Zlin-242L

Címkék

1000/10 (1) 1000mm (1) 100 300 (2) 352 sog (1) 380 (1) 70 300 (1) 747 (1) a (1) a100 (1) a300 (2) A318 (1) a319 (1) a320 (3) a330 (14) a330f (1) A340 (1) a340 (14) a350 (2) a380 (20) a400m (1) a6edf (1) a6edj (1) aardwark (2) abudhabi (2) aero (1) aeroflot (1) aerovodochody (1) airasia (1) airasiax (1) airberlin (1) airbus (19) airlines (1) airrace (1) airreg (1) airshow (1) airways (1) air berlin (1) air cargo germany (2) air china (2) air france (1) Air France (1) air india (3) air seychelles (1) alaska airlines (1) albatros (4) alca (2) alitalia (1) államadósság (1) állvány (1) alpha (1) american (1) american airlines (2) an12 (1) an124 (2) an26 (2) an30 (1) an30 clank (1) android (1) angeles (1) antonov (2) Antonov (1) antonov an2 (1) An 26 (1) an 26 (1) an 32 (1) arch (1) astraeus airlines (1) áthaladó (15) áthaladózás (2) austrian airlines (2) ausztrál (1) autófókusz (1) awacs (1) b (1) b17 (1) b737 (6) b747 (22) b747f (1) b757 (4) b767 (2) b777 (22) b777f (1) b787 (1) bangladesh airlines (1) battle of britain (2) bécs (2) belorusz (1) beoing (1) besenyei (1) blende (2) bmi baby (1) bo105 (1) boeing (15) bolgár légierő (1) bombardier (1) bonhomme (1) breitling (1) british (1) british airways (2) british airways world cargo (1) brooklands (1) búcsú (1) budaörs (1) budapest (1) c17 (1) candid (1) cargo (1) cargolux (3) cathay pacific (1) CDG (1) chambliss (1) china airlines (4) china southern cargo (1) Címkék (2) combat sent (1) combat shadow (1) concorde (1) constellation (1) continental (2) contrail (45) contrailspotter (1) crop (1) crystal cargo (1) curl (1) dc8 (1) delfin (2) dhl (1) diavoli rossi (1) dover (1) dreamliner (1) dslr (1) dubai (2) dubai air wing (2) dubaj (1) duxford (1) dynax (1) dynax5 (1) dynax5d (1) dynax7 (1) edge540 (1) eglin (1) egyptair (1) egyptair express (1) éjszakai repülés (1) el al (1) emb170 (1) embraer (1) emirates (30) etihad (4) eva air (2) f111 (1) f16 (3) f22 (2) f5 (2) f70 (1) f84f (1) facebook (1) fairfor (1) fairford (3) farnborough (6) fedex (1) fehéregyensúly (1) felhőzet (1) felipe massa (1) fényképezőgép (1) fénymérés (1) fény árnyék (1) ferihegy (7) fighting falcon (2) finn (1) fishbed (1) fitter (1) flanker (2) flightradar24 (2) flying fortress (1) fokker (2) fókusz (1) formula 1 (1) frogfoot (1) fulcrum (12) futam (1) giornata azzura (2) global supply systems (1) globemaster (1) goldenblog 2011 (1) goldtimer (1) google maps (1) goulian (1) grand canyon west airport (1) gripen (8) grizzly (1) grönland (1) gyakorló (1) hadgyakorlat (1) halhc (1) halix (1) hangulat (1) háttér (1) hawaii (1) heathrow (9) herpa (1) hip (1) hold (1) HOP (1) horvát (1) huaf (1) hungaroring (1) hurricane (2) il 76 (1) india (1) jade cargo (2) jak52 (1) jas39 (3) jas 39 (2) jet2.com (1) jet airways (3) jumbo (4) jurassic park (1) kalitta (1) Kalitta (1) kármán tódor (1) kecskemét (13) kent (2) kenya airways (1) kerozin (1) készültség (1) kiképző (1) kína (1) kingfisher (2) klm (1) kondenz (1) konicaminolta (1) konverter (1) korean air (1) korean air cargo (3) kuwait airways (3) l1011 (1) l159 (1) l29 (2) l39 (1) LANcargo (1) lasvegas (1) las vegas (1) lauda (1) lax (1) légierő (4) le bourget (2) liberty belle (1) lima (1) lioneffort (1) liszunov li2 (1) litening (2) li 2 (1) load diffuser (3) lockheed (2) london (3) los (1) lufthansa (4) lufthansa technic (1) luxair (1) l 159 (1) l 39 (3) magyar (1) magyar légierő (5) malév (7) manston (2) mártély (1) Martinair (1) MASkargo (1) maszovlet (1) maverick (1) mc130h combat talon ii (1) mc130p (1) mccarran (1) mentőhelikopter (1) mi17 (1) mi8 (1) mig23 (1) mig29 (6) mig29m2 (2) mig 21 (1) mig 29 (3) mildenhall (1) minolta (3) minyó (1) mitchell (1) mi 17 (1) monarch (1) monarch airlines (1) mto (36) műholdkép (1) múzeum (2) mxs (1) napfelkelte (1) naplemente (1) nato (1) nellis (4) nemzeti gárda (1) néphadsereg (1) nevada (1) new zealand (1) nigel lamb (1) northwest (1) nyitott égbolt (1) ohio (1) okostelefon (1) oman (1) omanair (1) oman air (1) oneworld (1) open skies (2) origo (1) orosz (1) orosz légierő (1) ötcsillagos (1) pakistan international airlines (1) pan am (1) pára (1) Párizs (1) patrouille suisse (1) photoshop cs3 (1) pia (3) pöstyén (1) poznan (1) prowler (1) puma (1) qantas (2) qatar (5) qatar airways (3) qatar airways cargo (1) qatar amiri flight (1) raaf (2) rácz (1) raf (2) raiders (1) raptor (2) rc135u (1) redbull (1) redflag (1) red flag (1) repülőnap (2) repülőtér (1) retro (1) rettegett iván (1) riat (3) rivolto (3) rnzaf (1) royal air force (1) royal brunei airlines (2) ruslan (2) r 73 (1) s7fcs (1) saab j29 (1) schwechat (6) sentry (2) siaf2012 (1) sidewinder (1) sigma (3) silk way (1) singapore airlines (4) singapore airlines cargo (1) skyteam (1) skytrax (1) sliac (2) sony (2) sony a700 (1) southern air transport (1) southwest airlines (2) spitfire (2) spotter (5) srilankan (1) sri lankan (1) staralliance (1) strip (1) sun express (1) superjet 100 (1) super jumbo (1) svéd (1) swiss (2) szállítógép (1) szálloda (1) századik bejegyzés (1) szlovákia (1) szovjet (2) szu22 (1) szu25 (1) szu27 (2) szuhoj (2) Szuhoj (1) szúnyogirtás (1) Szu 35 (1) tajvan (1) tamron (2) tanker (1) tarom (1) távcső (1) teleobjektív (2) temze (2) terasz (1) terminál (1) teve (1) thai airways (1) thunderbirds (2) thunderbolt (1) tiger (1) Tököl (1) tornado (1) török csillagok (1) transaero (1) travelodge (1) triple seven (1) tristar (1) tu144 (1) tudomany (1) tükörobjektív (2) tükörreflexes (1) tunnan (1) tupoljev (1) turkish airlines (3) turkish stars (1) tu 134 (1) tu 154 (1) typhoon (2) uae (1) ub blokk (1) uia (1) ukrán (1) ukrán légierő (1) united airlines (1) ups (2) usaf (2) us airways (1) valle (1) varazsd (1) versenygép (1) vészhelyzet (1) viharmadarak (1) virgin atlantic (3) vodochody (1) volga dnepr airlines (1) vpp (1) vulcan (1) vulkáni hamu (1) xl airways (1) záridő (1) zenit (1) zsolt (1) zsukovszkij (1) Címkefelhő

Felhasználási feltételek

A blogban található teljes tartalom (fotók és szöveg) a szerző szellemi tulajdona. A szerző előzetes írásos hozzájárulása nélkül tilos a blog egészének vagy részeinek bármilyen jellegű feldolgozása, újraközlése, értékesítése, továbbadása, kereskedelmi célra történő hasznosítása. Kivételt képeznek azon gyűjtőportálok, ahol nem közlik a teljes írást, csak annak első néhány sorát, a folytatásért a blogra kattint a felhasználó.

