Zlin-242L

Címkék

1000/10 (1) 1000mm (1) 100 300 (2) 352 sog (1) 380 (1) 70 300 (1) 747 (1) a (1) a100 (1) a300 (2) A318 (1) a319 (1) a320 (3) a330 (14) a330f (1) A340 (1) a340 (14) a350 (2) a380 (20) a400m (1) a6edf (1) a6edj (1) aardwark (2) abudhabi (2) aero (1) aeroflot (1) aerovodochody (1) airasia (1) airasiax (1) airberlin (1) airbus (19) airlines (1) airrace (1) airreg (1) airshow (1) airways (1) air berlin (1) air cargo germany (2) air china (2) air france (1) Air France (1) air india (3) air seychelles (1) alaska airlines (1) albatros (4) alca (2) alitalia (1) államadósság (1) állvány (1) alpha (1) american (1) american airlines (2) an12 (1) an124 (2) an26 (2) an30 (1) an30 clank (1) android (1) angeles (1) antonov (2) Antonov (1) antonov an2 (1) An 26 (1) an 26 (1) an 32 (1) arch (1) astraeus airlines (1) áthaladó (15) áthaladózás (2) austrian airlines (2) ausztrál (1) autófókusz (1) awacs (1) b (1) b17 (1) b737 (6) b747 (22) b747f (1) b757 (4) b767 (2) b777 (22) b777f (1) b787 (1) bangladesh airlines (1) battle of britain (2) bécs (2) belorusz (1) beoing (1) besenyei (1) blende (2) bmi baby (1) bo105 (1) boeing (15) bolgár légierő (1) bombardier (1) bonhomme (1) breitling (1) british (1) british airways (2) british airways world cargo (1) brooklands (1) búcsú (1) budaörs (1) budapest (1) c17 (1) candid (1) cargo (1) cargolux (3) cathay pacific (1) CDG (1) chambliss (1) china airlines (4) china southern cargo (1) Címkék (2) combat sent (1) combat shadow (1) concorde (1) constellation (1) continental (2) contrail (45) contrailspotter (1) crop (1) crystal cargo (1) curl (1) dc8 (1) delfin (2) dhl (1) diavoli rossi (1) dover (1) dreamliner (1) dslr (1) dubai (2) dubai air wing (2) dubaj (1) duxford (1) dynax (1) dynax5 (1) dynax5d (1) dynax7 (1) edge540 (1) eglin (1) egyptair (1) egyptair express (1) éjszakai repülés (1) el al (1) emb170 (1) embraer (1) emirates (30) etihad (4) eva air (2) f111 (1) f16 (3) f22 (2) f5 (2) f70 (1) f84f (1) facebook (1) fairfor (1) fairford (3) farnborough (6) fedex (1) fehéregyensúly (1) felhőzet (1) felipe massa (1) fényképezőgép (1) fénymérés (1) fény árnyék (1) ferihegy (7) fighting falcon (2) finn (1) fishbed (1) fitter (1) flanker (2) flightradar24 (2) flying fortress (1) fokker (2) fókusz (1) formula 1 (1) frogfoot (1) fulcrum (12) futam (1) giornata azzura (2) global supply systems (1) globemaster (1) goldenblog 2011 (1) goldtimer (1) google maps (1) goulian (1) grand canyon west airport (1) gripen (8) grizzly (1) grönland (1) gyakorló (1) hadgyakorlat (1) halhc (1) halix (1) hangulat (1) háttér (1) hawaii (1) heathrow (9) herpa (1) hip (1) hold (1) HOP (1) horvát (1) huaf (1) hungaroring (1) hurricane (2) il 76 (1) india (1) jade cargo (2) jak52 (1) jas39 (3) jas 39 (2) jet2.com (1) jet airways (3) jumbo (4) jurassic park (1) Kalitta (1) kalitta (1) kármán tódor (1) kecskemét (13) kent (2) kenya airways (1) kerozin (1) készültség (1) kiképző (1) kína (1) kingfisher (2) klm (1) kondenz (1) konicaminolta (1) konverter (1) korean air (1) korean air cargo (3) kuwait airways (3) l1011 (1) l159 (1) l29 (2) l39 (1) LANcargo (1) lasvegas (1) las vegas (1) lauda (1) lax (1) légierő (4) le bourget (2) liberty belle (1) lima (1) lioneffort (1) liszunov li2 (1) litening (2) li 2 (1) load diffuser (3) lockheed (2) london (3) los (1) lufthansa (4) lufthansa technic (1) luxair (1) l 159 (1) l 39 (3) magyar (1) magyar légierő (5) malév (7) manston (2) mártély (1) Martinair (1) MASkargo (1) maszovlet (1) maverick (1) mc130h combat talon ii (1) mc130p (1) mccarran (1) mentőhelikopter (1) mi17 (1) mi8 (1) mig23 (1) mig29 (6) mig29m2 (2) mig 21 (1) mig 29 (3) mildenhall (1) minolta (3) minyó (1) mitchell (1) mi 17 (1) monarch (1) monarch airlines (1) mto (36) műholdkép (1) múzeum (2) mxs (1) napfelkelte (1) naplemente (1) nato (1) nellis (4) nemzeti gárda (1) néphadsereg (1) nevada (1) new zealand (1) nigel lamb (1) northwest (1) nyitott égbolt (1) ohio (1) okostelefon (1) oman (1) omanair (1) oman air (1) oneworld (1) open skies (2) origo (1) orosz (1) orosz légierő (1) ötcsillagos (1) pakistan international airlines (1) pan am (1) pára (1) Párizs (1) patrouille suisse (1) photoshop cs3 (1) pia (3) pöstyén (1) poznan (1) prowler (1) puma (1) qantas (2) qatar (5) qatar airways (3) qatar airways cargo (1) qatar amiri flight (1) raaf (2) rácz (1) raf (2) raiders (1) raptor (2) rc135u (1) redbull (1) redflag (1) red flag (1) repülőnap (2) repülőtér (1) retro (1) rettegett iván (1) riat (3) rivolto (3) rnzaf (1) royal air force (1) royal brunei airlines (2) ruslan (2) r 73 (1) s7fcs (1) saab j29 (1) schwechat (6) sentry (2) siaf2012 (1) sidewinder (1) sigma (3) silk way (1) singapore airlines (4) singapore airlines cargo (1) skyteam (1) skytrax (1) sliac (2) sony (2) sony a700 (1) southern air transport (1) southwest airlines (2) spitfire (2) spotter (5) srilankan (1) sri lankan (1) staralliance (1) strip (1) sun express (1) superjet 100 (1) super jumbo (1) svéd (1) swiss (2) szállítógép (1) szálloda (1) századik bejegyzés (1) szlovákia (1) szovjet (2) szu22 (1) szu25 (1) szu27 (2) Szuhoj (1) szuhoj (2) szúnyogirtás (1) Szu 35 (1) tajvan (1) tamron (2) tanker (1) tarom (1) távcső (1) teleobjektív (2) temze (2) terasz (1) terminál (1) teve (1) thai airways (1) thunderbirds (2) thunderbolt (1) tiger (1) Tököl (1) tornado (1) török csillagok (1) transaero (1) travelodge (1) triple seven (1) tristar (1) tu144 (1) tudomany (1) tükörobjektív (2) tükörreflexes (1) tunnan (1) tupoljev (1) turkish airlines (3) turkish stars (1) tu 134 (1) tu 154 (1) typhoon (2) uae (1) ub blokk (1) uia (1) ukrán (1) ukrán légierő (1) united airlines (1) ups (2) usaf (2) us airways (1) valle (1) varazsd (1) versenygép (1) vészhelyzet (1) viharmadarak (1) virgin atlantic (3) vodochody (1) volga dnepr airlines (1) vpp (1) vulcan (1) vulkáni hamu (1) xl airways (1) záridő (1) zenit (1) zsolt (1) zsukovszkij (1) Címkefelhő

