Zlin-242L

Címkék

1000/10 (1) 1000mm (1) 100 300 (2) 352 sog (1) 380 (1) 70 300 (1) 747 (1) a (1) a100 (1) a300 (2) A318 (1) a319 (1) a320 (3) a330 (14) a330f (1) a340 (14) A340 (1) a350 (2) a380 (20) a400m (1) a6edf (1) a6edj (1) aardwark (2) abudhabi (2) aero (1) aeroflot (1) aerovodochody (1) airasia (1) airasiax (1) airberlin (1) airbus (19) airlines (1) airrace (1) airreg (1) airshow (1) airways (1) air berlin (1) air cargo germany (2) air china (2) air france (1) Air France (1) air india (3) air seychelles (1) alaska airlines (1) albatros (4) alca (2) alitalia (1) államadósság (1) állvány (1) alpha (1) american (1) american airlines (2) an12 (1) an124 (2) an26 (2) an30 (1) an30 clank (1) android (1) angeles (1) Antonov (1) antonov (2) antonov an2 (1) An 26 (1) an 26 (1) an 32 (1) arch (1) astraeus airlines (1) áthaladó (15) áthaladózás (2) austrian airlines (2) ausztrál (1) autófókusz (1) awacs (1) b (1) b17 (1) b737 (6) b747 (22) b747f (1) b757 (4) b767 (2) b777 (22) b777f (1) b787 (1) bangladesh airlines (1) battle of britain (2) bécs (2) belorusz (1) beoing (1) besenyei (1) blende (2) bmi baby (1) bo105 (1) boeing (15) bolgár légierő (1) bombardier (1) bonhomme (1) breitling (1) british (1) british airways (2) british airways world cargo (1) brooklands (1) búcsú (1) budaörs (1) budapest (1) c17 (1) candid (1) cargo (1) cargolux (3) cathay pacific (1) CDG (1) chambliss (1) china airlines (4) china southern cargo (1) Címkék (2) combat sent (1) combat shadow (1) concorde (1) constellation (1) continental (2) contrail (45) contrailspotter (1) crop (1) crystal cargo (1) curl (1) dc8 (1) delfin (2) dhl (1) diavoli rossi (1) dover (1) dreamliner (1) dslr (1) dubai (2) dubai air wing (2) dubaj (1) duxford (1) dynax (1) dynax5 (1) dynax5d (1) dynax7 (1) edge540 (1) eglin (1) egyptair (1) egyptair express (1) éjszakai repülés (1) el al (1) emb170 (1) embraer (1) emirates (30) etihad (4) eva air (2) f111 (1) f16 (3) f22 (2) f5 (2) f70 (1) f84f (1) facebook (1) fairfor (1) fairford (3) farnborough (6) fedex (1) fehéregyensúly (1) felhőzet (1) felipe massa (1) fényképezőgép (1) fénymérés (1) fény árnyék (1) ferihegy (7) fighting falcon (2) finn (1) fishbed (1) fitter (1) flanker (2) flightradar24 (2) flying fortress (1) fokker (2) fókusz (1) formula 1 (1) frogfoot (1) fulcrum (12) futam (1) giornata azzura (2) global supply systems (1) globemaster (1) goldenblog 2011 (1) goldtimer (1) google maps (1) goulian (1) grand canyon west airport (1) gripen (8) grizzly (1) grönland (1) gyakorló (1) hadgyakorlat (1) halhc (1) halix (1) hangulat (1) háttér (1) hawaii (1) heathrow (9) herpa (1) hip (1) hold (1) HOP (1) horvát (1) huaf (1) hungaroring (1) hurricane (2) il 76 (1) india (1) jade cargo (2) jak52 (1) jas39 (3) jas 39 (2) jet2.com (1) jet airways (3) jumbo (4) jurassic park (1) kalitta (1) Kalitta (1) kármán tódor (1) kecskemét (13) kent (2) kenya airways (1) kerozin (1) készültség (1) kiképző (1) kína (1) kingfisher (2) klm (1) kondenz (1) konicaminolta (1) konverter (1) korean air (1) korean air cargo (3) kuwait airways (3) l1011 (1) l159 (1) l29 (2) l39 (1) LANcargo (1) lasvegas (1) las vegas (1) lauda (1) lax (1) légierő (4) le bourget (2) liberty belle (1) lima (1) lioneffort (1) liszunov li2 (1) litening (2) li 2 (1) load diffuser (3) lockheed (2) london (3) los (1) lufthansa (4) lufthansa technic (1) luxair (1) l 159 (1) l 39 (3) magyar (1) magyar légierő (5) malév (7) manston (2) mártély (1) Martinair (1) MASkargo (1) maszovlet (1) maverick (1) mc130h combat talon ii (1) mc130p (1) mccarran (1) mentőhelikopter (1) mi17 (1) mi8 (1) mig23 (1) mig29 (6) mig29m2 (2) mig 21 (1) mig 29 (3) mildenhall (1) minolta (3) minyó (1) mitchell (1) mi 17 (1) monarch (1) monarch airlines (1) mto (36) műholdkép (1) múzeum (2) mxs (1) napfelkelte (1) naplemente (1) nato (1) nellis (4) nemzeti gárda (1) néphadsereg (1) nevada (1) new zealand (1) nigel lamb (1) northwest (1) nyitott égbolt (1) ohio (1) okostelefon (1) oman (1) omanair (1) oman air (1) oneworld (1) open skies (2) origo (1) orosz (1) orosz légierő (1) ötcsillagos (1) pakistan international airlines (1) pan am (1) pára (1) Párizs (1) patrouille suisse (1) photoshop cs3 (1) pia (3) pöstyén (1) poznan (1) prowler (1) puma (1) qantas (2) qatar (5) qatar airways (3) qatar airways cargo (1) qatar amiri flight (1) raaf (2) rácz (1) raf (2) raiders (1) raptor (2) rc135u (1) redbull (1) redflag (1) red flag (1) repülőnap (2) repülőtér (1) retro (1) rettegett iván (1) riat (3) rivolto (3) rnzaf (1) royal air force (1) royal brunei airlines (2) ruslan (2) r 73 (1) s7fcs (1) saab j29 (1) schwechat (6) sentry (2) siaf2012 (1) sidewinder (1) sigma (3) silk way (1) singapore airlines (4) singapore airlines cargo (1) skyteam (1) skytrax (1) sliac (2) sony (2) sony a700 (1) southern air transport (1) southwest airlines (2) spitfire (2) spotter (5) srilankan (1) sri lankan (1) staralliance (1) strip (1) sun express (1) superjet 100 (1) super jumbo (1) svéd (1) swiss (2) szállítógép (1) szálloda (1) századik bejegyzés (1) szlovákia (1) szovjet (2) szu22 (1) szu25 (1) szu27 (2) szuhoj (2) Szuhoj (1) szúnyogirtás (1) Szu 35 (1) tajvan (1) tamron (2) tanker (1) tarom (1) távcső (1) teleobjektív (2) temze (2) terasz (1) terminál (1) teve (1) thai airways (1) thunderbirds (2) thunderbolt (1) tiger (1) Tököl (1) tornado (1) török csillagok (1) transaero (1) travelodge (1) triple seven (1) tristar (1) tu144 (1) tudomany (1) tükörobjektív (2) tükörreflexes (1) tunnan (1) tupoljev (1) turkish airlines (3) turkish stars (1) tu 134 (1) tu 154 (1) typhoon (2) uae (1) ub blokk (1) uia (1) ukrán (1) ukrán légierő (1) united airlines (1) ups (2) usaf (2) us airways (1) valle (1) varazsd (1) versenygép (1) vészhelyzet (1) viharmadarak (1) virgin atlantic (3) vodochody (1) volga dnepr airlines (1) vpp (1) vulcan (1) vulkáni hamu (1) xl airways (1) záridő (1) zenit (1) zsolt (1) zsukovszkij (1) Címkefelhő

