combat sent (1) combat shadow (1) concorde (1) constellation (1) continental (2) contrail (45) contrailspotter (1) crop (1) crystal cargo (1) curl (1) dc8 (1) delfin (2) dhl (1) diavoli rossi (1) dover (1) dreamliner (1) dslr (1) dubai (2) dubai air wing (2) dubaj (1) duxford (1) dynax (1) dynax5 (1) dynax5d (1) dynax7 (1) edge540 (1) eglin (1) egyptair (1) egyptair express (1) éjszakai repülés (1) el al (1) emb170 (1) embraer (1) emirates (30) etihad (4) eva air (2) f111 (1) f16 (3) f22 (2) f5 (2) f70 (1) f84f (1) facebook (1) fairfor (1) fairford (3) farnborough (6) fedex (1) fehéregyensúly (1) felhőzet (1) felipe massa (1) fényképezőgép (1) fénymérés (1) fény árnyék (1) ferihegy (7) fighting falcon (2) finn (1) fishbed (1) fitter (1) flanker (2) flightradar24 (2) flying fortress (1) fokker (2) fókusz (1) formula 1 (1) frogfoot (1) fulcrum (12) futam (1) giornata azzura (2) global supply systems (1) globemaster (1) goldenblog 2011 (1) goldtimer (1) google maps (1) goulian (1) grand canyon west airport (1) gripen (8) grizzly (1) grönland (1) gyakorló (1) hadgyakorlat (1) halhc (1) halix (1) hangulat (1) háttér (1) hawaii (1) heathrow (9) herpa (1) hip (1) hold (1) HOP (1) horvát (1) huaf (1) hungaroring (1) hurricane (2) il 76 (1) india (1) jade cargo (2) jak52 (1) jas39 (3) jas 39 (2) jet2.com (1) jet airways (3) jumbo (4) jurassic park (1) Kalitta (1) kalitta (1) kármán tódor (1) kecskemét (13) kent (2) kenya airways (1) kerozin (1) készültség (1) kiképző (1) kína (1) kingfisher (2) klm (1) kondenz (1) konicaminolta (1) konverter (1) korean air (1) korean air cargo (3) kuwait airways (3) l1011 (1) l159 (1) l29 (2) l39 (1) LANcargo (1) lasvegas (1) las vegas (1) lauda (1) lax (1) légierő (4) le bourget (2) liberty belle (1) lima (1) lioneffort (1) liszunov li2 (1) litening (2) li 2 (1) load diffuser (3) lockheed (2) london (3) los (1) lufthansa (4) lufthansa technic (1) luxair (1) l 159 (1) l 39 (3) magyar (1) magyar légierő (5) malév (7) manston (2) mártély (1) Martinair (1) MASkargo (1) maszovlet (1) maverick (1) mc130h combat talon ii (1) mc130p (1) mccarran (1) mentőhelikopter (1) mi17 (1) mi8 (1) mig23 (1) mig29 (6) mig29m2 (2) mig 21 (1) mig 29 (3) mildenhall (1) minolta (3) minyó (1) mitchell (1) mi 17 (1) monarch (1) monarch airlines (1) mto (36) műholdkép (1) múzeum (2) mxs (1) napfelkelte (1) naplemente (1) nato (1) nellis (4) nemzeti gárda (1) néphadsereg (1) nevada (1) new zealand (1) nigel lamb (1) northwest (1) nyitott égbolt (1) ohio (1) okostelefon (1) oman (1) omanair (1) oman air (1) oneworld (1) open skies (2) origo (1) orosz (1) orosz légierő (1) ötcsillagos (1) pakistan international airlines (1) pan am (1) pára (1) Párizs (1) patrouille suisse (1) photoshop cs3 (1) pia (3) pöstyén (1) poznan (1) prowler (1) puma (1) qantas (2) qatar (5) qatar airways (3) qatar airways cargo (1) qatar amiri flight (1) raaf (2) rácz (1) raf (2) raiders (1) raptor (2) rc135u (1) redbull (1) redflag (1) red flag (1) repülőnap (2) repülőtér (1) retro (1) rettegett iván (1) riat (3) rivolto (3) rnzaf (1) royal air force (1) royal brunei airlines (2) ruslan (2) r 73 (1) s7fcs (1) saab j29 (1) schwechat (6) sentry (2) siaf2012 (1) sidewinder (1) sigma (3) silk way (1) singapore airlines (4) singapore airlines cargo (1) skyteam (1) skytrax (1) sliac (2) sony (2) sony a700 (1) southern air transport (1) southwest airlines (2) spitfire (2) spotter (5) srilankan (1) sri lankan (1) staralliance (1) strip (1) sun express (1) superjet 100 (1) super jumbo (1) svéd (1) swiss (2) szállítógép (1) szálloda (1) századik bejegyzés (1) szlovákia (1) szovjet (2) szu22 (1) szu25 (1) szu27 (2) Szuhoj (1) szuhoj (2) szúnyogirtás (1) Szu 35 (1) tajvan (1) tamron (2) tanker (1) tarom (1) távcső (1) teleobjektív (2) temze (2) terasz (1) terminál (1) teve (1) thai airways (1) thunderbirds (2) thunderbolt (1) tiger (1) Tököl (1) tornado (1) török csillagok (1) transaero (1) travelodge (1) triple seven (1) tristar (1) tu144 (1) tudomany (1) tükörobjektív (2) tükörreflexes (1) tunnan (1) tupoljev (1) turkish airlines (3) turkish stars (1) tu 134 (1) tu 154 (1) typhoon (2) uae (1) ub blokk (1) uia (1) ukrán (1) ukrán légierő (1) united airlines (1) ups (2) usaf (2) us airways (1) valle (1) varazsd (1) versenygép (1) vészhelyzet (1) viharmadarak (1) virgin atlantic (3) vodochody (1) volga dnepr airlines (1) vpp (1) vulcan (1) vulkáni hamu (1) xl airways (1) záridő (1) zenit (1) zsolt (1) zsukovszkij (1) Címkefelhő