Felhasználási feltételek

A blogban található teljes tartalom (fotók és szöveg) a szerző szellemi tulajdona. A szerző előzetes írásos hozzájárulása nélkül tilos a blog egészének vagy részeinek bármilyen jellegű feldolgozása, újraközlése, értékesítése, továbbadása, kereskedelmi célra történő hasznosítása. Kivételt képeznek azon gyűjtőportálok, ahol nem közlik a teljes írást, csak annak első néhány sorát, a folytatásért a blogra kattint a felhasználó.

Az Airbus beszerzés margójára - véleménycikk

2018.02.03. 14:29 :: Dynax 7

Az elmúlt napokban szinte forrt a hazai repülős szaksajtó a Magyar Honvédség legújabb képesség fejlesztéseként értelmezhető Airbus beszerzés kapcsán. Érvek és ellenérvek, politikai nézetektől függő pro és kontra megnyilvánulások. Nyilván a Spotter Blogger sem maradhat ki ebből az össznépi performanszból, így ezennel leírom a saját véleményemet is, akit pedig nem érdekel, az ettől függetlenül nyugodtan nézegetheti a képeket :) 

blog_a319-604-01.jpg

blog_a319-605-04.jpg

Mögöttem az utódom. Csak részben igaz, hiszen az An-26-osok igazi váltó típusa egy eleve katonai célokra készült közepes méretű katonai szállítógép kell, hogy legyen.  Mindenesetre az An-26-os a múlt, az A319-es pedig már a jelen és a jövő!

Az érkezés pillanatai

blog_a319-605-02.jpg

Vezérsíkok, felségjelek, An-26 és A319

Azt senki nem vitathatja, hogy Légierőnk szállítórepülőgép állománya azáltal, hogy egyetlen (!) üzemképes An-26-osra redukálódott elérte a mélypontját. Ennél lentebb a funkció totális megszüntetése van már csak. Azaz lépni kellett. Ezt helyesen és bár némileg elkésve, de felismerte a döntéshozó réteg. Feltételezem, hogy az általam becsült és tisztelt katonai szakértői réteg már jóval korábban felismerte, a politikus meg hát olyan amilyen, nekik más prioritásaik vannak... Másik alapvetés, hogy egy korszerű Légierőnek szüksége van mind csapatszállító, mind teherszállításra alkalmas specializált típusokra. A kérdés csak az volt, melyik beszerzése szükséges hamarabb. Ha azt nézzük, hogy a külföldön szolgálatot teljesítő katonáink szállítására, szükség szerint mentésére és ellátására melyik a legalkalmasabb és a leginkább szükséges, akkor helyesnek vélem a többfeladatú (csapatszállító, sebesültszállító, rakterében ellátmányt is hordozni képes) nagy távolságú repülésekre gazdaságosan (!) alkalmazható Airbusok beszerzését. Mindezt tovább erősíti az a tény, hogy az Air Berlin légitársaság csődbemenetele miatt a felesleges gépállományból kedvező áron sikerült megvásárolni a még fiatalnak mondható 8-9 éves A319-eseket.

blog_a319-604-03.jpg

Jelenlegi székezés klasszikus polgári utasszállító elrendezésben. Csapatszállításra és VIP funkcióra egyaránt alkalmas

blog_a319_medevac-01.jpg

Szerencsére a politikusi hablatyolás mellett a főtisztek révén szakmai prezentáció is volt, így a megismerhettük az A319-esbe szerelhető MEDEVAC modult, mely alkalmas a sérült katonák vagy polgári személyek szállítása mellett kisebb orvosi beavatkozások elvégzésére is

További vita tárgyát képezi, hogy az A319-esek ténylegesen katonai vagy inkább bújtatott kormánygép funkciót látnak-e majd el a jövőben. Véleményem szerint úgy a helyes, ha szükség esetén mindkettőt. Egyrészt erőforrás kihasználás optimalizációs szempontból, másrészt a pilóták minél jobb gyakorlatban tartása szempontjából. Üdvözölném azt a döntést, ha a majdani, kifejezetten kormánygépnek beszerzendő repülőeszköz is A319-es lenne. Üzemeltetés, alkatrészellátás, műszaki és hajózó állomány biztosítása, helyettesíthetőség szempontjából egyaránt.

blog_a319-604-02.jpg

A Teve század logója is felkerült már a két Airbusra. A tervek szerint pár hónapon belül megtörténik a MEDEVAC modul beszerzése és az aktív illetve passzív önvédelmi rendszerek telepítése is a gépekre, így azok alkalmassá válnak a műveleti területeken is feladatuk végrehajtására

A honvédelmi miniszter kommunikációjában elhangzott, hogy a közeljövőben konkrét lépések történnek a közepes, katonai, "rámpás" gépek beszerzését illetően is. Típust egyelőre nem említett, sőt közölte, nem is érdekli, a lényeg a funkcionalitás. Mi azért kíváncsian várjuk a befutót, mely kapcsán személy szerint leginkább a C-27J Spartan-nak szurkolok :)  

Összefoglalva, politikai nézetektől függetlenül helyes szakmai döntésnek tartom a multifunkciós csapatszállító feladatkörű A319-esek beszerzését, feltéve, hogy mihamarabb tényleg megtörténik a kifejezetten katonai célokra tervezett és gyártott típus rendszerbe állítása is.