Felhasználási feltételek

A blogban található teljes tartalom (fotók és szöveg) a szerző szellemi tulajdona. A szerző előzetes írásos hozzájárulása nélkül tilos a blog egészének vagy részeinek bármilyen jellegű feldolgozása, újraközlése, értékesítése, továbbadása, kereskedelmi célra történő hasznosítása. Kivételt képeznek azon gyűjtőportálok, ahol nem közlik a teljes írást, csak annak első néhány sorát, a folytatásért a blogra kattint a felhasználó.

Az Airbus beszerzés margójára - véleménycikk

2018.02.03. 14:29 :: Dynax 7

Az elmúlt napokban szinte forrt a hazai repülős szaksajtó a Magyar Honvédség legújabb képesség fejlesztéseként értelmezhető Airbus beszerzés kapcsán. Érvek és ellenérvek, politikai nézetektől függő pro és kontra megnyilvánulások. Nyilván a Spotter Blogger sem maradhat ki ebből az össznépi performanszból, így ezennel leírom a saját véleményemet is, akit pedig nem érdekel, az ettől függetlenül nyugodtan nézegetheti a képeket :) 

blog_a319-604-01.jpg

blog_a319-605-04.jpg

Mögöttem az utódom. Csak részben igaz, hiszen az An-26-osok igazi váltó típusa egy eleve katonai célokra készült közepes méretű katonai szállítógép kell, hogy legyen.  Mindenesetre az An-26-os a múlt, az A319-es pedig már a jelen és a jövő!

