Zlin-242L

Címkék

1000/10 (1) 1000mm (1) 100 300 (2) 352 sog (1) 380 (1) 70 300 (1) 747 (1) a (1) a100 (1) a300 (2) A318 (1) a319 (1) a320 (3) a330 (14) a330f (1) a340 (14) A340 (1) a350 (2) a380 (20) a400m (1) a6edf (1) a6edj (1) aardwark (2) abudhabi (2) aero (1) aeroflot (1) aerovodochody (1) airasia (1) airasiax (1) airberlin (1) airbus (19) airlines (1) airrace (1) airreg (1) airshow (1) airways (1) air berlin (1) air cargo germany (2) air china (2) air france (1) Air France (1) air india (3) air seychelles (1) alaska airlines (1) albatros (4) alca (2) alitalia (1) államadósság (1) állvány (1) alpha (1) american (1) american airlines (2) an12 (1) an124 (2) an26 (2) an30 (1) an30 clank (1) android (1) angeles (1) Antonov (1) antonov (2) antonov an2 (1) An 26 (1) an 26 (1) an 32 (1) arch (1) astraeus airlines (1) áthaladó (15) áthaladózás (2) austrian airlines (2) ausztrál (1) autófókusz (1) awacs (1) b (1) b17 (1) b737 (6) b747 (22) b747f (1) b757 (4) b767 (2) b777 (22) b777f (1) b787 (1) bangladesh airlines (1) battle of britain (2) bécs (2) belorusz (1) beoing (1) besenyei (1) blende (2) bmi baby (1) bo105 (1) boeing (15) bolgár légierő (1) bombardier (1) bonhomme (1) breitling (1) british (1) british airways (2) british airways world cargo (1) brooklands (1) búcsú (1) budaörs (1) budapest (1) c17 (1) candid (1) cargo (1) cargolux (3) cathay pacific (1) CDG (1) chambliss (1) china airlines (4) china southern cargo (1) Címkék (2) combat sent (1) combat shadow (1) concorde (1) constellation (1) continental (2) contrail (45) contrailspotter (1) crop (1) crystal cargo (1) curl (1) dc8 (1) delfin (2) dhl (1) diavoli rossi (1) dover (1) dreamliner (1) dslr (1) dubai (2) dubai air wing (2) dubaj (1) duxford (1) dynax (1) dynax5 (1) dynax5d (1) dynax7 (1) edge540 (1) eglin (1) egyptair (1) egyptair express (1) éjszakai repülés (1) el al (1) emb170 (1) embraer (1) emirates (30) etihad (4) eva air (2) f111 (1) f16 (3) f22 (2) f5 (2) f70 (1) f84f (1) facebook (1) fairfor (1) fairford (3) farnborough (6) fedex (1) fehéregyensúly (1) felhőzet (1) felipe massa (1) fényképezőgép (1) fénymérés (1) fény árnyék (1) ferihegy (7) fighting falcon (2) finn (1) fishbed (1) fitter (1) flanker (2) flightradar24 (2) flying fortress (1) fokker (2) fókusz (1) formula 1 (1) frogfoot (1) fulcrum (12) futam (1) giornata azzura (2) global supply systems (1) globemaster (1) goldenblog 2011 (1) goldtimer (1) google maps (1) goulian (1) grand canyon west airport (1) gripen (8) grizzly (1) grönland (1) gyakorló (1) hadgyakorlat (1) halhc (1) halix (1) hangulat (1) háttér (1) hawaii (1) heathrow (9) herpa (1) hip (1) hold (1) HOP (1) horvát (1) huaf (1) hungaroring (1) hurricane (2) il 76 (1) india (1) jade cargo (2) jak52 (1) jas39 (3) jas 39 (2) jet2.com (1) jet airways (3) jumbo (4) jurassic park (1) kalitta (1) Kalitta (1) kármán tódor (1) kecskemét (13) kent (2) kenya airways (1) kerozin (1) készültség (1) kiképző (1) kína (1) kingfisher (2) klm (1) kondenz (1) konicaminolta (1) konverter (1) korean air (1) korean air cargo (3) kuwait airways (3) l1011 (1) l159 (1) l29 (2) l39 (1) LANcargo (1) lasvegas (1) las vegas (1) lauda (1) lax (1) légierő (4) le bourget (2) liberty belle (1) lima (1) lioneffort (1) liszunov li2 (1) litening (2) li 2 (1) load diffuser (3) lockheed (2) london (3) los (1) lufthansa (4) lufthansa technic (1) luxair (1) l 159 (1) l 39 (3) magyar (1) magyar légierő (5) malév (7) manston (2) mártély (1) Martinair (1) MASkargo (1) maszovlet (1) maverick (1) mc130h combat talon ii (1) mc130p (1) mccarran (1) mentőhelikopter (1) mi17 (1) mi8 (1) mig23 (1) mig29 (6) mig29m2 (2) mig 21 (1) mig 29 (3) mildenhall (1) minolta (3) minyó (1) mitchell (1) mi 17 (1) monarch (1) monarch airlines (1) mto (36) műholdkép (1) múzeum (2) mxs (1) napfelkelte (1) naplemente (1) nato (1) nellis (4) nemzeti gárda (1) néphadsereg (1) nevada (1) new zealand (1) nigel lamb (1) northwest (1) nyitott égbolt (1) ohio (1) okostelefon (1) oman (1) omanair (1) oman air (1) oneworld (1) open skies (2) origo (1) orosz (1) orosz légierő (1) ötcsillagos (1) pakistan international airlines (1) pan am (1) pára (1) Párizs (1) patrouille suisse (1) photoshop cs3 (1) pia (3) pöstyén (1) poznan (1) prowler (1) puma (1) qantas (2) qatar (5) qatar airways (3) qatar airways cargo (1) qatar amiri flight (1) raaf (2) rácz (1) raf (2) raiders (1) raptor (2) rc135u (1) redbull (1) redflag (1) red flag (1) repülőnap (2) repülőtér (1) retro (1) rettegett iván (1) riat (3) rivolto (3) rnzaf (1) royal air force (1) royal brunei airlines (2) ruslan (2) r 73 (1) s7fcs (1) saab j29 (1) schwechat (6) sentry (2) siaf2012 (1) sidewinder (1) sigma (3) silk way (1) singapore airlines (4) singapore airlines cargo (1) skyteam (1) skytrax (1) sliac (2) sony (2) sony a700 (1) southern air transport (1) southwest airlines (2) spitfire (2) spotter (5) srilankan (1) sri lankan (1) staralliance (1) strip (1) sun express (1) superjet 100 (1) super jumbo (1) svéd (1) swiss (2) szállítógép (1) szálloda (1) századik bejegyzés (1) szlovákia (1) szovjet (2) szu22 (1) szu25 (1) szu27 (2) szuhoj (2) Szuhoj (1) szúnyogirtás (1) Szu 35 (1) tajvan (1) tamron (2) tanker (1) tarom (1) távcső (1) teleobjektív (2) temze (2) terasz (1) terminál (1) teve (1) thai airways (1) thunderbirds (2) thunderbolt (1) tiger (1) Tököl (1) tornado (1) török csillagok (1) transaero (1) travelodge (1) triple seven (1) tristar (1) tu144 (1) tudomany (1) tükörobjektív (2) tükörreflexes (1) tunnan (1) tupoljev (1) turkish airlines (3) turkish stars (1) tu 134 (1) tu 154 (1) typhoon (2) uae (1) ub blokk (1) uia (1) ukrán (1) ukrán légierő (1) united airlines (1) ups (2) usaf (2) us airways (1) valle (1) varazsd (1) versenygép (1) vészhelyzet (1) viharmadarak (1) virgin atlantic (3) vodochody (1) volga dnepr airlines (1) vpp (1) vulcan (1) vulkáni hamu (1) xl airways (1) záridő (1) zenit (1) zsolt (1) zsukovszkij (1) Címkefelhő