Fotó és szöveg: Temesvári Péter

1 komment

Hungarian Air Force One - Airbus A319-es a Magyar Légierőben

2018.01.31. 17:28 :: Dynax 7

A haderőfejlesztési program keretében a Magyar Honvédség légi szállító kapacitásának fejlesztése is napirendre került végre, így az egykori Air Berlin légitársaság flottájából megvásárolt használt, ám jó állapotú Airbus A319-esek beszerzéséről döntött a kormány. Az első csapatszállító feladatkörben hasznosítani kívánt utasszállítóból "átalakított" A319-es a mai napon landolt a kecskeméti katonai repülőtér betonján.

blog_a319-01.jpg

Készültségi géppár kísérte be az első A319-esünket, melyet még egy fog követni 

blog_a319-08.jpg
blog_a319-09.jpg

"Légifölény" szürke festést kapott a "militarizált" Airbus. A felségjelzés, oldalszám és a Hungarian Air Force felirat még le van takarva, gondolom a csehországi Ostravából történt átrepülés szabályai miatt

blog_a319-10.jpg

Landol új állomáshelyén az Airbus
blog_a319-11.jpg
blog_a319-13.jpg

A tűzoltó gépjárművek a polgári repülésben is megszokott módon, vízsugár kapuval fogadták a Légierő új szerzeményét

A felvételek nagyobb felbontásban az alábbi galériában tekinthetők meg:

http://indafoto.hu/dynax_7/magyar_legiero_airbus_a319

Szólj hozzá!

Megújulnak a magyar Mi-24-esek - An-124 Ruslan érkezett értük Kecskemétre

2017.12.02. 17:56 :: Dynax 7

kecskemet_an-124_171202-01.jpg

A Volga-Dnepr légitársaság Antonov An-124 Ruslan óriásgépe a kecskeméti katonai repülőtér betonján 2017. december 2-án. A hatalmas szállítógép a Magyar Légierő ex-NDK-s, felújításra váró Mi-24P Hind harci helikoptereiért érkezett a bázisra

kecskemet_an-124_171202-05.jpg

Felkészülés a rakodásra, a hátsó tehertér ajtó már kinyitva

kecskemet_an-124_171202-06.jpg

Pillantás a "bálna" gyomrába

kecskemet_an-124_171202-04.jpg

Elöl-hátul nyitva az An-124-es raktere

kecskemet_an-124_171202-02.jpg

Megkezdődik a hatalmas Mi-24-esek berakodása. Ezúttal is négy harci helikoptert szállított el a Ruslan. Összesen 12 darab magyar Mi-24-es oroszországi nagyjavítása várható 

kecskemet_an-124_171202-03.jpg

A "nagyhal" megeszi a "kishalat"...

kecskemet_an-124_171202-08.jpg

Fedezékbe vonulva

kecskemet_an-124_171202-07_2.jpg

Hidegháborús hangulatú kép szögesdróttal a decemberi fagypont körüli kora estében... Irány Szentpétervár!

Szólj hozzá!

Két Boeing 727-es érdekes története

2016.11.01. 13:15 :: Dynax 7

Nem jellemző, hogy két repülőgép a pályafutását a gyártósoron egymást követően kezdi, majd évtizedekkel később ismét együtt szolgálnak valamelyik légitársaság flottájában. A 20045 és a 20046 gyártási számot viselő B-727-23-as gépeknek megadatott ez, jelenleg a WestStar Aviation Services színeiben hasítják az égi országutakat. A 20046-os pedig még azzal is „dicsekedhet”, hogy a jelenlegi republikánus amerikai elnökjelölt, Donald Trump magángépe volt egykoron.

subang_weststar_b727_n800ak_160818-01_blog.jpg

Kuala Lumpurban, a Subang-i repülőtéren (hivatalos nevén Sultan Abdul Aziz Shah Airport) sikerült lencsevégre kapnom a 20045-ös gyártási számú, jelenleg N800AK lajstromjelet viselő Boeing 727-est