A Thunderbirds ügyirat

2009.10.12. 23:10 :: Dynax 7

Anno, még 1991-ben sajnálatos módon lemaradtam az azóta már legendává vált Taszári Repülőnapról, azaz a „REPÜLŐNAPRÓL”… Mivel a bemutató-kötelékek iránt mindig is vonzódtam, nagy hiányérzetem volt, hiszen nem láthattam élőben az amerikai Thunderbirds formációt. Sok-sok év telt el úgy, hogy esélyem sem volt találkozni velük, aztán 2007-ben robbant a bomba, végre Európába látogat az F-16-osokkal repülő kötelék! A nagy találkozásból azonban akkor kiadós csalódás lett, a sors valamiért mégis úgy akarta, hogy végül pozitív élményeket szerezzek a Viharmadarakról.

 

2007 tavaszán a hivatalos, a fellépések időpontjait és helyszíneit tartalmazó eseménynaptár sorait böngészve négy helyszín látszott elérhetőnek az Európába látogató Thunderbirds turnéjából. A nagy-britanniai Fairford, az olaszországi Aviano, a román Kogalniceanu légitámaszpont és a lengyelországi Poznan-Krzesiny is viszonylag könnyen megközelíthető – akár szervezett keretek között is - hazánkból nézve. Terveim szerint két vagy három helyszínre is el szerettem volna zarándokolni, végül - főleg a szabadidő hiánya miatt - kettő maradt a pakliban, Aviano és Poznan. Mint utóbb kiderült Avianoban zártkörű, az olasz és az amerikai fegyveres erők tagjai számára fenntartott eseményen léptek fel a Viharmadarak, tehát a várva várt találkozás csak Lengyelországban valósulhatott meg. Utólag azt kell mondanom, bár csak oda sem jutottam volna el…

Statikus sor Poznan-ban
Ekkor még reménykedtünk, hogy több óra ázás után a rövid időre normalizálódó időjárási helyzetben érdemi bemutatót is látunk majd...

 

Az időjárás és az azóta is érthetetlennek, értelmetlennek tűnő események láncolata miatt ugyanis a Poznan-Krzesiny légitámaszpont betonján a szakadó esőben és a viharos erejű szélben átfázva csupán csak átkozhattam magamban a világhírű Thunderbirds köteléket, hogy miután a földi parádézással eltöltöttek háromnegyed órát, időközben a reptér fölé érkező felhők miatt végül nem tudták érdemben lerepülni a programjukat. Hiába zötykölődtem tizennégy órát odafelé a buszon, dolgavégezetlenül, ráadásul elázva mehetek haza… Bevallom őszintén, azóta nem tartoztak a kedvenceim közé a Viharmadarak, de azt álmomban sem gondoltam, hogy egyszer a saját hazai bázisukon fognak – nem is akárhogyan - kárpótolni.

