Ez a számláló a poszt nézettségét mutatja. Mindenképp olvasd el ezt a posztot a részletekért.

Orosz Lovagok Kecskeméten

Kommentek

Címkék

1000/10 (1) 1000mm (1) 100 300 (2) 352 sog (1) 380 (1) 70 300 (1) 747 (1) a (1) a100 (1) a300 (2) A318 (1) a319 (1) a320 (3) a330 (14) a330f (1) a340 (14) A340 (1) a350 (2) a380 (20) a400m (1) a6edf (1) a6edj (1) aardwark (2) abudhabi (2) aero (1) aeroflot (1) aerovodochody (1) airasia (1) airasiax (1) airberlin (1) airbus (19) airlines (1) airrace (1) airreg (1) airshow (1) airways (1) air berlin (1) air cargo germany (2) air china (2) air france (1) Air France (1) air india (3) air seychelles (1) alaska airlines (1) albatros (4) alca (2) alitalia (1) államadósság (1) állvány (1) alpha (1) american (1) american airlines (2) an12 (1) an124 (2) an26 (2) an30 (1) an30 clank (1) android (1) angeles (1) Antonov (1) antonov (2) antonov an2 (1) an 26 (1) An 26 (1) an 32 (1) arch (1) astraeus airlines (1) áthaladó (15) áthaladózás (2) austrian airlines (2) ausztrál (1) autófókusz (1) awacs (1) b (1) b17 (1) b737 (6) b747 (22) b747f (1) b757 (4) b767 (2) b777 (22) B777 (1) b777f (1) b787 (1) bangladesh airlines (1) battle of britain (2) bécs (2) belorusz (1) beoing (1) besenyei (1) blende (2) bmi baby (1) bo105 (1) boeing (15) bolgár légierő (1) bombardier (1) bonhomme (1) breitling (1) british (1) british airways (2) british airways world cargo (1) brooklands (1) búcsú (1) budaörs (1) budapest (1) c17 (1) candid (1) cargo (1) cargolux (3) cathay pacific (1) CDG (1) chambliss (1) china airlines (4) china southern cargo (1) Címkék (2) combat sent (1) combat shadow (1) concorde (1) constellation (1) continental (2) contrail (45) contrailspotter (1) crop (1) crystal cargo (1) curl (1) dc8 (1) delfin (2) dhl (1) diavoli rossi (1) dover (1) dreamliner (1) dslr (1) dubai (2) dubai air wing (2) dubaj (1) duxford (1) dynax (1) dynax5 (1) dynax5d (1) dynax7 (1) edge540 (1) eglin (1) egyptair (1) egyptair express (1) éjszakai repülés (1) el al (1) emb170 (1) embraer (1) emirates (30) etihad (4) eva air (2) f111 (1) f16 (3) f22 (2) f5 (2) f70 (1) f84f (1) facebook (1) fairfor (1) fairford (3) farnborough (6) fedex (1) fehéregyensúly (1) felhőzet (1) felipe massa (1) fényképezőgép (1) fénymérés (1) fény árnyék (1) ferihegy (7) fighting falcon (2) finn (1) fishbed (1) fitter (1) flanker (2) flightradar24 (2) flying fortress (1) fokker (2) fókusz (1) formula 1 (1) frogfoot (1) fulcrum (12) futam (1) giornata azzura (2) global supply systems (1) globemaster (1) goldenblog 2011 (1) goldtimer (1) google maps (1) goulian (1) grand canyon west airport (1) gripen (8) grizzly (1) grönland (1) gyakorló (1) hadgyakorlat (1) halhc (1) halix (1) hangulat (1) háttér (1) hawaii (1) heathrow (9) herpa (1) hip (1) hold (1) HOP (1) horvát (1) huaf (1) hungaroring (1) hurricane (2) il 76 (1) india (1) jade cargo (2) jak52 (1) jas39 (3) jas 39 (2) jet2.com (1) jet airways (3) jumbo (4) jurassic park (1) Kalitta (1) kalitta (1) kármán tódor (1) kecskemét (13) kent (2) kenya airways (1) kerozin (1) készültség (1) kiképző (1) kína (1) kingfisher (2) klm (1) kondenz (1) konicaminolta (1) konverter (1) korean air (1) korean air cargo (3) kuwait airways (3) l1011 (1) l159 (1) l29 (2) l39 (1) LANcargo (1) lasvegas (1) las vegas (1) lauda (1) lax (1) légierő (4) le bourget (2) liberty belle (1) lima (1) lioneffort (1) liszunov li2 (1) litening (2) li 2 (1) load diffuser (3) lockheed (2) london (3) los (1) lufthansa (4) lufthansa technic (1) luxair (1) l 159 (1) l 39 (3) magyar (1) magyar légierő (5) malév (7) manston (2) mártély (1) Martinair (1) MASkargo (1) maszovlet (1) maverick (1) mc130h combat talon ii (1) mc130p (1) mccarran (1) mentőhelikopter (1) mi17 (1) mi8 (1) mig23 (1) mig29 (6) mig29m2 (2) mig 21 (1) mig 29 (3) mildenhall (1) minolta (3) minyó (1) mitchell (1) mi 17 (1) monarch (1) monarch airlines (1) mto (36) műholdkép (1) múzeum (2) mxs (1) napfelkelte (1) naplemente (1) nato (1) nellis (4) nemzeti gárda (1) néphadsereg (1) nevada (1) new zealand (1) nigel lamb (1) northwest (1) nyitott égbolt (1) ohio (1) okostelefon (1) oman (1) omanair (1) oman air (1) oneworld (1) open skies (2) origo (1) orosz (1) orosz légierő (1) ötcsillagos (1) pakistan international airlines (1) pan am (1) pára (1) Párizs (1) patrouille suisse (1) photoshop cs3 (1) pia (3) pöstyén (1) poznan (1) prowler (1) puma (1) qantas (2) qatar (5) qatar airways (3) qatar airways cargo (1) qatar amiri flight (1) raaf (2) rácz (1) raf (2) raiders (1) raptor (2) rc135u (1) redbull (1) redflag (1) red flag (1) repülőnap (2) repülőtér (1) retro (1) rettegett iván (1) riat (3) rivolto (3) rnzaf (1) royal air force (1) royal brunei airlines (2) ruslan (2) r 73 (1) s7fcs (1) saab j29 (1) schwechat (6) sentry (2) siaf2012 (1) sidewinder (1) sigma (3) silk way (1) singapore airlines (4) singapore airlines cargo (1) skyteam (1) skytrax (1) sliac (2) sony (2) sony a700 (1) southern air transport (1) southwest airlines (2) spitfire (2) spotter (5) srilankan (1) sri lankan (1) staralliance (1) strip (1) sun express (1) superjet 100 (1) super jumbo (1) svéd (1) swiss (2) szállítógép (1) szálloda (1) századik bejegyzés (1) szlovákia (1) szovjet (2) szu22 (1) szu25 (1) szu27 (2) Szuhoj (1) szuhoj (2) szúnyogirtás (1) Szu 35 (1) tajvan (1) tamron (2) tanker (1) tarom (1) távcső (1) teleobjektív (2) temze (2) terasz (1) terminál (1) teve (1) thai airways (1) thunderbirds (2) thunderbolt (1) tiger (1) Tököl (1) tornado (1) török csillagok (1) transaero (1) travelodge (1) triple seven (1) tristar (1) tu144 (1) tudomany (1) tükörobjektív (2) tükörreflexes (1) tunnan (1) tupoljev (1) turkish airlines (3) turkish stars (1) tu 134 (1) tu 154 (1) typhoon (2) uae (1) ub blokk (1) uia (1) ukrán (1) ukrán légierő (1) united airlines (1) ups (2) usaf (2) us airways (1) valle (1) varazsd (1) versenygép (1) vészhelyzet (1) viharmadarak (1) virgin atlantic (3) vodochody (1) volga dnepr airlines (1) vpp (1) vulcan (1) vulkáni hamu (1) xl airways (1) záridő (1) zenit (1) zsolt (1) zsukovszkij (1) Címkefelhő