Felhasználási feltételek

A blogban található teljes tartalom (fotók és szöveg) a szerző szellemi tulajdona. A szerző előzetes írásos hozzájárulása nélkül tilos a blog egészének vagy részeinek bármilyen jellegű feldolgozása, újraközlése, értékesítése, továbbadása, kereskedelmi célra történő hasznosítása. Kivételt képeznek azon gyűjtőportálok, ahol nem közlik a teljes írást, csak annak első néhány sorát, a folytatásért a blogra kattint a felhasználó.

800 millió dollár a rekettyésben

2009.10.28. 23:27 :: Dynax 7

Mielőtt a blog Kedves Olvasói telefont és klaviatúrát ragadnának annak érdekében, hogy kiszedjék belőlem, hol van ez a csodálatosan értékes rekettyés, elárulom, nem kell túlzottan messzire menni érte. A fent nevezett elméleti összeg realizálása azonban sajnos már lehetetlen, hiszen az 1993-ban az orosz államadósság terhére beszerzett 28 darabból álló MiG-29 Fulcrum flotta értéke mára gyakorlatilag lenullázódott, a géppark egy kisebbik része (három példány) balesetekben semmisült meg, az állomány döntő hányada pedig a kecskeméti katonai repülőtér Jurassic Parknak nevezett részén rohad a szabad ég alatt. Róluk szól ez a történet, mely rendhagyó módon kommentezhető is.

 

A Spotter Blogger a jövőben a civil kontroll (ami a világ számos, fejlett országában kiválóan működik) egy sajátos formájáról fog több részletben beszámolni ezen a felületen, fotóarchívumának mélyéről előásott, sok esetben még a „filmes világban” analóg technikával készült felvételekkel állítva emléket az értelmetlenül eltékozolt Fulcrum flottának.
Mivel szinte az összes példányról rendelkezem saját készítésű fotóval, bemutatom őket oldalszámok szerint szépen sorban üzemelés közben is, majd pedig éles kontrasztként a jelenlegi állapotukat a rekettyésben (elnézést, ideiglenes tárolóhelyen…). A sorozat első elemeként elindítottam egy folyamatosan bővülő galériát, mely a kecskeméti Jurassic Park bizarr állapotait dokumentálja, ide kattintva megtekinthető.

Teszem mindezt azért, hogy felhívjam a figyelmet arra, hogy háború és harc nélkül veszítettünk el egy ezrednyi repülőgépet, és teszem annak reményében, hogy a Gripen flottával mindez nem történik majd meg.  

Mielőtt bárki hadititkok kifecsegésével vádolna meg, íme a mindenki számára szabadon elérhető Google Earth – igaz egyelőre csak kis felbontású – műholdfelvétele a fent nevezett géptemetőről. Pirossal bejelöltem a „kutyanyelveken” sorakozó MiG-29-eseket, melyeket a repülőteret övező, közterületnek számító útról is kiválóan megfigyelhet bárki
Az első példának a 16-os oldalszámú példányt választottam. Ezen a 2006-ban készült felvételen a gép még ereje teljében látható. Az üzemidő hosszabbításon átesett, NATO szürke festést kapott Fulcrum készültségből szállt fel, a repülésről visszatérve éles R-73-as rakétákkal a szárnyai alatt közelít a bázishoz
Ugyanaz a gép napjainkban. Az egykori büszke vasmadár, mely most már leállítva, mindenféle takaró és védő elem nélkül szó szerint rohad a szabadban, mintegy emlékművet állítva az elmúlt évtizedek magyar valóságának. Ez az emlékmű azonban túlságosan is sokba került… Nem kívánok befolyásolni senkit, mindenki szabadon eldöntheti, hogy mindez természetes dolog, vagy inkább nemtörődömség és hanyagság esete áll fenn!

 

A mindössze 16 éve szolgáló duplasvancú „nagyvasak” utolsó mohikánjai (oldalszámaik alapján mintegy 3-4 példány) még napjainkban is fenntartja az üzemelés látszatát, ezt a vergődést azonban már leginkább csak végjátéknak lehet nevezni... Ezt jól bizonyítja a tavalyi amerikai-magyar hadgyakorlat is, ahol utánégető nélkül szálltak harcba az F-15-ösök ellen, vagy a közelmúltban lezajlott Lion Effort 2009, amikor maximum két, de leginkább csak egy (általában a 27-es oldalszámú kétüléses) emelkedett a magasba. Igaz, ez utóbbi esemény a Gripenekről szólt elsősorban, de ez nem változtat a tényen, hogy alig van már üzemképes MiG-29-ese a légierőnek, miközben például Lengyelországban vígan üzemelnek...