Az érkezés pillanatai

blog_a319-605-02.jpg

Vezérsíkok, felségjelek, An-26 és A319

Azt senki nem vitathatja, hogy Légierőnk szállítórepülőgép állománya azáltal, hogy egyetlen (!) üzemképes An-26-osra redukálódott elérte a mélypontját. Ennél lentebb a funkció totális megszüntetése van már csak. Azaz lépni kellett. Ezt helyesen és bár némileg elkésve, de felismerte a döntéshozó réteg. Feltételezem, hogy az általam becsült és tisztelt katonai szakértői réteg már jóval korábban felismerte, a politikus meg hát olyan amilyen, nekik más prioritásaik vannak... Másik alapvetés, hogy egy korszerű Légierőnek szüksége van mind csapatszállító, mind teherszállításra alkalmas specializált típusokra. A kérdés csak az volt, melyik beszerzése szükséges hamarabb. Ha azt nézzük, hogy a külföldön szolgálatot teljesítő katonáink szállítására, szükség szerint mentésére és ellátására melyik a legalkalmasabb és a leginkább szükséges, akkor helyesnek vélem a többfeladatú (csapatszállító, sebesültszállító, rakterében ellátmányt is hordozni képes) nagy távolságú repülésekre gazdaságosan (!) alkalmazható Airbusok beszerzését. Mindezt tovább erősíti az a tény, hogy az Air Berlin légitársaság csődbemenetele miatt a felesleges gépállományból kedvező áron sikerült megvásárolni a még fiatalnak mondható 8-9 éves A319-eseket.

blog_a319-604-03.jpg

Jelenlegi székezés klasszikus polgári utasszállító elrendezésben. Csapatszállításra és VIP funkcióra egyaránt alkalmas

blog_a319_medevac-01.jpg

Szerencsére a politikusi hablatyolás mellett a főtisztek révén szakmai prezentáció is volt, így a megismerhettük az A319-esbe szerelhető MEDEVAC modult, mely alkalmas a sérült katonák vagy polgári személyek szállítása mellett kisebb orvosi beavatkozások elvégzésére is

További vita tárgyát képezi, hogy az A319-esek ténylegesen katonai vagy inkább bújtatott kormánygép funkciót látnak-e majd el a jövőben. Véleményem szerint úgy a helyes, ha szükség esetén mindkettőt. Egyrészt erőforrás kihasználás optimalizációs szempontból, másrészt a pilóták minél jobb gyakorlatban tartása szempontjából. Üdvözölném azt a döntést, ha a majdani, kifejezetten kormánygépnek beszerzendő repülőeszköz is A319-es lenne. Üzemeltetés, alkatrészellátás, műszaki és hajózó állomány biztosítása, helyettesíthetőség szempontjából egyaránt.

blog_a319-604-02.jpg

A Teve század logója is felkerült már a két Airbusra. A tervek szerint pár hónapon belül megtörténik a MEDEVAC modul beszerzése és az aktív illetve passzív önvédelmi rendszerek telepítése is a gépekre, így azok alkalmassá válnak a műveleti területeken is feladatuk végrehajtására

A honvédelmi miniszter kommunikációjában elhangzott, hogy a közeljövőben konkrét lépések történnek a közepes, katonai, "rámpás" gépek beszerzését illetően is. Típust egyelőre nem említett, sőt közölte, nem is érdekli, a lényeg a funkcionalitás. Mi azért kíváncsian várjuk a befutót, mely kapcsán személy szerint leginkább a C-27J Spartan-nak szurkolok :)  

Összefoglalva, politikai nézetektől függetlenül helyes szakmai döntésnek tartom a multifunkciós csapatszállító feladatkörű A319-esek beszerzését, feltéve, hogy mihamarabb tényleg megtörténik a kifejezetten katonai célokra tervezett és gyártott típus rendszerbe állítása is.

Fotó és szöveg: Temesvári Péter

1 komment

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Flankerr 2018.02.03. 16:45:58

jó lett a cikk, tetszik

"A honvédelmi miniszter kommunikációjában elhangzott, hogy a közeljövőben konkrét lépések történnek a közepes, katonai, "rámpás" gépek beszerzését illetően is."
Ezt viszont, talán megérted, még mindig fenntartásokkal fogadom..
süti beállítások módosítása