„Testvére” szintén a WestStar flottáját gazdagítja. Ez utóbbi gép VP-BDJ lajstromjellel és egy hatalmas, a tulajdonost egyértelműen jelölő TRUMP felirattal a törzsén évekig a milliárdos amerikai üzletember és politikus magángépeként szolgált. Donald Trump egyébként jelenleg is egy Boeing típust, nevezetesen egy B757-est használ.
Mindkét gép 1968-ban gördült le a gyártósorról és kezdetben az American Airliners járatain repültek, ezt követően azonban történetük különvált, különböző, jellemzően lízing cégek és magán légitársaságok kötelékében VIP szállításra használták őket. Ez magyarázza azt is, hogy közel 50 évesen is üzemképesek még, ugyanis feltehetően jóval kevesebb repült órát teljesítettek, mint a menetrend szerinti járatokon robotoló társaik. A belső kialakításuk szintén egyedi, minden luxussal felszerelték őket.
Hogy meddig repülnek még ezek a legendás három hajtóműves gépek nem tudom, mindenesetre különleges élmény volt látni és lefotózni az egyiket.

Nagyobb (1600 px) felbontásban az alábbi linkekre kattintva nézhetők meg fotóim a gépről:

http://www.spotter.hu/FotoAblak.aspx?ID=13530

http://www.spotter.hu/FotoAblak.aspx?ID=13531

http://www.spotter.hu/FotoAblak.aspx?ID=13532

 

 

 

 

Szólj hozzá!

Állami légiflotta ázsiai módra - Hong Kong Flying Service

2015.12.29. 11:02 :: Dynax 7

Az immár Kína egyik Különleges Közigazgatási Területét képező Hong Kong saját kis légiflottával rendelkezik, mely Government Flying Service néven látja el meglehetősen összetett feladatait. A hong kongi-i spotter túrám alkalmával három különböző repülőeszközüket is sikerült lencsevégre kapnom, ezek a felvételek adták a cikk apropóját. A képekre kattintva a felvételek nagyobb felbontásban is letölthetők.

b-hrt.jpg

Az egyik Jetstream 41-es leszálláshoz készülődik a bázisául szolgáló Chek Lap Kok nemzetközi repülőtérre. A flotta régen az azóta már megszüntetett legendás, belvárosi Kai Tak repülőtérről üzemelt

Már a brit gyarmati idők utolsó évtizedében felmerült, hogy a viszonylag nagy önállóságot élvező Hong Kong létrehozza saját, összetett feladatkörű, többféle típusból álló repülőeszköz flottáját. Mivel az anyagi lehetőségek megfelelőek voltak, az elhatározást azonnal tettek is követték. A rendőrségi, beteg és sérült szállító, tengeri kutató-mentő, vagy éppen tűzoltó funkciók légi úton történő ellátása speciális típusokat igényel, így ennek megfelelően igen vegyes állományt szereztek be 1993-tól kezdődően. Kezdetben a flotta 15 darab merev és forgószárnyas repülőeszközből állt, ezek közül a legmodernebbnek a Sikorsky S-70A Black Hawk közepes szállító-helikopterek kutató-mentő, míg az ugyancsak Sikorsky gyártmányú S-76-osok elsősorban VIP szállítási és rendőrségi feladatkörben szolgáltak 2002-ig. Mellettük T67 Firefly légcsavaros kiképző gépek és két darab Beechcraft Super King Air tengerészeti járőrgép alkotta a „városállam” légi szolgálatát.
A gépparkot folyamatosan modernizálják, így a fentebb felsorolt típusok mindegyikét viszonylag rövid időn belül lecserélték korszerűbb, illetve nagyobb teljesítményű konstrukciókra. A T67-eseket a hazánkban is jól ismert cseh gyártó, a Moravan Zlin 242-esei váltották, míg a Super King Air-ek helyett szintén két példányban British Aerospace Jetstream 41-eseket vásároltak. Érdekes módon a Black Hawk-okat sem tartották meg, hanem az európai kooperációban épülő AS 332L2 Super Puma típust választották ki.

b-hrn.jpg

Az Eurocopter AS 332L2 Super Puma forgószárnyasokból jelenleg három példány tartozik a Hong Kong Government Flying Service állományába. A Lantau-sziget felett készült felvételen egy külső függesztésű tartállyal tűzoltó feladatkört ellátó B-HRN lajstromjelű helikopter látható

b-hry.jpg

Ugyancsak az európai helikoptergyártó terméke az EC 155 B1 típus, melyből ötöt vásároltak, jelenleg azonban már csak négy van rendszerben, mivel az egyik példány egy balesetben még 2003-ban megsemmisült. Elsősorban beteg és sérült szállításra, kormányzati személyek utaztatására, valamint rövid hatótávolságú kutató-mentő feladatok megoldására vetik be őket

Fotó és szöveg: Temesvári Péter

 

Szólj hozzá!