Felhasználási feltételek

A blogban található teljes tartalom (fotók és szöveg) a szerző szellemi tulajdona. A szerző előzetes írásos hozzájárulása nélkül tilos a blog egészének vagy részeinek bármilyen jellegű feldolgozása, újraközlése, értékesítése, továbbadása, kereskedelmi célra történő hasznosítása. Kivételt képeznek azon gyűjtőportálok, ahol nem közlik a teljes írást, csak annak első néhány sorát, a folytatásért a blogra kattint a felhasználó.

Contrail spotterkedés Mártélyon

2009.07.20. 23:16 :: Dynax 7

Vajon ki gondolná, hogy egy Tisza-menti, mindössze 1200 fős, repülőtérrel nem rendelkező kis faluban is lehet hódolni a spotterkedés szenvedélyének? Márpedig itt lehet csak igazán, méghozzá szinte egész nap, ugyanis igen sűrű repülőgép forgalom zajlik a magas légterekben. Természetesen az áthaladó gépek megfigyeléséhez és megörökítéséhez (contrail spotterkedés) legalább 400 milliméteres, vagy annál nagyobb gyújtótávolságú teleobjektív, sőt leginkább egy tükrös távcső javallott, ugyanakkor nem árt egy komolyabb, nagyobb felbontású cropos DSLR váz sem…

 

Magyarország felett számos kijelölt sávban (légifolyosó) zajlik az áthaladó (induló és célállomásuk nem hazánkban van) gépek forgalma, ezek közül az egyik (Stein-Tegri) szerencsére éppen Mártély felett húzódik. Mivel feleségem családja révén viszonylag sok időt töltök ebben a kis hangulatos, a Tisza egyik holtága mellett fekvő faluban, ezért hétvégenként kényelmesen, a kertben ücsörögve hódolhatok a hobbimnak. 

A forgalom meglehetősen sűrű, ráadásul igazi nagyvasak is lencsevégre akadnak időnként. Általában a kisebb, egyfolyosós B737-esek és A320-asok viszik a prímet, de gyakran látni a nagyobb, szélestörzsű, kéthajtóműves B777 és A330-as „vasakat” is, de nincs hiány az igazán fotogén B747 és A340-es család tagjaiból sem. Sajnos a leginkább áhított A380-asokat, melyek az Emirates és a Singapore Airlines színeiben is megfordulnak hazánk légterében még nem sikerült eddig elkapni Mártélyon, viszont a szlovákiai Pöstyénben már ez az óriás is bekerült egyszer a teleobjektívem látómezejébe.

