A Magyar Honvédség fegyverzetében - a szovjet csapatok 1991-es kivonulását követően is - értelemszerűen megmaradtak a szovjet/orosz haditechnikai eszközök, hiszen ezek leváltása egyrészt nem volt szükségszerű, másrészt nem is ment egyik napról a másikra. A légierő esetében a leépülés és a csere azonban folyamatos volt, hiszen szépen lassan végleg eltűntek a An-24-esek, a MiG-21-esek, a MiG-23-asok, a Szu-22-esek, legutoljára pedig tavaly decemberben kivonásra kerültek a MiG-29-esek is, illetve a csehszlovák gyártású ajándékba kapott L-39 Albatros gépek szintén befejezték magyarországi pályafutásukat. Több mint száz különféle katonai gép és több tucatnyi helikopter került a roncstelepre két évtized alatt, helyettük pedig érkezett mindössze 14 darab JAS-39 Gripen... A merevszárnyú, keleti gyártmányú repülőeszközök esetében hazánkban tehát már tényleg csak az utolsó mohikánokról beszélhetünk, nevezetesen az Antonov An-26-os közepes teherszállítókról, illetve az ugyan román gyártású, de szovjet tervezésű Jakovlev Jak-52-es gyakorlógépekről. |
Az elmúlt évekre mindössze 5 darab An-26-os maradt a Magyar Légierő kötelékében, egyes információk szerint ezek közül is már csak 3 példányt üzemeltetnek. A 405-öst 2010. december 28-án kaptam lencsevégre felszállás közben a kecskeméti bázis kerítésénél. A felvétel nagyobb felbontásban letölthető az alábbi linkre kattintva: http://www.spotter.hu/FotoAblak.aspx?ID=4546 |
2010. augusztus 10-én Kecskemét légterében fotóztam le a Magyar Légierő 09-es lajstromjelű Jak-52-esét |
Napjainkban tehát a Magyar Légierő repülőgépállománya mindössze 14 darab sugárhajtású svéd gyártmányú JAS-39 Gripen harci repülőgépre, 3-4 darab An-26-os légcsavaros közepes szállítógépre, illetve szintén mindössze 3 darab Jak-52-es alapfokú kiképző és gyakorlógépre korlátozódik. Ezeket kiegészítik a Mi-8, Mi-17 illetve Mi-24 szállító és harci helikopterek, ezek száma sem haladja meg azonban még az egy tucatot sem... Itt tartunk most, így vágunk neki az új évtizednek. Lassan végleg "megszabadulunk" a keleti technikától, azoktól az eszközöktől is, melyeket máshol még tovább éltetnek (lásd pl. lengyel és szlovák minta). Ezzel szemben a pótlás gyakorlatilag kimerült a nevetségesen alacsony példányszámban beszerzett, egyébként sok mindenben valóban előrelépést jelentő Gripenekben. Nem fűzök kommentárt ehhez az egészhez, nem vonok le következtetéseket, pusztán tényeket közlök. Ha magyar felségjelet viselő keleti technikát akarunk fotózni, akkor igyekezzünk, mert az utolsó mohikánok is már az utolsókat rúgják... |