In memoriam 42-es Gripen...

2015.05.20. 15:32 :: Dynax 7

2015. május 19-én a csehországi Caslav katonai repülőterén leszállás közben a pályavégen túlfutott és lényegében megsemmisült a Magyar Légierő 42-es oldalszámú JAS-39D típusú repülőgépe. A két pilóta katapultált. A Spotter Blogger egy képösszeállítással búcsúzik a 42-estől.

blog_jas-39_42-04.jpg

Az ünnepélyes átadási ceremónián készült ez a felvétel

blog_jas-39_42-01.jpg

Egymás mellett a két kétüléses

blog_jas-39_42-06.jpg

A magyar Gripenek a Lion Effort 2015 hadgyakorlaton vettek részt Caslavban, amikor a túlfutásos baleset bekövetkezett. A 42-es egyébként nem volt tagja a kitelepülő állománynak...

blog_jas-39_42-05.jpg

A 2013-as kecskeméti nemzetközi repülőnapon is szerepet kapott a 42-es

blog_jas-39_42-02.jpg

A 14 gépes flottát 12 darab együléses C és 2 darab kétüléses D verziójú JAS-39-es alkotta. Komoly problémát fog okozni a kiképzés és gyakorlás folyamatában ha nem pótolják a most elveszített kétülésest...

blog_jas-39_42-03.jpg

Véleményem szerint az immár 13 gépesre olvadt Gripen flottát bővíteni kellene még 3 darab kétüléses géppel, és tekintettel a balti misszióra és a későbbi esetleges további NATO vállalásokra, valamint az ország védelmi képességeinek erősítésére az együléses harci gépekből islehetne növelni a 12-es darabszámot 4-6 példánnyal!

blog_jas-39_42-07.jpg

 

1 komment

A Putyin airlines Ferihegyen - Oh those russians...

2015.02.17. 21:57 :: Dynax 7

Azt eddig is tudtuk, hogy Oroszország elnöke, Vlagyimir Putyin nem egy egyszerű figura... Mérhetetlen befolyása és hatalma különleges szokásokkal párosul, jelen esetben azonban ennek haszonélvezői voltak a hazai spotterek, ugyanis a ma munkalátogatásra Magyarországra érkezett Putyint nem kevesebb, mint három, hatalmas, négyhajtóműves IL-96-os repülőgépből álló légiflotta repítette Budapestre, sőt másik két gép már napokkal korábban az előörsöket juttatta el Ferihegyre.

blog_ferihegy_il-76_150214-02.jpg

Az első gép, egy Tu-214-es a biztonsági emberek egy részét hozta még múlt héten csütörtökön. az elnöki páncélozott luxus limuzint szállító - a képen látható - IL-76-os pedig szombaton landolt a ferihegyi betonon. Ez a gép aztán itt is maradt és várhatóan az IL-96-osokkal együtt távozik majd valamikor a ma éjszaka folyamán

blog_il-96_ra96014-1.jpg

Az elsőnek megérkezett RA-96014 lajstromjelű IL-96-os a "sima" -300-as verzió egyik példánya. Sajnos az idő ekkor még borongós volt, így leginkább dokumentáció értéke van csak a felvételnek...

A hazai online média az első gép leszállása után azonnal világgá kürtölte, hogy megérkezett Putyin, később azonban helyesbítették híreiket, ezen ugyanis a kíséret tagjai utaztak csak. Az IL-96-os egyébként Minszktől már bekapcsolt transzponderrel repült, így a Flightradar24-en végig jól követhető volt az útja.

blog_il-96_ra96021-1.jpg

Az előzetes várakozásoknak megfelelően a második, 15.00-kor landoló, speciálisan átalakított IL-96-300PU fedélzetén utazott az orosz elnök. Szerencsére pont ezt a példányt sikerült ragyogó napsütésben lencsevégre kapni

blog_il-96_ra96016-2.jpg

Érkezett egy harmadik, szintén a -300PU szériába tartozó gép is, információim szerint ez a tartalék szerepét tölti be

Mindhárom IL-96-os Fehéroroszország felől kerülte meg a harcok dúlta Ukrajnát, majd pedig a lengyel és a szlovák légtéren keresztül lépett be hazánk területére. Jellemzően Minszk után már mindegyik látható volt a radaron is.