Az Emirates talán a leginkább contrail spotter barát légitársaság, hiszen a dúsgazdag arab cég gyönyörű festésű gépeinek azonosítása igen egyszerű, mivel a törzs alján nagyméretű, a hovatartozást egyértelműen jelölő feliratot helyeztek el

 

A 300-as tele és a váz közé minden alkalommal felkerül a Sigma EX 1,4x konverter, mivel az így kapott 420 milliméteres fókusztávolság, kiegészülve a vázba épített CMOS 1,5-ös szorzójával (36x24-es leica kockához számítva) már használható az áthaladózásra. A fénymérésnél a középre súlyozott illetve a spot-mód is megfelelő, és mivel a téma távolságából, valamint méretéből adódóan kizárólag a képkocka közepén kell élesnek lennie a felvételnek, ezért jó a pontszerű autófókusz választás és a 4-es (valójában 5,6 a konverter miatt) blende is. Ez utóbbinak a mélységélesség szempontjából van jelentősége (jelen esetben nem számít), valamint abban is, hogy a képszélek fele a lágyulás nem játszik, hiszen az 1024-es vagy a 800-as cropnál a felesleges szeletek úgyis lehullnak. Elvileg jó lehetne nagyobb blende érték is, azonban akkor növekedik a záridő is, ami berázásos életlenséghez vezet. Én a 250 és 320 közötti ISO értékeket preferálom, így utólag PS-ben a szükséges kontraszt és fényerő beállításokat meg lehet tenni különösebb zajosodás nélkül. Expo korrekcióra nem mindig van szükség, de ha nagyon erős a fény, akkor némi alálövés (1/3-onként állítva max 1-ig) előnyös lehet. A fehéregyensúlyt jelenleg automatán használom (Auto WB érték) de ezen a kísérletező kedvűek nyugodtan hangolhatnak, a későbbiekben én is tervezem ennek a változtatgatását manuálisan. Nem állítom, hogy a fenti módszer a legjobb, én mindenesetre ezeket a beállításokat használom, az eredménnyel pedig többé-kevésbé elégedett vagyok. 
Természetesen egy nagy, Newton távcső Dobson zsámolyon jobb eredményt adna, azonban ez a megoldás a méret és tömeg miatt inkább statikus, nekem pedig fontosabb a mobilitás. Az enyémhez hasonló középkategóriás, alapvetően nem erre a célra készült lencsés telékből jelentős képminőség romlás nélkül sokkal több nem hozható ki (a kétszerezők már nagyon lágyítanak), a nagyobb gyújtótávolságú fix objektívek pedig iszonyatosan drágák, így marad a tükrös megoldás. Ezekből is van bőven választék 300 mm-től egészen az 1000-ig, olcsó orosztól a drága japán gyártmányig, de ez a téma már egy másik bejegyzésben lesz majd bővebben kifejtve.

Árulkodó kondenzcsíkot húz a Lufthansa B747-400-as óriásgépe

 

A galériába néhány, Mártély felett elkapott gép fotóját töltöttem fel, mint látható akadtak igazi kuriózumok is. Nekem legalábbis egy Iran Air A310-es, vagy a Kuwait Airways A340-ese annak számít. Az adott képek esetében a légitársaság és a típus pontos meghatározásában nagy segítségemre volt PaZo, hazánk talán leginkább ismert és elismert profi contrail spottere.

Mártélyi contrail spotter galéria

Ha valaki részletesebben is érdeklődik a contrail spotting iránt, javasolom, hogy látogassa meg az alábbi, direkt a téma szerelmesei számára készített weboldalt: www.contrailspotting.com
 

 

komment

Címkék: távcső fehéregyensúly teleobjektív mártély autófókusz crop záridő contrail áthaladózás tükörobjektív blende

süti beállítások módosítása