Felhasználási feltételek

A blogban található teljes tartalom (fotók és szöveg) a szerző szellemi tulajdona. A szerző előzetes írásos hozzájárulása nélkül tilos a blog egészének vagy részeinek bármilyen jellegű feldolgozása, újraközlése, értékesítése, továbbadása, kereskedelmi célra történő hasznosítása. Kivételt képeznek azon gyűjtőportálok, ahol nem közlik a teljes írást, csak annak első néhány sorát, a folytatásért a blogra kattint a felhasználó.

Google Page Rank

Google PageRank

A 17-es számú, lezárt akta – In memoriam Rácz Zsolt alezredes

2009.11.08. 21:22 :: Dynax 7

Az elmúlt hetekben a saját, több tízezer fotóból álló archívumomból kibányásztam az összes, valamilyen formában magyar MiG-29-eseket ábrázoló felvételt. Az oldalszámok alapján történő rendszerezés során én magam is meglepődtem azon, hogy mind a 28 gépről van saját készítésű digitális vagy analóg fotográfiám. Ezek alapján kezdtem meg a Fulcrum flottának emléket állító bejegyzés-sorozatot, melyet ezúttal a 17-es oldalszámú együlésessel folytatok. A képek és az írás közlésével egyúttal Rácz Zsolt alezredes úrnak is emléket kívánok állítani!

 

1998 nyarán egy vadászpilóta barátom segítségével jutottam be a kecskeméti bázisra, megörökíteni egy üzemnapot. Akkoriban a fotófelszerelésem csupán egy Zenit TTL analóg, full manuális tükörreflexes gépből és egy Minolta Riva 100AF kompakt gépből állt. Ezzel a ma már nevetségesnek tűnő technikával vitézkedtem a zónában és a hátsó javító hangárak környékén.