Az IL-76-osról és az IL-96-osokról is elérhetők nagy felbontású képek a www.spotter.hu weboldalon.

Mivel a Spotter Blog egy kizárólag repüléssel foglalkozó internetes felület, ezért Putyin elnök személyével, valamint látogatásának politikai, gazdasági, érzelmi és egyéb összefüggéseivel nem kíván foglalkozni.

Fotó és szöveg: Temesvári Péter

 

Szólj hozzá!

Magyar pilóták magyar géppel a legendás Gerle 13 nyomában

2015.01.31. 20:48 :: Dynax 7

A hazai repülőgép gyártó és javító ipar tudatos és módszeres tönkretétele után szinte csodával határos, ugyanakkor igazán örömteli esemény, hogy megkezdődött Kecskeméten egy kis, kétszemélyes, kompozit sárkányszerkezetű túragép sorozatgyártása. Az ígéretes Magnus Fusion típus ráadásul egy történelmi emlékrepülésre készül Földi Zoltán pilótával és Hankusz Kálmán fotóriporterrel a fedélzetén, hogy 30 nap alatt, 15 ország érintésével, mintegy 12.000 km-t megtéve állítson méltó emléket a Gerle 13 1933-as expedíciójának.

magnus-01.jpg

Kiváló marketing ötlet volt, hogy Kecskemét szívében, a Malom Bevásárlóközpontban állították ki a repülőgépet

A Földközi-tenger medencéjét körberepülni szándékozó expedíció az "Ég és föld között - Fellegvándorok a világ körül" nevet kapta. Bánhidi Antal és Bisits Tibor 1933-ban egy hasonló útvonalat teljesített a kétfedeles Gerle 13-al. Most egy hasonlóan kicsi, ám lényegesen korszerűbb, a kor technikai színvonalán álló magyar fejlesztésű és gyártású géppel tervezik az expedíció és emlékrepülés végrehajtását. A 100 lóerős Rotax motorral hajtott kompozit sárkányszerkezetű gép 194 km/h utazósebességre képes, egy feltöltéssel pedig maximum 1.100 km távolságra képes elrepülni.

magnus-02.jpg

Az expedíciót a National Geographic is támogatja, így az út során készülő fotók illetve videó felvételek elérhetők lesznek a lap weboldalán. Külön érdekesség, hogy a világhírű földrajzi szaklap teljesen magyar szervezésű expedíciót eddig még sosem részesített ilyen kiemelt figyelemben.

Az expedíció hivatalos weboldala: http://magnusexpedition.com/

magnus-03.jpg

A gyártóról és a gépről részletesen az alábbi weboldalon olvashat

http://www.magnus-aircraft.com/site/

A gép a tervek szerint 2015. február 19-én száll fel és a szlovéniai Alpok átrepülése után Olaszország, Franciaország, Spanyolország, valamint a Gibraltári-szoros felé vezet az útja. Ezt követően Marokkó, Algéria, Líbia és Tunézia következik, majd pedig Ciprus, Egyiptom, Izrael és Törökország érintését követően Görögország felett vezet az útja. A "hurok" Olaszország felett zárul majd be, a gép pedig Horvátország felől lép majd be újra a magyar légtérbe.

magnus-04.jpg

A nagy útra vállalkozó pilóta és fotós 2015. január 31-én az érdeklődőkkel is találkozott a kiállított gép mellett a Malom Bevásárlóközpontban

Fotó és szöveg: Temesvári Péter

 

Szólj hozzá!

Contrail spotting - Qantas A380

2014.12.27. 23:59 :: Dynax 7

Napra pontosan egy évvel ezelőtt írtam utoljára a blogra, az viszont pusztán a véletlen műve, hogy ma sikerült készítenem egy olyan fotót, melyet meg kívántam osztani ezen a felületen is.

blog_contrail_qantas_a380_vh-oqg-141227-1.jpg

Az ausztrál Qantas légitársaság által üzemeltetett VH-OQG lajstromjelű "Charles Ulm" névre hallgató Airbus A380-842 (c/n 047) típusú repülőgép London felé haladva repült át Kecskemét magas légterén

A Rolls Royce Trent 972-84 hajtóművekkel szerelt gép 2009. május 27-én gurult le a gyártósorról a franciaországi Toulouse-ban, a Qantas pedig 2010. december 18-án vette át hivatalosan. A gyártó Airbus cég jelen post megírásáig kereken 150 darab A380-ast szállított le 13 üzemeltetőnek, melyből 12 példány szolgál az ausztrál légitársaság flottájában.