Zene, koreográfia, füst és sok-sok beszéd jellemzi az amerikai showt. Inkább repültek volna... A felvételen jól látható, hogy ekkor még a régebbi, block 32-es verziót használta a kötelék. Az átfegyverzés azóta már megtörtént a block 52-es változatra
A viharban a Viharmadaraknak, a szakadó eső és az alacsony felhőalap miatt végül csak ennyire futotta

 

Történt ugyanis, hogy az Egyesült Államokba tett utazásom alkalmával a nevadai Nellis légitámaszpont kerítésénél spotterkedve saját „fészkükben” sikerült végre érdemben is találkoznom a Viharmadarakkal. Aznap, 2009. március 11-én délután, a hadgyakorlatra induló harci repülőgépek felszállását követően szinte azonnal, messziről is jól látható, fehér színű F-16-osok gurultak ki a felszállópálya átellenes végére. A szívem a torkomban dobogott, végre tiszta időben, egy nem akármilyen helyszínen láthatom őket! Azt természetesen tudtam, hogy ezen a bázison állomásozik a Thunderbirds század, a hadgyakorlat miatt igencsak zsúfolt légtér miatt azonban nem reméltem, hogy éppen azon a napon is repülnek majd, mikor én is ott vagyok.

Az 1953-ban megalakított Thunderbirds század az Egyesült Államok légierejének (U.S. Air Force) hivatalos bemutató köteléke. Hosszú pályafutása alatt a Viharmadarak repülték az F-84G/F, F-100C/D,  F-105B, F-4E és T-38 típusokat is, majd 1983-ban váltottak az F-16A-ra. Napjainkban 6 darab F-16C és 2 darab F-16D Fighting Falcon alkotja a gépállományt
A Viharmadarak idén már a korszerű F-16C/D block 52 verziójú Fighting Falconokat használják. Mivel a század repülőgépei szükség esetén harci feladatokra is bevethetőek, nem csak a repülőnapokon van jelentősége annak, hogy erősebb hajtóművekkel és korszerűbb elektronikával felszerelt alváltozatot kapott a Thunderbirds 

 

A hat darab Fighting Falcon a „pont” felett kezdte meg gyakorló repülését. A mintegy háromnegyed órás repülés során utoljára gyakorolták a másnapi, március 12-én esedékes minősítő repülésre a különböző formációkat. Ahhoz ugyanis, hogy megkezdhessék az adott év programtervezetében szereplő „éles” bemutatók megtartását, a kötelék tagjainak úgymond vizsgáznia kell a légierő kijelölt magas rangú tisztjei előtt. Csak a sikeres minősítő repülés után kezdheti meg turnéját a Thunderbirds.
Március 11-én tehát nagy volt a tét, hiszen a másnapi vizsgára ez volt az utolsó felkészülési alkalom. Ennek megfelelően a teljes program lerepülése után a négyes kötelék és a két szóló gép külön-külön ismételte újra a vezér által kifogásolt manővereket, volt, amelyiket ötször egymás után. A leszállást a szóló gépek kezdték, a többiek még maradtak a levegőben és újra átismételtek néhány formációt. Az egész eseménysorozat jól fotózható volt, bár késő délutánra már megjelent néhány felhő az égen és a szél is erősebben fújt.

Kicsit messzebb, a bázist övező hegylánc elé is berepültek az F-16-osok
 A Nellis AFB egyik bejáratánál egy Thunderbirds szobor egyértelműen jelzi, hogy ez a bázis ad otthont a népszerű köteléknek

 

Sikerült néhány szép felvételt készíteni az átlagos bemutatónál lényegesen hosszabb, igaz értelemszerűen kevésbé összeszedett gyakorlás során. A gépek többször is közvetlenül a fejünk felett fordulóztak, ami szintén nem mindennapi élmény, hiszen biztonsági okokból a repülőnapokon általában tilos a nézők fölé kicsúszni a köteléknek. 
A produkció és a helyszín varázsa minden régi „sérelmemért” kárpótolt, azóta egészen máshogy gondolok az amerikai légierő büszkeségeire, a sólyomszárnyakon repülő Viharmadarakra. Tizennyolc évnek kellett eltelnie, és 12 órát kellett repülnöm ahhoz, hogy létrejöjjön végül a nagy találkozás, a levegőben is láthassam a bemutatót repülő legendás köteléket. 

Remélem hamarosan újra találkozunk!

 

komment

Címkék: nevada f16 poznan viharmadarak nellis red flag thunderbirds fighting falcon

süti beállítások módosítása