Kabintető levéve, katapultülés kiszerelve. A Dongó század nem egészen öt éve rendszerbe állított 17-es oldalszámú gépe szemmel láthatóan - legalábbis külsőleg - kitűnő állapotban volt. Érdemes összehasonlítani a Jurassic Park-ban álló gépek jelenlegi állapotával...

 

Aznap aktív üzemnap volt, az alig öt éve rendszerben álló típus számos példánya volt kihúzva a zónába. Már délelőtt végigfotóztam őket, délután pedig a hangárak következtek. Ott figyeltem fel egy érdekes munkafolyamatra, nevezetesen arra, hogy a délelőtt még a zónában látott 17-es oldalszámú gépen katapultülést cserélnek. Azóta sem tudom, hogy mi volt ennek az oka, szerencsére azonban a kis kompakt gépemmel megörökítettem a ritkán látható eseményt. Pár nappal később, mikor előhivattam a képeket még csak egy érdekes sorozatnak tartottam és elhelyeztem őket az albumomban.
Pár héttel később, 1998. július 23-a után sajnos azonban ezek a képek egészen más értelmet nyertek és megteltek érzelemmel. A 17-es oldalszámú gép és pilótája ugyanis aznap katasztrófát szenvedett…

Speciális daru segítségével emelik a pilótafülkébe a K-36DM típusú katapultülést. Sajnos az egyébként kiváló statisztikával rendelkező orosz gyártmányú szerkezet Rácz Zsolt életét nem tudta megmenteni, a pilóta ugyanis nem indította el a katapultálási folyamatot...

 

Mint utóbb kiderült a pilótafülkében Rácz Zsolt alezredes foglalt helyet, feladata a közelgő repülőnap előtt összehívott sajtótájékoztató résztvevői számára egy rögtönzött bemutató repülés végrehajtása volt. Tudni kell, hogy akkoriban nem Rácz Zsolt volt az alakulat kijelölt bemutató pilótája, sőt a végzetes utolsó repülés előtti időszakban különböző okok miatt nem is repült túl sokat. Az egyik, akkor a helyszínen lévő fotós barátom elmondása szerint a pilóta fáradtnak tűnt és bár integetett a kiguruló gépből, szomorúnak, megviseltnek látszódott. Ez a szubjektív beszámoló persze nem jelent semmit, egy azonban tény, a röviddel délután fél három után felszálló együléses MiG-29-es a gyakorlat 263. másodpercében a repülőtér közvetlen közelében lezuhant és megsemmisült. A tapasztalt és a típuson évek óta repülő Rácz Zsolt alezredes vadászpilóta a baleset során életét vesztette. 

A 17-es (gyári száma: 2960535188) a zónában. A gépek akkoriban még az eredeti orosz festést viselték. Ez a gép volt a hazai MiG-29-es flotta első hivatalosan elveszített gépe. Nem hivatalosan ugyanis már akkoriban is voltak leállított, kannibalizált példányok!

 

A Katonai Légügyi Hivatal azonnal megkezdett vizsgálata később arra a következetésre jutott, hogy a gép megfelelő műszaki állapotban volt, madárral vagy más idegen tárggyal sem ütközött így vélhetően a pilóta repüléstechnikai hibája okozta a végzetes eseményt. A szakemberek valószínűsítették, hogy a nagy túlterhelésű manőverekkel járó bemutató repülésre kellően fel nem készített pilóta az egyik, nagy negatív túlterhelésű háton kinyomás során elveszette tudatos cselekvőképességét, így nem tudta koordinálni gépének mozgását. Az alacsonyan repülő, szemmel láthatóan sebességét és lendületét elveszítő Fulcrum egy szűk forduló végrehajtása közben a bázis kerítése melletti mezőgazdasági területre zuhant és azonnal felrobbant.
Az, hogy a baleset elkerülhető lett-e volna, vagy, hogy kit terhel érte a felelősség a Spotter Blogger számára így utólag már érdektelen. Sem a pilótát, sem a gépet a múlt boncolgatása már nem hozza vissza, emlékük megőrzését azonban fontosnak tartottam.
Szerencsére ez a tragikus esemény volt az egyetlen, mely a típus eddigi hazai alkalmazása során halálos áldozatot követelt, a 02-es és a 15-ös oldalszámú gépek lezuhanása során ugyanis a pilóták mindkétszer katapultáltak. Archívumomban ez a néhány kép azóta is kiemelt helyet foglal el, a 17-es oldalszámú magyar MiG-29-esről ugyanis már biztosan nem készül több felvétel…

A gépről az alábbi galériába töltöttem fel nagyobb felbontású képeket >>>


 

Szólj hozzá!

Címkék: magyar zsolt légierő rácz fulcrum mig29

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben.

Nincsenek hozzászólások.