A sorozat következő részében az első, balesetben megsemmisült magyar felségjelet viselő MiG-29-esről, a 17-es oldalszámú együlésesről lesz látható néhány érdekes felvétel.

Kapcsolódó galéria: 

http://indafoto.hu/dynax_7/jurassic_park_kecskemet

Kapcsolódó bejegyzés: 

http://spotter.blog.hu/2009/07/15/volt_egyszer_egy_mig_29_es_ezred
 

7 komment

Címkék: kecskemét fulcrum mig29

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Allesmor Obranna 2009.10.29. 17:40:57

Valóban felháborító, de ugye mi nem csak egy ezrednyi gépet vesztettünk el háború nélkül. Máig adósak egy válasszal atekintetben, hogy a pápai közel egy hadosztálynyi (egy századdal több, mint három ezrednyi) gép működőképesen kivont, mitöbb, frissen, az adófizetők pénzén nagyjavított példányait miért kellett a szabad ég alatt elrohasztani, ahelyett, hogy a drága pénzen felépített fedezékekben tárolták volna őket?
A fedezékek (1997 márciusa, illetve 2000 augusztusa óta) a mai napig üresen állnak. Annyit építettek belőlük még a nyolcvanas években, hogy abba az akkori pápai ezred gépállományát el lehetett helyezni.

Mivel kecskeméten természetesen 16 év nem vol elég arra, hogy fedezékeket építsenek, vagy arra, hogy fedetté tegyék a földsánccal körülvett állóhelyeket, netán arra, hogy a Gripenek számára épült méregdrága hangárokba átmenetileg elhelyezzék a 29-eseket, legalább Pápára átvihették volna őket.
Mert arra nyilvánvalóan lett volna kifogás, hogy civilekkel őríztessék őket Tökölön, vagy Sármelléken, netán Debrecenben (azaz azokon a bázisokon, ahol ma is van élet).
Pápa pár év kivételével mint bázisrepülőtér üzemelt, ergo kifogásnak eléggé nehéz helyet találni.
Ez netto hűtlenkezelés.

molnibalage 2009.10.30. 13:24:05

@Allesmor Obranna: Ezért nettó tarkónlövés járna...

radial 2009.11.01. 23:03:26

Vajon az olyan alapvető dolgok, mint a kabintető letakarása egy rongydarabbal, miért elképzelhetetlen egy "profi" légierőnél? Ezt azért nem lehet a pénzre fogni. Egy közepes miniszteri bulin többet költenek egyes emberek italfogyasztására.
Gondolom, még mindig 14 db 29-es áll hadrendben, papíron. Ebből üzemképes 2-3, vagy tévedek? 3 ilyet tudnak emelni a szerbek is, csak nem 25-ből válogathatnak, hanem 4-ből. Ennyivel jobbak? Igen! Ennyire más a hozzáállás az összes szomszédnál.
Most jól jönnének az 1 Eurós német gépek is, csak hát egy Euróból nem volt mit zsebre játszani, így nem kellett, csak a munka meg a nyűg maradt volna.

molnibalage 2009.11.02. 17:45:11

@radial: 4+1 talán még üzemképes. Nagyon talán.

kocer (törölt) 2009.11.02. 22:08:04

Örömmel hallottam a nyáron Szolnokon a rep. múzeumban, hogy a helye már meg van a MIG. 29-nek, tehát ami oda kerül, remélem nem enyészik el. Most hivatalosan utálni kell ami orosz, függetlenül attól, hogy miről van szó, ebbe beletartozik az is, hogy ezek a gépek története így alakult. Juszt se veszünk alkatrészt, meg miből.

Bokszos 2009.11.23. 18:52:51

Kísértetiesen hasonlít a pápai állapotokra...
2000-ben a búcsúzó 16db Mig-21-es leszállás után ott rohadt el a betonon.... (+ ami nem repült, illetve az itt tárolt kivont gépek Mig-23, Szu-22....
Iszonyat pazarlás.