 

1 komment

Egy "filmszínész" P-51D Mustang életútja

2013.12.27. 22:26 :: Dynax 7

A világ számos repülőterén találkozhatunk különféle, többé-kevésbé korhű állapotban megőrzött veterán repülőeszközökkel, melyek rég letűnt idők "élő tanúi". A fotósok kedvelt témái ezek a legendás gépek, a vizuális megörökítésük mellett azonban érdekes lehet az életútjuknak is utána nézni. Így tettem én is, miután a 2008-ban készült duxfordi képeim rendezgetése közben ráakadtam pár darab P-51 Mustang felvételre. Ezek közül most a "Ferocious Frankie" azaz Vérengző, vagy Kegyetlen Frankie becenevet viselő példányról publikálok néhány fotót és egy kis leírást.

Blog_P-51_Duxford-03.jpg

Levegőben az Old Flying Machine Company büszkesége

Bár a gép jelenleg a 413704 számot viseli a függőleges vezérsíkján, valójában ez a North American P-51D-25-NA Mustang a 44-73149 sorozatszámmal került le a szalagról valamikor 1944 legvégén, Kaliforniában. 1945 februárjában már Nagy-Britanniában, az amerikai 8-ik légi hadsereg kötelékében állt hadrendbe, egyes források szerint a 357. Fighter Group állományába került. A háború azonban hamarosan véget ért, így a szinte vadonatúj harci gép 11 hónapig leállítva, Newarkban várta sorsa jobbra fordulását. 1946-ban aztán eladták a Kanadai Királyi Légierőnek, mely egy Alberta államban található alakulatához sorozta be az immár 9568-as lajstromjelet viselő Mustangot. 1957-ben viszont magánszemélyek birtokába került (ekkoriban már a sugárhajtású típusok kiszorították a légcsavaros vadászokat az első vonalból, így a kanadai légierő olcsón megszabadult az elavult technikától), majd 1962-ben ismét gazdát cserélt. Érdekesség, hogy ekkor még mindig csak 511 repült óra volt a gép naplójában, ami 18 éves korát nézve nagyon kevésnek számít. Ezután még több alkalommal gazdát cserélt, majd 1980-ban végre kikötött a veterán gépek "paradicsomában", a duxfordi repülőtéren. 1981-ben a legendás, egykori Red Arrows pilótával, Ray Hanna-val a fedélzetén Biggin Hillben repült először nyilvános bemutatót.

Blog_P-51_Duxford-02.jpg

Hogy tovább fokozódjon a kavarodás, a gép hivatalos lajstromjele G-BTCD

A gép a repülőnapokon kívül számos ismert mozifilmben is szerepelt, ilyenkor természetesen az adott sztorinak megfelelő festéssel és jelölésekkel látták el. Először 1987-ben kapott szerepet a "Nap Birodalma" címú filmen, majd az 1989-ben forgatott klasszikus alkotásban, a "Memphis Belle" nevű moziban a B-17-eseket kísérő "Candyman" becenevű példányt "játszotta el". 1998-ban aztán ismét vászonra került, ezúttal a Ryan közlegény megmentése" című, Steven Spielberg által rendezett filmben láthatták milliók. 1999-ben aztán jelenlegi tulajdonosához, az Old Flying Machine Company nevű céghez került a Mustang tulajdonjoga.

Blog_P-51_Duxford-01.jpg

A tisztánlátás kedvéért tehát: a képen látható North American P-51D-25-NA típusú, 44-73149 sorozatszámú és 122-39608 gyári számú gép jelenlegi lajstromjele G-BTCD. Festési mintája alapján ugyanakkor Wallace E. Hopkins őrnagy egykor a 361s-ik Fighter Group, 374-ik Fighter Squadron alakulatában szolgált Ferocious Frankie nevű gépét ábrázolja

A gép a jelenlegi festését és jelöléseit 2002-ben kapta. Az eredeti, 44-13704 sorozatszámú Mustang egyébként a Georgia államban található Robins légitámaszpont múzeumában van kiállítva.

Szólj hozzá!